http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako si precvičovať duševnú silu a vytrvalosť?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Pexels
Mnohí ľudia sú presvedčení, že veľké úspechy pramenia z nejakého geniálneho vnuknutia.V skutočnosti však viacerí úspešní ľudia len neúnavne hľadali a skúšali jedno riešenie za druhým. / Foto: Pexels

Budovať si duševnú silu je rovnaké, ako budovať si silu fyzickú.Tak, ako existujú spôsoby na formovanie fyzickej sily, existujú možnosti aj na formovanie vytrvalosti ako duševnej sily.

 

Mnohí ľudia sú presvedčení, že veľké úspechy pramenia z nejakého geniálneho vnuknutia.V skutočnosti však viacerí úspešní ľudia  len neúnavne hľadali a skúšali jedno riešenie za druhým. Vyskúšali viaceré možnosti, až kým sa nedostali tam, kde chceli. Napríklad Thomas Edison nebol jediný, kto v roku 1878 experimentoval so žiarovkami. Ale na rozdiel od ostatných iba on vyskúšal až 6000 rôznych vláken vrátane jedného, ktoré vyrobil z fúzov svojich pomocníkov. Každý nevydarený pokus ho približoval k úspechu. Napokon sa mu to podarilo a dokázal tak, že genialita je často len maskou vytrvalosti. Edison nasmeroval všetku fyzickú aj mentálnu energiu na svoj cieľ, neúnavne napredoval a nikdy sa nevzdával. Každý človek, podobne ako Edison, si môže budovať duševnú silu a vytrvalosť. Ale tak ako budovanie fyzickej sily aj rozvíjanie duševného potenciálu si vyžaduje odhodlanie a náročnú prácu. Pri budovaní vašej vytrvalosti vám môže pomôcť aj niekoľko známych stratégií. Pozrime sa na ne.
 

Všímajte si svoje emócie

Mnoho problémov pramení z túžby vyhnúť sa nepohodliu. Napríklad ľudia, ktorí sa boja zlyhania, sa často vyhýbajú novým výzvam hlavne kvôli tomu, lebo nechcú pociťovať úzkosť. Ale vyhnúť sa emočnému nepohodliu je zvyčajne krátkodobé riešenie, ktoré vedie k dlhodobým problémom. Zamerajte sa na to, ako vaše emócie vplývajú na váš život. Rozhodnite sa, že budete mať pod kontrolou emócie vy, aby emócie nekontrolovali vás. Naučte sa čeliť nepríjemným pocitom a preberte velenie nad svojím životom. Čím viac budete trénovať tolerovanie nepohodlia, tým viac budete veriť sami sebe. Smútok môže viesť k sebaľútosti, hnev sa môže obrátiť na zatrpknutosť a mierna úzkosť sa môže stať paralyzujúcim strachom, ak si nedáte pozor.

 

Rozprávajte sa sami zo sebou v pozitívnom duchu

Vedci zistili, že človek má asi 50 000 až 70 000 myšlienok za deň. To znamená, že máte tisíce príležitostí urobiť samého seba silnejším človekom alebo naopak. Vaše myšlienky výrazne ovplyvňujú, ako sa cítite a správate.Váš vnútorný monológ má tendenciu sa stať samonapĺňajúcim sa proroctvom. Mali by ste čo najmenej premýšľať o sebe v negatívnom slova zmysle. Skúste nahradiť negatívne myšlienky pozitívnymi. Vždy keď zaregistrujete, ako si sami pre seba hovoríte, že nikdy nič nedosiahnete, pripomeňte si, že to, čo hovoríte, nemusí byť vôbec pravda. Tiež sa spýtajte sami seba: „Čo by som povedal svojmu známemu, ktorý niečo podobné povedal sám o sebe?” Určite by ste mu povedali niečo milé a povzbudzujúce. A potom tieto láskavé slová povedzte sami sebe.

 

Konajte tak, ako keby sa to už stalo

Môže byť lákavé počkať so zmenou na moment, keď sa budete cítiť inak. No čakať na to, kým sa budete cítiť lepšie, nie je najlepšie riešenie. Mnohí psychológovia radia svojim klientom, že by sa mali správať ako osoba, ktorou sa chcú stať. Keď zmeníte svoje správanie, myšlienky a emócie sa postupne začnú vášmu správaniu prispôsobovať. Ak ste smutní, tak zvesíte ramená a pozeráte sa do zeme. To vás ale iba udrží v depresívnom stave. Radšej sa opäť vystrite, usmejte a okamžite pocítite zmenu nálady. Konať ako sebavedomý človek vám pomôže cítiť sa istejšie. Pokúste sa správať tak, ako keby ste už silní, vytrvalí a spokojní boli. A verte, že budete.

 

Venujte sa mindfulness

Je nemožné zostať silní a vytrvalí, keď si stále pripomínate niečo, čo sa stalo minulý týždeň alebo keď si myslíte, že zajtra sa budú diať zlé veci. Mindfulness je o tom, že zostanete prítomní v tomto momente. Svoje správanie môžete zmeniť práve teraz. Je teda dôležité, aby ste sa dokázali sústrediť na toto miesto a tento čas. Veda ukazuje, že mindfulness má množstvo fyzických a psychologických výhod. Medzi ne patria napríklad zníženie stresu a súcitnejší postoj k sebe samému. Nájdite si tak chvíľku voľna a zamerajte sa na to, čo sa deje okolo vás. Započúvajte sa do zvukov. Poobhliadajte sa po miestnosti a zistite, čo vidíte. Ak budete mindfulness precvičovať, postupom času zvýšite svoju schopnosť sústrediť sa. Budete si môcť vychutnať každý okamih a zabudnete na včerajšie problémy i zajtrajšie obavy.

 

Nájdite aspoň tri veci, za ktoré ste vďační

Ak budete počítať veci, za ktoré ste vďační, namiesto počítania vašich zlyhaní, tak to bude mať veľký vplyv na vaše psychické zdravie. Výskumy a zistenia odborníkov neustále ukazujú, že práve vďačnosť má obrovský vplyv na prežívanie pocitu šťastia a znižuje depresiu. Urobte si preto z vďačnosti každodennú záležitosť. Zámerne nájdite a identifikujte tri veci, za ktoré ste vo svojom živote vďační. Môže ísť o skutočne jednoduché veci. Skúste si tieto veci napríklad písať do denníka. Postupom času sa z vďaky stane prirodzená súčasť dňa a vy si budete užívať jej výhody. Nech už ide o lepší spánok alebo silnejšiu imunitu. Vďačnosť so sebou prináša viaceré  vzácne benefity. Napríklad:

  • vďačnosť nás robí šťastnejšími,
  • robí nás tiež zdravšími,
  • tí, ktorí sú vďační, sú v komunite ľudí obľúbení a majú viac priateľov,
  • vďačnosť posilňuje emócie,
  • vďaka vďačnosti máme väčšie úspechy v kariére, vieme pochopiť kolegov, nadriadených či podriadených,
  • vďačnosť zvyšuje našu produktivitu,
  • zlepšuje naše rozhodovanie,
  • sme priateľskejší,
  • sme optimistickejší,
  • duchovnejší,
  • empatickejší,
  • lepšie spíme,
  • vďačnosť robí naše spomienky krajšími,
  • žijeme v šťastnejšom manželstve,
  • menej závidíme,
  • sme menej materiálne nároční,
  • vďaka vďačnosti aj lepšie vyzeráme.
     

Používajte vizualizáciu

Vizualizácia je bežnou technikou na zvládanie stresu. Keď ste zahltení, predstavenie sa na pokojnom a upokojujúcom mieste na niekoľko minút vám pomôže zvládať stres. Môžete si predstavovať aj minulé úspechy, to vám dodá silu. Zamerajte sa na chvíle, keď sa cítite naozaj dobre a nezabudnite na ten pocit. Môže byť pre vás veľkou podporou.
 

Osvojte si aj nasledujúce pravidlá

  • Nikdy nekonajte unáhlene.
  • Nikdy sa nebojte.
  • Nikdy nepostupujte zúfalo.
  • Nikdy sa nevzdajte tesne pred cieľom.
  • Vytrvajte vo svojom úsilí a odolávajte všetkému, čo vás rozptyľuje.
  • Uvedomte si, že všetko nové prináša so sebou aj určité prekážky.
  • Aj keď už strácate motiváciu, nevzdávajte sa.

 

Edison raz povedal: „Prvým krokom, ktorý vedie k významným vynálezom, je náhla intuícia, ktorú v zápätí vystriedajú ťažkosti. Ak chcete uspieť, musíte mať ochotu vyrovnávať sa s každým problémom, až kým nenájdete riešenie.“ Prekonávanie prekážok nie je ľahké a človeka vyčerpáva. Obrňte sa však trpezlivosťou a vyskúšajte viaceré varianty, až kým neprídete do cieľa.

 


ZDROJE:
Amy Morin: 13 vecí, ktoré psychicky silní ľudia nerobia
Ryan Holiday: Prekážka je cesta
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Motivácia
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.