http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako sa nenechať zničiť vlastnými myšlienkami?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Okrem fyzických bolestí existujú aj bolesti, ktoré pramenia z emócií. / Foto: Bigstock

Okrem fyzických bolestí existujú aj bolesti, ktoré pramenia z emócií. Ako reagovať na pocity samoty, odmietnutia, neúspechu, viny či iných pri iných emocionálnych ranách?  Existuje viac spôsobov. Niektoré ponúka aj psychológ Guy Winch.

 

Emocionálynmi ranami a ich liečením sa  psychológ Guy Winch zaoberá už  dlhé roky. Vo svojej knihe Prvá pomoc pri citových zraneniach nás nabáda k dôslednému dodržiavaniu emočnej hygieny. To znamená, že by sme sa mali starať o svoje city a svoju myseľ tak, ako to robíme so svojím telom. „Je na čase, aby sme prestali s  rozlišovaním fyzického a duševného zdravia. Je na čase, aby sme obidva tieto aspekty vnímali rovnoprávne,“ uviedol Winch v prednáške pre TED v roku 2014. V tejto prednáške charakterizoval tiež bežné psychické zranenia, s ktorými sa takmer každý deň stretávame. Ponúkol tiež praktické rady, ktoré nám pomáhajú zvládnuť odmietnutie, osamelosť, zlyhanie, neustále prehrávanie si nepríjemných situácií v hlave a nízku sebaúctu.

 

Odmietnutie

Predstavte si tento scenár. Idete na prvé rande a neuplynie ani desať minút, keď sa ten druhý človek zdvihne a odchádza so slovami, že sa s vami nudí. Ako sa s niečím takým vysporiadať? Veľa ľudí by sa nechalo uniesť pocitmi hanby, malomyseľnosti, krivdy, odmietnutia a odporu k sebe samým. Určite mnohí by sami sebe povedali asi toto: „Nemal (a) som to tak hovoriť. Som tučný (á) a škaredý (á). Neviem rozprávať o niečom zaujímavom. Vlastne ani nie som prekvapený (á), že ma odmietajú. " Ale Guy Winch má na to iný názor. Kľúčom k prekonaniu odmietnutia je podľa neho to, aby sme mali sami súcit. Namiesto toho, aby sa človek tvrdo kritizoval a zameriaval sa na svoje chyby, mal by sám seba utešovať ako svojho priateľa. To pomáha vybudovať si citovú odolnosť a dá nám silu odmietnutia prekonať. Tento prístup  dokonca pomáha z neúspechu sa poučiť. „Naša dôstojnosť v takej chvíli je poškodená, a to veľmi bolí. Prečo by sme si  mali ubližovať ešte viac? Pri  fyzickom zranení by sme si toto zranenie zámerne nezhoršovali. Ale pri duševných ranách to robíme neustále. Prečo? Pretože máme zlú emočné hygienu, " vysvetľuje Guy Winch vo svojej prednáške.

 

Osamelosť

Viaceré vedecké výskumy začínajú v posledných rokoch odkrývať skutočnosť, že chronická samota má hlboký duševný, citový a fyzický vplyv na človeka. Niektorí vedci prirovnávajú tieto škodlivé zdravotné účinky k silnému fajčeniu. Winch uvádza, že osamelosť je obzvlášť nebezpečná tým, že si sami skresľujeme svoj pohľad na seba aj na ostatných, čo ešte viac vedie k udržiavaniu samoty a ešte hlbšej izolácie. Uplatňovanie dobrej emočnej hygieny spočíva aj v tom, že si dokážeme všímať tieto signály, ktoré nám spôsobujú emočnú bolesť Aj vďaka tomu, že si sme vedomí príčiny našej emocionálnej bolesti, môžeme ju začať riešiť. „Keď človek ani nevie, že je emocionálne zranený, nemôže  psychickú ranu začať liečiť," hovorí psychológ.

 

Neustále prehrávanie si nepríjemných situácií v hlave

Toto neustále premýšľanie nad sebou sa môže neustále opakovať a môže trvať celé hodiny, dni alebo aj týždne. Tento proces prebieha často po tom, čo sme zažili pocity poníženia, urážku, strach alebo zlosť. Nutkanie k neustálej vnútornej analýze môže byť veľmi silné, často zveličuje dôležitosť situácie a vedie k predstave, že celé to nekonečné uvažovanie je užitočné a že práve vďaka nemu sa niečo vyrieši. V skutočnosti však ide o veľmi poškodzujúce proces. „Tým, že trávite toľko času sústreďovaním sa na negatívne myšlienky, v skutočnosti veľmi riskujete, že sa u vás vyvinie klinická depresia, alkoholizmus, poruchy s prijímaním potravy, ba dokonca kardiovaskulárne choroby," upozorňuje Winch. Čo teda možno robiť, keď sa stále dookola točíme v bludnom kruhu negatívnych myšlienok? „Nájdite si nejaké zdravé rozptýlenie,“ radí psychológ. Tiež hovorí, že by sme sa mali prinútiť myslieť na niečo iné alebo by sme mali robiť nejakú inú činnosť. Štúdie uvádzajú, že už dvojminútové rozptýlenie dokáže prekonať nutkanie analyzovať negativitu a pomáha vybudovať si zvyk uvažovať pozitívne.

 

Zlyhanie

„To, ako zvládame zlyhanie a neúspechy, je v priamej spojitosti s tým, ako hodnotíme sami seba,“ vysvetľuje Guy Winch. Niektorí ľudia sa s prehrou zmieria okamžite, pretože je to súčasť ich povahy, iní prežívajú pocity márnosti alebo porážky a až potom  negatívnu skúsenosť pustia z hlavy. Sú ľudia, ktorí zvládnu bez následkov opakovaný neúspech a vôbec ich neodradí. Je to dané tým, že sebe a svojim cieľom veria. „Ak sa vás myseľ snaží presvedčiť, že ste neschopní niečo urobiť a vy tomu uveríte, začnete mať pocity bezmocnosti a prestanete sa snažiť príliš skoro alebo sa o to nepokúsite vôbec. To vás ešte viac utvrdí v tom, že uspieť nemôžete. Preto veľa  ľudí žije pod hranicou svojho skutočného potenciálu, " upozorňuje psychológ a dodáva, že naozaj je veľmi dôležité stanoviť si primerané ciele, veriť im a aj po neúspechu sa snažiť ďalej.

 

Nízka sebaúcta

Najlepší spôsob, ako si vytvoriť sebaúctu, je odhaliť nezdravé zlozvyky a zmeniť ich. Umožniť negatívnym návykom, aby rástli, predstavuje podkopávanie vlastnej sebadôvery i zdravia. „Keď máte zníženú sebadôveru, budete náchylnejší na stres a úzkosť. Tiež neúspechy a odmietnutie  bolia viac a dlhšie trvá, než sa z nich dostanete, " tvrdí Guy Winch. Odporúča teda aktívne ochraňovať sebaúctu súcitom k sebe samému. Ak cítite emocionálnu bolesť, pomôžte si rovnakou láskavosťou, akú by ste použili vtedy, keď by ste chceli pomôcť priateľom či rodinným príslušníkom. Psychológ tiež odporúča, že je potrebné odolať nutkaniu v mysli sa donekonečna zoaberať negativitou, ktorá sa vám prihodila. Možno, že to spočiatku nebude pre vás prirodzená reakcia, ale postupne si možno emočnú odolnosť vybudujete. „Keď sa chopíte činu vo chvíli, kedy ste osamelí, keď zmeníte svoje reakcie na vzniknuté  problémy, keď si budete chrániť sebaúctu, keď budete  negatívne uvažovanie meniť na pozitívne, tak vďaka týmto prístupom si neuzdravíte len svoje psychické rany, ale vytvoríte si aj odolnosť voči emóciám a bude sa vám lepšie dariť," vysvetľuje vo svojej prednáške Guy Winch.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Emocionálna inteligencia, Nastavenie mysle
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.