Ministerstvo školstva navrhuje agentúrny systém duálneho vzdelávania, chce zapojiť malé podniky

  Foto: Bigstock

Bratislava 24. júna (TASR) - Rezort školstva chce podporiť zapojenie malých a stredných podnikov do systému duálneho vzdelávania. Navrhuje preto zaviesť inštitút agentúrneho systému duálneho vzdelávania. Vyplýva to z novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorú Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
        

„Ide o systém na podporu zamestnávateľov, ktorí síce majú záujem mať žiaka s učebnou zmluvou, ale nie sú schopní s ním na začiatku štúdia uzatvoriť učebnú zmluvu,“ priblížil rezort. Do systému by sa mal zapojiť agentúrny zamestnávateľ, hostiteľský zamestnávateľ, stredná odborná škola a žiak.
        

MŠVVaM vysvetlilo, že ide o flexibilný spôsob, pri ktorom agentúrny zamestnávateľ zabezpečuje administratívu, zmluvy so školou a koordináciu vyučovania u hostiteľských zamestnávateľov. Hostiteľský zamestnávateľ by sa mal venovať iba poskytovaniu praktického vyučovania, a to aj na kratší čas, podľa dohody s agentúrou, pričom agentúra môže poskytovať žiakovi praktické vyučovanie u viacerých hostiteľských zamestnávateľov v priebehu štúdia. „Kvalita vzdelávania bude zabezpečená cez príslušnú stavovskú alebo profesijnú organizáciu,“ doplnilo ministerstvo.
        

Systém podľa MŠVVaM vznikol na základe požiadaviek aplikačnej praxe hlavne malých a stredných podnikov, ktorí sa chcú aktívne zapájať do praktického vyučovania, avšak nie sú schopní zvládať administratívne požiadavky. „Cieľom je podporovať a prispievať k rozvoju a implementácii systému duálneho vzdelávania s dôrazom na zapojenie malých a stredných podnikov,“ dodal rezort.
        

Novela prináša aj ďalšie zmeny. Do systému duálneho vzdelávania by mohli vstupovať aj stredné zdravotnícke školy. V rámci spolupráce zamestnávateľov so strednými či vysokými školami chce MŠVVaM ďalej zaviesť nové centrá excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy. Novela navrhuje aj nové formy praktického vyučovania, napríklad digitálnu odbornú prax.
        

Stredné priemyselné školy by sa tiež po novom mohli zmeniť z typu strednej odbornej školy na samostatný druh. Rezort chce upraviť aj spoluprácu medzi strednou priemyselnou školou a vysokou školou, kde budú môcť žiaci vykonávať prax pod dohľadom vysokoškolského učiteľa.
        

Účinnosť väčšiny zmien navrhuje rezort od januára 2026. 
 

Zdieľať na facebooku