http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Vďačnosť ako súčasť zdravého životného štýlu

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Unsplash
Slovo ďakujem je jedno z najkrajších a najsilnejších slov. Jeho častým opakovaním nahlas, ale aj v duchu, sa môže váš život zásadne zmeniť. / Foto: Unsplash

Žijeme v dobe, v ktorej sme zameraní na výkon, a tak sme sa naučili od života stále žiadať viac a viac. Neustále sa porovnávame s inými, a tak sa nám zdá, že nedostávame  toho toľko, ako by sme si možno zaslúžili. Máme však mnoho vecí a hodnôt, za ktoré by sme mali byť vďační. A máme  tiež okolo seba ľudí, ktorým môžeme byť za mnohé veci vďační.

 

Ľudia, ktorí sú vďační za všetko, čo majú, zvládajú lepšie stres, majú viacej pozitívnych emócií a ľahšie dosahujú svoje ciele. Vedci dokonca konštatovali, že vďačnosť súvisí aj so zlepšením zdravia. Vďačnosť ľuďom pomáha spojiť sa niečím väčším, ako sú oni sami. Či už je to s inými ľuďmi, s prírodou alebo s vyššou silou. Ľudia vďačnosť cítia a vyjadrujú rôzne. Bez ohľadu na to, či je vďačnosť vrodená alebo získaná, ide o vlastnosť, ktorú jedinec môže neustále rozvíjať. Jedným zo spôsobov, ako dostať myseľ na správnu koľaj, spočíva v tom, že začnete každý deň premýšľaním, za čo všetko ste vďační. Pamätajte si, že vaša budúcnosť dosť závisí od myšlienok, na ktoré práve dnes myslíte. Každý okamih dňa je príležitosťou na zmenu svojho myslenia, čo vám môže pomôcť alebo zabrániť v schopnosti myslieť pozitívnejšie už v ďalšom okamihu. Slovo ďakujem je jedno z najkrajších a najsilnejších slov. Jeho častým opakovaním nahlas, ale aj v duchu, sa môže váš život zásadne zmeniť. Vďačnosť je pocit, pri ktorom sa otvárame, naša pravá mozgová hemisféra sa aktivizuje. Prebieha proces, pri ktorom sa vylučujú do tela hormóny šťastia. Človek je vďačný vtedy, keď sa prestane zaoberať vecami, ktoré mu v živote chýbajú a zameria sa na veci, ktoré má. Zrazu vzniká úplne nový pohľad na život. Vďačnosť má ešte jednu úžasnú vlastnosť, a tou je premena našej pozornosti a energie. Keď sa s vďakou sústredíme na to, čo máme, začneme prelaďovať naše myšlienky. Myseľ vďačného človeka býva pokojná a harmonická. Taký človek dokáže prijímať i dávať. Nerobí to automaticky. S každým novým prijatím sa aktivizuje pocit vďačnosti, a to dodáva radosť a vnútornú spokojnosť. 

 

Vďačnosť prospieva organizmu

Dr. P. Murali Doraiswamy, profesor na univerzite Duke University Medical Center, vyhlásil: „Ak by bola vďačnosť droga, bola by celosvetovo najpredávanejším produktom na udržovanie a podporu zdravia a všetkých orgánových systémov.“ Štúdie ukázali, že vďačnosť produkuje množstvo merateľných hodnôt v ľudskom tele. Wendy Mendes  z University of California vo svojej prednáške uviedla, že boli zistené lepšie zdravotné výsledky v týchto parametroch ovplyvňujúcich zdravie človeka:

 

  • hormóny šťastia (serotoníny a norepinefriny),
  • reprodukčné hormóny (testosteróny),
  • hormóny dôvery a lásky (oxytocíny),
  • hormóny spojené s poznávaním a pôžitkom (dopamíny),
  • protizápalové a imunitné systémy (cytokinéza),
  • stresové hormóny (kortizoly),
  • krvný tlak a kardiovaskulárny tep srdca,
  • obsah cukru v krvi.
     

Spôsoby, ako kultivovať vďačnosť

Pestovanie vďačnosti upriamuje pozornosť na to, čo je v našom živote dobré a správne. Praktizovanie vďačnosti je lepšie, ako sa neustále utápať v tom, čo je negatívne a čo nám chýba.

 

Denník

Jedným zo spôsobov, ako využívať pozitívnu silu vďačnosti, je založiť si denník, do ktorého si môžete písať, za čo ste každý deň vďační. Bolo zistené, že ľudia, ktorí si založili takýto denník a zároveň aj viac cvičili, menej navštevovali lekárov ako tí, ktorí svoju myseľ sústreďovali na sťažnosti. Výborným zvykom je zapisovať si  svoju vďaku do denníka každý večer. Možno budete  niekedy smutní, niekto alebo niečo vás sklame a práve vtedy si môžete o všetkom krásnom a dobrom vo vašom denníku prečítať. Okrem toho vždy, keď pridáte niečo do denníka, budete sa cítiť oveľa lepšie a spokojnejšie. Časom sa u vás rozvinie skromnosť a budete si vážiť aj maličkosti. Prestanete kupovať zbytočné veci, prestanete závidieť a porovnávať sa. Budete si viac vážiť prítomnosť  milých ľudí,  viac si budete vážiť školu, do ktorej chodíte alebo vaše zamestnanie. Dokážu vás dojať aj maličkosti. Pokúste sa každý deň do denníka zapisovať aj úplné maličkosti.  

 

Nástenka, mobil, počítač

Zoznam najlepších vecí, za ktoré ďakujete si nemusíte písať len do denníka, ale môžete si ho dávať aj na nástenku, na stenu, zapísať do mobilu alebo do počítača. Najlepšie však je, keď ho máte stále pred očami. Sústreďte sa na všetky oblasti svojho života – rodinu, zdravie, lásku, školu, zamestnanie, vzťahy, voľný čas, záľuby, šport, kultúru, jedlo, prírodu. Zoznam vecí, za ktoré ste vďační je naozaj nekonečný. A nezabúdajte, vždy je za čo ďakovať. Veď vďačnosť je večná a nadčasová hodnota. Nikdy nestráca na význame. Vďačnosť je cesta, ako priniesť do svojho života viac dobrého a svoj život výrazne obohatiť.

 

Ďakovné listy

Okrem denníka môžete denníka môžete písať aj  ďakovné správy či listy. Môžete napríklad napísať list vtedy, keď chcete poďakovať za darček, za láskavý čin alebo jednoducho chcete vyjadriť vďačnosť za to, že máte niekoho vo svojom živote, kto vám pomáha a podobne. Keď si z vďačnosti urobíte zvyk, pomôže vám to lepšie sa cítiť vo svojom vnútri.

 

Pripomínajte si svoje šťastie

Aspoň raz týždenne si pripomeňte udalosti, ktoré vás urobili šťastnými a za ktoré ste vďační. Zapíšte si ich a pripomeňte si pocity šťastia a vďaky, ktoré ste vtedy cítili a znovu ich vo svojej mysli prežívajte.

 

Modlitba

Vyjadrením vďaky vo svojich modlitbách môžete tiež kultivovať vďačnosť.

 

Meditácia

Meditácia je činnosť, ktorej zmyslom je uvedenie psychiky človeka do stavu väčšieho alebo hlbšieho sústredenia sa, pasívnej a tichej bystrosti. Je to obracanie vnímania dovnútra, sprevádzané strácaním pripútanosti sa napríklad k vonkajším predmetom. Päťčlenný britsko-holandský tím z Coventryskej univerzity robil 11 rokov výskum a zúčastnilo sa ho 846 dobrovoľníkov. V rámci tohto výskumu bolo odhalených veľké množstvo pozitívnych zmien, ktoré vďaka meditácii vplývajú na organizmus. „Zdravotne prospešným účinkom, ako sú meditácia či joga, sa dnes tešia milióny ľudí po celom svete. Avšak pravdepodobne si pri tom neuvedomujú, alebo len máloktorí, že také účinky sa začínajú hlboko na molekulárnej úrovni a že môžu naozaj výrazne zmeniť spôsob, akým za bežných okolností funguje náš genetický kód,“ zdôraznila Ivana Buricová, vedúca výskumného tímu. „Tieto činnosti zanechávajú v našich bunkách takzvaný molekulárny podpis, obracajúci záporný vplyv, ktorý by mal stres alebo úzkosť na naše telo cez zmenu expresie génov. Ak to mám vyjadriť v kocke, spôsobujú, že mozog riadi procesy v našej DNA po dráhe, ktorá zlepšuje náš život. Tieto účinky ale musíme pochopiť dôkladnejšie, napríklad v porovnaní s inými zdravými zásahmi, ako sú cvičenie či racionálna výživa,“ doplnila vedkyňa. Meditácia pomáha praktizovať aj vďačnosť.

 

Odpúšťajte s ľahkosťou

Odpustiť zranenia, urážky a nedorozumenia sa môže zdať ťažké. Odpúšťajte a spracovávajte hnev efektívne. Čistite si myseľ od negativity, ktorá ťahá človeka dolu, najmä z mysle vypustite krivdy a zranenia z minulosti. Nechajte si iba vďačnosť za to, čo vás tieto skúsenosti naučili. Urobíte tak dobre nielen druhému človeku, ale najmä sebe.

 

Mnohí experti súhlasia s názorom, že neexistuje skratka k šťastiu. Ani všeobecne šťastní ľudia nezažívajú radosť 24 hodín denne. Šťastná osoba môže mať síce zlý deň, ale aj tak si nájde potešenie v malých veciach v živote. Sústreďte sa na to dobré, čo je práve teraz v danom okamihu a praktizujte vďačnosť. Nezabudnite povedať ĎAKUJEM sebe, Bohu, vesmíru a ostatným. Je nádherné vidieť človeka sa usmievať a ešte nádhernejší pocit je, ak viete, že vy ste tým dôvodom.  Mnohé výskumy zistili, že ak je človeku vyjadrená vďačnosť, tak má silnejší pocit sebauznania a sebazlepšenia. Tiež sa ukázalo, že vyjadrenie vďačnosti povzbudzuje ľudí k ponúknutí pomoci nielen človeku, ktorý mu vďačnosť vyjadril, ale aj iným. Je tam podvedomé spojenie „splatenia láskavosti ďalším ľuďom.“

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Vďačnosť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.