Články: Pre študentov
O projekte

 

Naučte sa ovládať svoj hnev

Jaroslava Koníčková
Autor článku

  

Každý sa občas nehnevá. Ale keď sa hneváte často alebo sa hnevu dlho neviete zbaviť, môžete sa dostať kvôli výbuchom zlosti do problémov. Necítite sa dobre a často sa kvôli hnevu na seba aj hneváte. Tak ako hnev príde, tak aj odíde. Niekto sa dlho hnevať nevie, iní s ním však nevedia tak rýchlo bojovať a hnev ich prenasleduje dlhšiu dobu. Nestrácajte však hlavu. Ovládať hnev sa dá naučiť. Stačí, keď dodržíte nasledujúce kroky.

 

 

 

1. Zistite si, čo vás najviac rozčuľuje

Každý človek je iný a každého vie niečo iné poriadne nahnevať. Najviac však vie mnohých rozčúliť  nespravodlivosť a rôzne podvody. Veď koľkokrát ste sa s nimi už stretli? Začalo to v škôlke, pokračovalo v škole a pokračuje v práci. Nespravodlivosť a podvody  boli, sú a budú. Ďalším výrazným spúšťačom hnevu sú rôzne príkazy a zákazy. Keď sa vám niečo nechce urobiť, keď to považujete za nezmyselné alebo naopak, keď vám niekto niečo zakazuje, tak to vás vie poriadne nahnevať. Ďalším dôvodom na hnev je to, keď vás niekto sekírujekritizuje alebo naopak, keď sa vám nedostáva dostatok pozornosti. Samozrejme, dôvodov na hnev existuje oveľa viac. Spomenula som tie, ktoré sú najčastejšie. Je dobré, keď si človek svoje spúšťače hnevu uvedomuje, keď k nemu neprichádzajú náhodne a nečakane. Keď ich poznáte, viete s nimi lepšie „spolupracovať“.

 

2. Naučte sa rozpoznávať varovné príznaky hnevu

Psychológovia už dávno zistili, že hnev má svoje príznaky. Najčastejšie sú to telesné zmeny, ktoré sa dajú priamo pozorovať. Pretože každý z vás je jedinečný, tých príznakov môže byť naozaj veľa. Ale ktoré sú tie najbežnejšie?

  • hnev-citáty-eduworld.skpocit tepla,
  • triaška,
  • nesúvislé a roztrúsené myšlienky,
  • bolesti hlavy alebo brucha,
  • nervozita,
  • bezmocnosť,
  • plač,
  • krik.

Ak do vás začne vstupovať hnev, sústreďte sa na telesné zmeny, ktoré vo vás hnev vyvoláva. To sú varovné signály.

 

3. Zastavte sa a zamyslite sa

Hnev je emócia, za ktorou sa často skrývajú ďalšie pocity ako bezmocnosť, strach, smútok, hanblivosť, sklamanie, žiarlivosť a ďalšie. Prečo je to tak? Často je to preto, lebo ľudia neradi rozprávajú konkrétne o svojich pocitoch. Niekto sa radšej rozzúri, ako by mal priznať sebe aj iným, že ho niečo sklamalo, že žiarli alebo závidí. A preto je dobré, keď do človeka vstúpi hnev, zamyslieť sa nad tým, ktorá skutočnosť alebo pocit ho spôsobil.

 

4. Ovládnite svoj hnev

Hnev je síce veľmi silná emócia, ale človek je oveľa silnejší. Keď chcete, môžete hnev zvládnuť, stačí si len vybrať spôsob, ako to urobíte. Keď  sa vás zmocní hnev, nedovoľte mu, aby vládol nad vami. Najrýchlejší spôsob, ako výbuchu zlosti zabrániť je to, že sa vzdialite od osoby, miesta alebo situácií, ktoré vo vás spustili túto emóciu. Jednoducho povedzte, že potrebujete pauzu, že sa potrebujete vzdialiť, že si jednoducho potrebujete niečo súrne premyslieť. Napite sa vody alebo si umyte tvár studenou vodou. Nezabudnite zhlboka dýchať. Pri výdychu si hovorte niekoľkokrát za sebou slovo KĽUD,KĽUD, KĽUD...Samozrejme, existuje množstvo ďalších techník na zvládnutie hnevu. Uviedla som tú, ktorá sa dá využiť v každom prostredí a je najjednoduchšia.

 

5. Rozhodnite sa, čo urobíte

Keď sa upokojíte, premyslite si, čo urobíte ďalej s tým, čo vás rozčúlilo. To, že niečo urobíť, je znakom toho, že k problému pristupujete aktívne. Vyhýbajte sa negatívnym reakciám ( slovné útoky, bitka...) A čo je teda účinnejšie a pozitívnejšie?

Vyrozprávajte sa

Skúste sa porozprávať s niekým, komu naozaj dôverujte a kto vás nezradí. Požiadajte o radu, názor niekoho skúsenejšieho, ak niekoho takého poznáte. Viac hláv -  viac rozumu. A vám predsa ide o rozumné riešenie problému.

Dajte najavo svoj postoj

V ďalšej fáze, keď naberiete odvahu a istotu, povedzte osobe, ktorá vás nahnevala o svojich pocitoch a tiež o tom, čo sa vám nepáči a aké by ste navrhovali riešenie do budúcnosti. Prichádzajte s rozumnými riešeniami. Tie viac posúvajú situáciu dopredu ako krik, bitka alebo akékoľvek iné negatívne reakcie.

Premeňte svoju negatívnu skúsenosť na niečo pozitívne

Veľa ľudí už prišlo na to, že aj hnev sa dá pretransformovať na niečo pozitívne. Skúste o tom napísať poviedku, báseň, zložiť pieseň, namaľujte obraz, vyrobte niečo z hliny, z dreva alebo si svoje myšlienky súvisiace s hnevom zapíšte do denníka. Jednoducho sa z hnevu vypíšte.

Hnev, zloba, zlosť sa v našom vedomí objavuje vtedy, keď strácame kontrolu nad situáciou. Keď život ide inou cestou, ako si želáme alebo pokladáme za správne. Chceme mať pod kontrolou to, čo sa deje, čo považujeme za dôležité. Lenže nie vždy sa to darí.

 

Hnev je tiež vyjadrením hlbokej nespokojnosti. Je to mimoriadne silná emócia, ale vždy je lepšie niečo o nej vedieť, pracovať s ňou, ako sa ňou nechať ovládať.

A hovorí sa tiež, že hnev je jed a odpustenie je protijed. Ak sa hnev v rannom štádiu nezačne potláčať odpustením, začne sa šíriť príliš rýchlo a človek začne byť prázdny a v jeho srdci láska bude mať stále menej miesta na svoju realizáciu. A tak nezabúdajte aj na odpustenie tým, ktorí vás nehnevali. Silnejšími sa stanete vtedy, keď odpustíte a nie vtedy, keď do niekoho nakričíte alebo ho zbijete.

 


Odporúčaná literatúra:

RaulPosse, Julian Melgosa: Umenie výchovy

Elizabeth Verdick, Marjorie Lisovskis: Jak přežit, když mě všechno štve

Foto: Shutterstock

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Hnev
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.