http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako konečne začať pozitívne myslieť?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Začať pozitívne myslieť nemusí byť náročné. / Foto: Bigstock

Tvoje myšlienky sa stávajú tvojimi slovami, tvoje slová sa stávajú tvojimi činmi, tvoje činy sa stávajú tvojimi zvykmi, tvoje zvyky sa stávajú tvojimi hodnotami, tvoje hodnoty sa stávajú tvojím osudom.
- Mahátmá Ghándí

 

Pozitívne myslenie je v skutočnosti pozitívny pohľad na život. Rozširuje horizonty našich možností. Zároveň nám necháva oči otvorené pre rôzne alternatívy, ktoré by sme možno inak ani nevnímali. Pozitívny pohľad na svet má aj iné výhody. Pomáha lepšie zvládať aktuálne ťažkosti, stres a problémy. Dokáže to prostredníctvom novej schopnosti vidieť a hľadať rôzne nové cesty. Takýto prístup zároveň prináša následne aj pozitívne emócie. Princíp je jednoduchý: ak zažívame pozitívne emócie ako radosť, naplnenie, lásku, vidíme viac možností.  Existuje veľké množstvo teórií, kníh, kurzov či seminárov, vďaka ktorým sa naučíte podrobné techniky, ktoré vám pomôžu myslieť pozitívne. Ak momentálne nemáte čas sa tejto problematike venovať podrobne, na začiatok vám možno stačí, keď si uvedomíte aspoň niekoľko základných skutočností.

 

1. Vyjadrujte vďačnosť

Jedným z najjednoduchších spôsobov ako zvýšiť svoju pozitivitu je vyjadriť vďačnosť. Byť vďačný za to, čo v momentálnej situácii máte, okamžite uvoľní negativitu. Vďačnosť vám nastolí pocit lásky.

Tam, kde láska býva, strach a iná negatívna energia sa nedostane.Najlepším a najúčinnejším spôsobom ako zahrnúť vďačnosť do svojho života je, aby sme ju vyjadrili každé ráno. Po prebudení, vyjadrite niekoľko  vecí, za ktoré ste vďační. Tento zoznam môžete povedať nahlas alebo vo svojej mysli, ale musí byť detailný a vychádzať z vášho srdca. Ak zatvoríte pri tom oči, pomôže vám to precítiť vďačnosť hlbšie.

 

2. Darujte radi a často

Veľakrát sú negatívne pocity zapríčinené tým, že sa príliš zameriavame na negatívne aspekty nášho života. Tento pocit môžte okamžite zastaviť tým, že začnete bezpodmienečne dávať iným. Podeľte sa o svoje zručnosti s ľudmi, ktorí sú okolo vás. Ak niekto hľadá radu, poraďte mu. Neváhajte a ani nepochybujte o svojej užitočnosti. Dokonca aj tie najmenšie gestá alebo zdieľané myšlienky môžu znamenať posun v pohľade iného človeka.

 

3. Ovládajte svoje dýchanie

Hovorí sa, že ten kto vie kontrolovať svoje dýchanie, má schopnosť riadiť svoj život. V mnohých aspektoch života je toto tvrdenie pravdivé. Pozrite sa späť do doby, kedy ste stratili kontrolu sami nad sebou. Čo sa stalo s vašim dýchaním? Ak sa hneváte, dýchate krátko a rýchlo. Ak dokážete ovládať svoje dýchanie, dokážete porozumieť a zmeniť svoje negatívne emócie.

Aj v tichom priestore, ale aj počas meditácie precvičujte si dýchanie. Keď sa nadýchnete (cez váš nos), preciťujte vzduch, ktorý sa dostáva do vášho tela a vchádza hlbšie do vašich pľúc. Ak dorazí do najhlbšej časti vašich pľúc, preciťujte pomaly ako opúšťa vaše telo (cez vaše ústa) a uvoľňuje akékoľvek a všetko napätie.

 

4. Vizualizujte si úspech

Čerpajte z vašej schopnosti vizualizovať si alebo predstavovať. Môže to byť veľmi silný nástroj na to, aby ste sa stali viac pozitívnym. Mnoho tých najväčších mysliteľov, umelcov, športovcov sú známi tým, že používajú silu vizualizácie, aby prilákali do svojho života to, po čom túžia. Tak prečo to nevyskúšať?

Začnite tým, že si zatvoríte oči. Myslite na pozitívnu udalosť, ktorá sa stala v minulosti. Vo svojej mysli sa pozerajte presne na to, ako sa to stalo. Predstavte si sami seba uprostred daného večera a preciťujte pozitívne emócie, ktoré sa objavia. Keď otvoríte svoje oči, zostaňte v tomto pozitívnom móde. Účinok vizualizácie môžme znásobiť, keď sa praktizuje meditácia alebo si svoje sny nakreslite alebo si urobte nástenku snov.

 

5. Meditujte

Meditácia je jeden z najúčinnejších spôsobov ako zvýšiť svoju pozitivitu. Praktizovanie meditácií rozšíri povedomie vnútri jedinca a umožní jasné spojenie mysle, tela a ducha. Cez meditáciu sa môžete naučiť ako uvolniť negatívne emócie, ktoré vás brzdia.

Nájdite si tiché a pohodlné miesto a usaďte sa, ľahnite si alebo robte čokoľvek, ako to cítite. Zavrite svoje oči, nadýchnite sa párkrát zhlboka a relaxujte. Keď zhlboka dýchate, preciťujte ako sa uvoľňujú všetky zadržiavané pocity. Uvedomujte si pri tom, že všetko okolo vás je vytvorené z lásky a dovoľte si žit v tejto láske.

 


Zdroje a odporúčaná literatúra:
Jozef Čuha: Pozitívne myslenie nebolí
Carol S. Dweck: Nastavenie mysle
Norman Vincent Peale: Sila pozitívneho myslenia
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.