Ako prežiť prvý rok v škole? Rady pre začínajúcich učiteľov

Foto: Bigstock
Mnohí mladí učitelia sa na svoju prácu veľmi tešia a snažia sa ju robiť naozaj s radosťou. Je úžasné, keď im toto nadšenie vydrží dlhé roky. Prax však ukazuje, že niektorí učitelia vydržia v škole iba jeden rok. / Foto: Bigstock

Škola je dynamický organizmus. Mnohé veci sa každý deň menia. Niekedy sa naozaj nedá vôbec predpovedať, čo sa na ďalší deň prihodí a čo bude musieť učiteľ riešiť. Pribúda hlavne množstvo výchovných problémov. Už dávno práca učiteľa nespočíva len v samotnom učení. Preto je dobré poznať zopár rád a tipov, ako zvládnuť prvý rok praxe tak, aby učiteľ hneď nevyhorel a zostal pôsobiť v škole viac rokov.

 


Učiteľská profesia je spolu s inými pomáhajúcimi profesiami považovaná psychológmi za tie povolania, v ktorých sa najčastejšie stretávame so syndrómom vyhorenia. Mnohí mladí učitelia, ktorí po vysokej škole nastúpia učiť, sa na túto prácu veľmi tešia a idú ju robiť naozaj s radosťou a veľkým oduševnením. Je úžasné, keď im toto nadšenie vydrží dlhé roky. Prax však ukazuje, že niektorí učitelia  vydržia v škole iba jeden rok.

Poďme sa teda pozrieť, ako sa nenechať zničiť svoje sny a čo robiť, aby učiteľom nadšenie z práce vydržalo čo najdlhšie.

 

Naplánujte si to, čo sa naplánovať dá

Samozrejme, všetko sa naplánovať nedá, lebo každý deň je iný. Ale určité veci sa dajú vopred premyslieť.  Dôležitý je hlavne tematický výchovno- vzdelávací plán, ktorý aj keď nemáte v škole povinný, je dobré ho mať, lebo si tak najlepšie vytvoríte prehľad o tom, čo už odučené máte a čo je ešte potrebné prebrať.  Samozrejme, pripravte sa na to,  že postupovať podľa tohto plánu sa na sto percent nedá, pretože až po čase zistíte, akých žiakov v triede máte a akým tempom postupovať môžete. Stanovte si ciele, kde sa chcete so žiakmi posunúť, čo ich naučiť a čo si osvojiť. Bude sa vám tak ľahšie napredovať počas hektického školského roka. Premyslite si aj situáciu, keď sa prezenčné vzdelávanie zmení na online. Ako budete s vašimi žiakmi fungovať? Aké materiály im viete k témam poskytnúť? Ako bude prebiehať online vyučovanie? Skoordinujte sa so svojimi kolegami, aby ste využívali rovnakú platformu a navzájom komunikovali. 

 

Komunikujte so svojimi kolegami

Keď sedíte v kabinete s iným pedagógom alebo sa stretávate v zborovni, využite to čo najviac. Nebojte sa opýtať skúsenejšieho kolegu/kolegyne na názor, ako by vyriešili vzniknutú situáciu vo vašej triede. Títo ľudia vám rozumejú viac ako ktokoľvek iný, pretože čelia rovnakým problémom. Rozprávajte sa, zdieľajte svoje postrehy, nápady či stratégie. Riaditeľ by vám mal dať tzv. uvádzajúceho učiteľa. Pýtajte sa ho na všetko. Snažte sa s ním mať čo najlepší vzťah. Skúsený učiteľ vám poradí rýchlo a povie vám presne to, čo potrebujete. Nebudete musieť hľadať znenia rôznych zákonov alebo iné požiadavky potrebné na vašu prácu niekoľko hodín na internete. 

 

Snažte sa vyhýbať stresu

Stresu sa najlepšie vyhnete tak, že si deň vopred pripravíte všetko, čo budete využívať na vyučovaní ďalší deň. Pripravte si všetky pomôcky, učebnice, pracovné listy, prezentácie, videá, teda čokoľvek, čo potrebujete. Dôkladne si premyslite a zapíšte formy a metódy, ktoré budete na ďalší deň používať. Písomné práce opravte čo najskôr, aby sa vám nehromadili zbytočne na stole. Ak je to možné, urobte to v škole. Len výnimočne si noste prácu domov. Keď sa budete takto pripravovať, budete vedieť doma lepšie oddychovať a v noci sa vám bude aj lepšie spať. Najhoršie je, keď ešte aj v noci premýšľate nad tým, čo budete učiť na ďalší deň. Ak riešite nejaký výchovný problém so žiakom, napíšte si o tom poznámky, aby ste vedeli, do ktorého bodu ste sa dostali a vypustite to z hlavy. Práve riešenie výchovných problémov vám môže odoberať najviac potrebnej energie, takže nesnažte sa v hlave tieto problémy nosiť domov. To, že si to zapíšete, nezabudnete na to a ďalší deň môžete pokračovať tam, kde ste prestali. Mnohí učitelia vyhoria hlavne kvôli tomu, že celé dni a noci premýšľajú nad tým, ktorý žiak čo povedal, aké nadávky použil, koho zbil, ako odvrával a podobne. Začínajúci učitelia sa zvyknú obávať trestov a poznámok za nevhodné správanie. Nechcú sa totiž žiakom hneď v prvých dňoch školského roka ukázať ako prísni. Je však dôležité si uvedomiť, že ako učiteľ by ste mali byť spravodlivý. Nevhodné správanie by sa tolerovať nemalo, a to za žiadnych okolností. Vytvorte si, ideálne aj spoločne so žiakmi, pravidlá vašej triedy, ktoré sa môžu okrem iného týkať aj reakcií na nevhodné správanie. No a samozrejme, ak si takéto pravidlá stanovíte, bezodkladne ich dodržiavajte. Hlavne nerobte výnimky, na tie sú deti veľmi citlivé. Deti vás potom budú mať za dôsledného a spravodlivého učiteľa, ktorého si budú vážiť.

 

Stanovte si v triede pravidlá

Pravidlá sa netýkajú len nevhodného správania v triede, ale aj ďalších aspektov vyučovania. Či už ide o to, kto sa bude starať o tabuľu, o polievanie rastlín alebo nástenku. Diskutujte so žiakmi o tom, čo kto chce mať na starosti a 

na čom sa chce podieľať. Dáte tak deťom najavo, že im stopercentne veríte, pretože im dávate úlohu navyše, ktorá poslúži celej triede. Presne sa dohodnite so žiakmi, ako budete postupovať v prípade, že niekto pravidlá poruší.

 

Nemusíte byť každý deň stopercentní

Ja viem, od učiteľa stopercentnosť každý očakáva. Ale riadiť sa ňou až do dôchodku vydrží len málokto. Práve perfekcionalistom tiež hrozí najrýchlejšie vyhorenie. Normálne občas môžete povedať, že niečo neviete. Myslíte si rodičia žiakov vedia úplne všetko? A viete, kedy sú žiaci najšťastnejší? Keď nie ste ten najmúdrejší človek na svete, ale keď ste úprimne ľudskí! Keď vchádzate do triedy s úsmevom na tvári, keď cítia, že vás práca baví, keď ste spravodliví, milujúci, nadšení a keď máte chuť experimentovať. Nedopustia na vás, keď sa ich opýtate, čo robia na hodinách najradšej a potom to s nimi robte. Nemusíte vždy fungovať na sto percent. Aj učiteľ je len človek. Keď sa pomýlite, priznajte si to. Žiakom je vždy sympatickejší učiteľ, ktorý urobí aj chyby, ako ten, ktorý je absolútne bezchybný a tvári sa ako neomylný tvor. Ukážte im, že robiť chyby je prirodzené a len vďaka nim sa človek posúva vpred. Vychutnávajte si spoločne každý deň. Keď ste už totálne vyčerpaní, nechajte robiť viac žiakov. Rozdeľte im úlohy a vy sa na chvíľočku staňte pozorovateľom. Tvárte sa, že sa chcete od nich tiež učiť. Uvidíte ten príval energie, ktorí zo žiakov bude žiariť. Buďte spravodliví a úprimní. Žiaci vedia dokonale vycítiť, či vám na nich naozaj záleží a či to s nimi myslíte vážne. Viac ako inokedy žiaci potrebujú cítiť lásku, ľudskosť, záujem. A potrebujú tiež veľa komunikovať. Robte si čo najčastejšie komunitné kruhy. Ja viem, je potrebné neustále opakovať na Testovanie 5 a 9, mňa to tiež zdržuje a rozčuľuje, ale keď sa to len trochu dá, veľa komunikujte a využívajte tvorivé a zážitkové metódy. Budete do školy chodiť radi vy aj  vaši žiaci.

 

Budujte si svojich 6 stien

Proti vyhoreniu český psychiater, spisovateľ, pedagóg, gréckokatolícky kňaz a esperantista Prof. PaedDr. ThDr. MUDr. et MUDr. Max Kašparů radí budovať svojich šesť stien. Keď do miestnosti postavíme sviecu, bude horieť. Ak však spadne jedna stena, začne prúdiť vzduch, ak spadne aj druhá vznikne prievan a plameň uhasí. Podobne je to s človekom. Aby nezhasol, musí mať v živote vybudovaných šesť stien. Prvá stena predstavuje  to, čo je pred nami. Musíme mať nejakú perspektívu, teda niečo, na čo sa tešíme. Zadná stena charakterizuje ľudí, o ktorých sa môžete oprieť. Po našej ľavici, bližšie k srdcu, je stena, ktorá je charakterizovaná našimi priateľmi. I keď ste ženatí a vydaté, netreba žiť v manželstve ako v ponorke. Treba mať priateľa, pred ktorým si človek môže vyliať srdce. Pravá stena predstavuje tých, s ktorými v živote spolupracujeme. Je dôležité, aby na pracovisku boli dobré vzťahy. Podlaha je miesto, na ktorom mám pevne stáť a nepozerať sústavne, že niekde inde by to bolo lepšie. Šiesta stena je strop – veci, ktoré nás presahujú – duchovné hodnoty: kultúra, umenie, dobro, krása, viera, láska, nádej – pršia z neba, preto ich dávame na strop. „Budujte tento šesťsten a triasť sa bude každé vyhorenie,“ hovorí Max Kašparů.

 

Vytvorte si plán komunikácie a spolupráce s rodičmi

Spolupráca s rodičmi žiakov je často komplikovanejšia ako spolupráca so žiakmi samotnými. Práve nastavenie si určitého fungovania a pravidiel tejto spolupráce býva pre začínajúcich učiteľov najväčším problémom. Je to však nevyhnutné, ak chcete počas školského roka pracovať s rodičmi žiakov efektívne. Niektorí z rodičov chcú a budú spolupracovať viac, iní budú ledva chodiť na rodičovské združenia. Nech je to tak či onak, verte v čo najlepšiu spoluprácu od samého začiatku, ktorú budete svojím pôsobením držať v rukách a viesť. Buďte ochotní, ústretoví, dostatočne komunikujte a nemali by ste mať väčšie problémy.

 

Buďte autentickí, empatickí a láskaví

Smiech, úsmev, empatia a vyjadrovanie citov sú najrýchlejšou cestou k vytvoreniu dôvery. A snažte sa byť i úprimní. Hlavne žiaci v puberte ľahko spoznajú pretvárku a faloš. Rozprávajte tak, aby vaša reč bola jasná, zrozumiteľná a dávala zmysel. Snažte sa hovoriť pravdu a občas ukážte aj svoju zraniteľnosť. Buďte mysľou pri nich. Žiaci vždy cítia, kedy je učiteľ mysľou pri nich a kedy nie. Dôležité je aj učiteľské vyžarovanie a zanietenie. Keď je zanietený učiteľ, takí budú aj jeho žiaci. Z tohto dôvodu je naozaj viac ako potrebné, aby sme mali šťastných učiteľov, ktorí milujú svoju prácu. Žiaci totiž nasávajú nielen informácie, určité učivo, ale aj postoje, nálady a zanietenosť učiteľa. A keď sa vám podarí postupne v každom žiakoch nachádzať dobré stránky a podporovať ich v tom, v čom sú dobrí, žiaci si takého učiteľa obľúbia a už po krátkom čase nebudú na neho hľadieť len na niekoho, kto je na ich škole nový, ale hlavne na  niekoho, kto je úžasný. Žiaci budú napokon šťastní, že prišiel učiť práve do ich školy.

 

Využívajte elektornické dokumenty

Elektronická triedna kniha (ETK) zvyšuje komfort práce. Pripravené plány sa do nej po kliknutí automaticky prepíšu po hodinách, učiteľ hneď vidí, koľko hodín v jednotlivých témach odučil. Učivo je zapísané presne v súlade so ŠVP. Ak učiteľ nezapíše hodinu, políčko svieti načerveno. Netreba nič škrtať. Zastupovanie sa premieta do ETK automaticky, zastupovaný učiteľ môže nechať odkaz pre učiteľa, ktorý ho zastupuje. Hromadné akcie môže vedenie zapísať naraz do všetkých triednych kníh. Riaditeľ školy alebo jeho zástupca vidí počet nezapísaných hodín, má prehľad o najviac absentujúcich žiakoch, môže sledovať preberané učivo. ETK môže mať učiteľ aj v tablete alebo v mobile. Archivovať sa dá v pdf súboroch. Využívajte tiež e-mail. Šetrí čas, papier a zvyšuje informovanosť. V súkromí ho používame všetci, ale je osvedčenou a rýchlou formou aj vnútroškolskej komunikácie. Umožní nám preposielať informácie učiteľom, zadávať úlohy, zdieľať materiály alebo zbierať písomnosti od učiteľov. Zoznámte sa aj s elektronickou žiackou knižkou (EŽK). Prispieva k objektivite hodnotenia, pretože učitelia nemajú pred sebou známky žiakov z iných predmetov. Známky sú prehľadne rozčlenené, je k nim prístup aj mimo školy, učitelia vidia vypočítané priemery z písomných prác, výborné je aj automatické zaokrúhľovanie známok. Z EŽK sa môžu tlačiť vysvedčenia, kedykoľvek sa dá žiakovi vytlačiť aktuálny výpis známok, dobrá je aj možnosť zapísať poznámky k práci žiakov a zadávať domáce úlohy.

 

Záchranný balíček pre učiteľa v skratke

  • dodržiavajte vyvážený životný štýl – nepodceňujte zásady psychohygieny: ako je dostatok spánku, aktívny pohyb, odpočinok,
  • pestujte si priateľské vzťahy na pracovisku,(ak nemáte dobrú kolegyňu, nájdite si priateľku niekde inde),
  • dôsledne si plánujte voľný čas,
  • vyhýbajte sa rutine, obmeňujte pracovné postupy, využívajte zážitkové metódy,
  • naučte sa riešiť a zvládať konflikty, skúste byť asertívni,
  • učte sa ďakovať a odpúšťať,
  • primerane a často ventilujte emócie,
  • pestujte si záujmy, robte niečo len pre potešenie,
  • neustále sa vzdelávajte,
  • doprajte si dovolenku,
  • smejte sa,
  • meditujte alebo cvičte jogu.
Čítajte viac o téme: Motivácia, Produktivita
Zdieľať na facebooku