Dnes sa veľa ľudí pozastavuje nad tým, že deti málo čítajú. Často im však chýba motivácia a predovšetkým dospelí ľudia, ktorí by boli pre ne vzorom. Nič lepšie nefunguje, ako mama a otec, ktorí tiež čítajú.
Rozprávanie o knihách, ktoré žiaci doma čítajú, podporuje v nich názor, že čítanie je normálne a prirodzené a nie je to len školská aktivita, ale je to niečo, čo sa dá robiť aj doma a ľudia to bežne robia. Ideálne je, keď dieťa vidí denne aj čítajúcich rodičov.To je tá najlepšia motivácia. Dôležité je tiež, aby deti aj rodičia čítali papierové knihy a nie z monitorov. Rozdiel medzi čítaním z papiera a čítaním z monitora je odlišný a vieme o ňom už niekoľko rokov. Prvýkrát s touto myšlienkou prišiel Jakob Nielsen už v roku 1997. Pri čítaní z papiera čítame slovo od slova, riadok za riadkom, vytvárame si v hlave obraz a stávame sa s aktérmi príbehu. Sami príbeh aktívne dotvárame, predstavujeme si ho, sme do neho hlboko ponorení. Naopak pri čítaní z monitora sa správame úplne inak. Tzv. skenujeme. Prelietavame očami čítaný text, hľadáme v ňom oporné body tzv.kľúčové slová, titulky a podtitulky, snažíme sa z textu vytiahnuť len dôležité informácie, zameriavame sa na kratšie odsedky a tie dlhšie nečítame. Jakob Nielsen zistil, že aj tí, ktorí prečítajú celú stránku, zapamätajú si len 75% obsahu. Prečo je to tak? Na internete je toľko článkov, že keby sme ich všetky čítali slovo od slova, nerobíme celý život nič iné.
Samozrejme, žiak by mal vidieť aj učiteľa často s knihou v ruke. Keď si na hodine číta svoju knihu žiak, mal by si aj učiteľ čítať tú svoju.
Pozrime sa však na postupy, ktoré pomáhajú rýchlo a efektívne porozprávať sa so žiakmi o tom, čo doma čítajú alebo čítali.
Čitateľské kreslo
Žiaci sedia v kruhu a v strede je stolička alebo kreslo. Postupne si žiaci sadajú do kresla a za vymedzený čas ( napríklad 3-5 minút) porozprávajú o tom, čo práve čítajú. Ak máte dostatok času, žiaci môžu prečítať aj krátky úryvok z knihy podľa vlastného výberu. Práve táto aktivita motivuje ďalších žiakov k tomu, aby mali chuť si prečítať knihu, ktorú už čítali spolužiaci. Ak nemáte dostatok času, snažte sa túto aktivitu využívať aspoň pred Vianocami, prázdninami alebo inými sviatkami. Aktivitu môžete obmeniť aj tak, že poviete, aby žiak rozprával ako jedna z postáv knihy. Čiže využíva JA rozprávanie. V závere mu môžu spolužiaci položiť nejaké otázky.
Čitateľský strom
Z každej knihy, ktorú žiaci prečítajú, vypíšu nejaký úryvok na papier v tvare listu. Nezabudnú napísať aj meno autora a názov knihy. Potom tieto listy zavesia na strom. Môže to byť strom vystrihnutý z papiera, ktorý sa nachádza na nástenke. Niektorí učitelia túto aktivitu robia pre Vianocami a listy použijú namiesto vianočných ozdôb. Ak máte niekoho, kto by vám vyrobil jednoduchý drevený strom do triedy, môžete potom využívať aj ten.
Čitateľská záložka
Žiaci si prinesú do triedy knihy, ktoré doma prečítali. Vyberú si zaujímavé miesto v knihe a záložkou ho označia. Na záložku môžu napísať napríklad toto: „ Prečítaj si druhý odsek. Mne sa zdal vtipný. Peter.“ Knihu položia na určené miesto. Potom si žiaci vyberajú z vystavených kníh a prečítajú si odporučenú časť. Na záložku potom napíšu, či ich úryvok zaujal alebo nie.
Triedny čitateľský zápisník
Učiteľ položí na vyhranené miesto veľký zošit a povie žiakom, že cez prestávky môžu zapisovať, ktorú knihu doma čítajú, aký majú z nej pocit, ako sa im páči a podobne. Pri tejto aktivite sa striedajú. Ak si sami nevedia určiť poriadie, tak na každý deň určí poradie žiakov učiteľ. Kniha neslúži len na zapisovanie, ale aj na čítanie zápiskov. Práve tie môžu žiakov motivovať v ďalšom výbere kníh.
List pre spolužiakov
Učiteľ prinesie každému žiakovi obálku so známkou. Potom si každý žiak vyžrebuje adresu spolužiaka a napíše mu krátky list, v ktorom mu odporučí knihu, ktorá sa mu páčila a má ju celú prečítanú. Vyžrebované meno nikto neprezradí, musí ísť o prekvapenie. Potom na pošte list pošle. O týždeň sa žiaci porozprávajú o tom, čo bolo napísané v liste, ktorý dostali. Ideálne je, keď v tento deň prinesú žiaci do školy prečítané knihy, o ktorých písali spolužiakom v liste. Deti často nechodia na poštu posielať listy, takže táto aktivita je pre ne väčšinou lákavá a tajomná.
Čitateľský plagát
Žiaci vytvoria koláž ako uputávku na knihu, ktorá sa im páčila. Učiteľ potom vystaví plagáty na nástenku. Táto aktivita tiež motivuje k ďalšiemu čítaniu kníh.
Prekvapenie
Žiaci sa môžu navzájom motivovať aj nasledujúcou aktivitou. Učiteľ povie žiakom, aby na ďalšiu hodinu priniesli knihu, ktorú vložia do darčekovej tašky alebo ju pekne zabalia a podľa vlastného uváženia ju požičajú niektorému spolužiakovi. A povedia aj prečo práve tomu spolužiakovi a prečo práve tú knihu. Aj učiteľ môže napríklad raz za miesiac požičať niektorému zo žiakov knihu a povedať mu, prečo si myslí, že by si mal prečítať práve tú knihu.
Vďaka týmto aktivitám učiteľ nielen rýchlo zistí, aké knihy žiaci doma čítajú, ale čo je tiež veľmi dôležité, žiaci sa navzájom v čítaní prirodzene a nenásilne motivujú.
Prečítajte si tiež:
Ako môže učiteľ motivovať žiakov k čítaniu?
ŠŤASTIE V ŠKOLÁCH: S knihou nie je nuda
Metódy kritického myslenia a ich využitie v škole