Ako sa dajú v detstve formovať celoživotné návyky?

Foto: Bigstock
Ukazuje sa, že šťastné, spokojné a úspešné deti majú niekoľko zručností, ktoré im umožňujú tešiť sa z dlhodobého šťastia v živote. / Foto: Bigstock

Veľa rodičov sa pýta, ako presne vychovať šťastné a úspešné deti v dnešnom svete. Existuje veľa ciest. Pozrime sa na niektoré z nich.

 

Veľa odborníkov sa zhoduje v tom, že výchova šťastných detí nie je o tom, že im dáte chvíľkové potešenie alebo okamžité uspokojenie. V skutočnosti je to úplne naopak. Ukazuje sa, že šťastné, spokojné a úspešné deti majú niekoľko zručností, ktoré im umožňujú tešiť sa z dlhodobého šťastia v živote. Sú to tie deti, ktoré sa dokážu vzdať chvíľkového okamžitého uspokojenia v prospech dlhodobejších cieľov. Vďaka tomu, že ich rodičia vedú k takémuto vnímaniu života, už v detstve im vytvárajú podmienky na formovanie celoživotných návykov. Pozrime sa, ktoré činnosti a prístupy  deťom pomáhajú pri osvojovaní si celoživotných návykov už v detstve.

 

1. Podporujte hranie detí vonku a v prírode

Nepodceňujte silu hry vonku. Behanie po tráve, lezenie po stromoch, sedenie na hojdačke a kopanie v špine, to všetko je  pre deti dobré. Štúdie ukazujú, že vône spojené s prírodou, ako je vôňa borovice, posekanej trávy a levandule, môžu zlepšiť náladu vášho dieťaťa. A môžete tiež povzbudiť svoje dieťa v tom, aby si vonku čítalo knihu alebo si robilo domáce úlohy na terase. Toto všetko mu môže dodať pocit šťastia. Hry vonku môžu tiež zlepšiť sociálne zručnosti detí. Štúdia, ktorá bola publikovaná v  roku 2017, zistila, že u detí, ktorým rodičia zvýšili počet hodín pobytu vonku, sa zvýšila empatia, angažovanosť a sebakontrola. Toto sú veľmi dôležité zručnosti pre celý život. A dokázané je tiež, že deti s lepšími sociálnymi zručnosťami si pravdepodobne užívajú aj zdravšie vzťahy. Tiež existuje dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že pôjdu na vysokú školu a že je u nich menšia pravdepodobnosť používania návykových látok, obezity a vykonávanie násilia. Aj keď počasie nie je ideálne, povzbuďte svoje deti, aby jazdili na bicykloch, hrali sa s deťmi v susedstve a behali v prírode.

 

2. Obmedzujte čas strávený pri obrazovke

Vaše dieťa možno neustále hovorí o tom, že nekonečné hranie videohier mu robí radosť. Príliš veľa času stráveného pri obrazovke však škodí psychickej pohode vášho dieťaťa. V jednej z ďalších štúdií sa hovorí o tom, že adolescenti, ktorí strávili menej času pri obrazovkách a viac napríklad športovali, boli šťastnejší. Z tohto i z ďalších dôvodov je veľmi dôležité odmalička určovať presne vymedzený čas, ktorý môže dieťa stráviť pri obrazovke. Pripravujete mu tak šťastnejšiu budúcnosť. Postupne sa aj samo učí regulovať tento čas a v dospelosti mu to nerobí problém.

 

3. Precvičujte vďačnosť

Začlenenie vďačnosti do vášho každodenného života by mohlo deťom pomôcť stať sa šťastnejšími a zdravšími ľuďmi. Nezabudnite však, že je veľký rozdiel medzi vynútením poďakovania a tým, ktoré vychádza priamo zo srdca. Dnes už množstvo výskumov potvrdzuje, že vďační ľudia majú lepšie vzťahy, a to môže byť kľúčom k ich šťastnejšiemu životu. Ideálne je byť pre dieťa dobrým vzorom. Zvyknite sa rozprávať o veciach, za ktoré ste vďační. Pri večeri napríklad identifikujte tri veci, za ktoré ste vďační alebo sa porozprávajte o tom, za čo ste vďační pred spaním. To pomôže aj vašim deťom naučiť sa hľadať veci, za ktoré môžu byť vďačné v každodennom živote. Keď je dieťa už staršie, povzbudzujte ho, aby aj ono povedalo niečo konkrétne, za čo sa chce niekomu poďakovať. Môžete tiež použiť niektorú z týchto techník.

 

4. Majte primerané očakávania

Niekedy je veľké umenie nastaviť rodičovské očakávania tak, aby malo dieťa motiváciu pracovať na sebe a učiť sa. Očakávania rodičov  majú totiž veľký vplyv na ochotu dieťaťa čeliť výzvam. Deti sú väčšinou ochotné tvrdo pracovať, aby splnili vaše očakávania, pokiaľ sú vaše očakávania primerané. Štúdie však ukazujú, že keď majú rodičia veľmi veľké očakávania a vyžadujú absolútnu dokonalosť, môže to spôsobiť zlyhanie dieťaťa. Očakávanie, že vaše dieťa bude dokonalé,  by mohlo zvýšiť riziko problémov aj s jeho duševným zdravím. Vaše dieťa sa tiež môže vzdať svojich stanovených cieľov, ak má pocit, že ste nastavili latku veľmi vysoko.

 

5. Podporujte dieťa v jeho sebaovládaní a sebakontrole

Nedostatok sebadisciplíny a sebaovládania ľuďom veľmi škodí. Začnite svoje dieťa učiť sebadisciplíne už v ranom veku. Zároveň ho naučte, aby sa neobklopovalo veľkým množstvom rôznych pokušení. Medzi niektoré spôsoby, ako by ste mu pri tomto mohli pomôcť, patria napríklad tieto:

  • Pripravte si malý košík pre smartfóny. Povedzte svojmu dieťaťu, aby pri domácich úlohách vložilo svoj smartphone do košíka, aby ho nelákalo surfovať na internete, keď má robiť svoje domáce úlohy.
  • Pred spaním dajte všetku elektroniku do spoločného priestoru v domácnosti. Vaše dieťa  vďaka tomu nebude v pokušení používať svoj tablet alebo telefón, keď je v posteli.
  • Pripravte si chladničku a skrinky s výberom zdravých potravín. Ak v dome máte nejaké sladké dobroty, umiestnite ich vysoko na police alebo ich umiestnite v zadnej časti komory mimo dohľadu.
     

6. Podporujte dieťa pri vykonávaní domácich prác

Vykonávanie domácich prác môže byť kľúčovým faktorom, ktorý pomôže vašim deťom  dosiahnuť dlhodobé šťastie. Okrem iných výhod, vykonávanie domácich prác pomáha deťom vytvárať pevnejšie spojenie so svojou rodinou. A ten pocit spojenia im môže pomôcť zostať mentálne silnými, keď sa dostanú do ťažkých situácií. Domáce práce môžu naučiť deti napríklad zodpovednosti a vytrvalosti.
 

7. Večerajte spolu

Spoločné stravovanie v rodine môže byť jednou z najlepších vecí, ktorú môžete urobiť, ak chcete vychovať šťastné deti. Napríklad vyššia frekvencia stravovania dospievajúcich v rodine pomáha zlepšovať ich náladu. Majú tiež pozitívnejší pohľad na budúcnosť. U detí, ktoré jedia so svojimi rodičmi, je menej pravdepodobné, že budú mať nadváhu alebo poruchy stravovania. U dospievajúcich, ktorí večerajú so svojimi rodičmi, je tiež menej pravdepodobné, že sa u nich vyskytnú problémy s návykovými látkami alebo že sa u nich prejavia problémy so správaním. Ak sa vám nedarí stretnúť sa pri rodinnom stole večer, urobte to aspoň ráno alebo inokedy počas dňa.
 

8. Cvičte všetci spolu

Či už sa rozhodnete ísť na spoločnú prechádzku ako rodina, bicyklujete sa, zahráte si futbal alebo chodíte plávať, cvičenie môže urobiť šťastným každého člena rodiny. Nevadí, že vaše dieťa chodí na pravidelné tréningy. Spoločné rodinné cvičenie má aj iné poslanie. Cvičenie pravdepodobne spôsobí, že budete šťastnejší a šťastnejší rodičia majú tiež šťastnejšie deti. Spoločná fyzická aktivita vám navyše môže pomôcť spojiť sa a vytvárať spoločné pozitívne spomienky.
 

9. Pomáhajte iným ľuďom

Mnoho štúdií spája altruizmus so šťastím. V skutočnosti ak budete láskaví k ostatným, vaše deti budú šťastnejšie a šťastie ich urobí milými. Je to pozitívny cyklus, ktorý ich nastavuje na šťastnejší a zdravší život. Existuje mnoho spôsobov, ako môžete zapojiť svoje deti do altruistického správania. Tu je len niekoľko nápadov:

  • Vyzvite všetkých v rodine, aby každý deň konali jeden prejav láskavosti a každý večer sa podelili o to, čo ste robili.
  • Vyberte si organizáciu, v ktorej môžete nejakým spôsobom občas pomôcť.
  • Občas vyčleňte určitú sumu pre vaše dieťa, ktorú môže darovať  pre dobrú vec. Nechajte ho, aby si vybralo, kde chce peniaze darovať.

 

Majte tiež na pamäti, že deti nemusia byť neustále šťastné. Deti by mali zažiť aj nepríjemné emócie. Napríklad smútok, zlosť, strach a sklamanie. Ak prežívajú nepríjemné emócie, nie je potrebné ich rozveselovať alebo konať. Namiesto toho ich v prežívaní usmerňujte a pomôžte im nájsť spôsoby, ako sa upokojiť a vyrovnať sa so svojimi pocitmi. Takto v nich precvičujete zručnosti, ktoré potrebujú na zdravé zvládnutie svojich emócií. Dôležité pri výchove je aj láskavé prostredie. Deti, ktoré vedia, že sú milované, majú väčšiu nádej, že sa im bude dariť, aj keď čelia ťažkým životným podmienkam.

 

Čítajte viac o téme: Šťastie, Úspech
Zdieľať na facebooku