ADD (Attention deficit disorder) je porucha pozornosti, pri ktorej sa nevyskytuje fyzický nepokoj. Deťom s poruchou ADD zvykneme hovoriť aj zasnené deti. Táto porucha sa prejavuje neschopnosťou primerane sa koncentrovať na určitý podnet v dostatočne dlhom čase. Typickým prejavom je slabá pozornosť, unaviteľnosť, dieťa sa nevie na dlhšiu dobu sústrediť. Väčšinou ho nič dlhšiu dobu nebaví. Deti majú najväčšie problémy s udržaním pozornosti pri plnení zadaných úloh a s ich dokončením v určitom časovom limite. Porucha pozornosti ADD sa prejavuje nedostatočnou kontrolou pozornosti, častejšou a závažnejšou oproti tomu, aká je za bežných okolností pozorovaná u rovesníkov.
V súvislosti s poruchou pozornosti sa dnes môžete stretnúť aj s výrazom ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder). Rozdiel spočíva iba v tom, že pri ADHD je na prvý pohľad u dieťaťa okrem nesústredenia prítomná aj výrazná fyzická aktivita.
Poruchy ADD v jednotlivých zložkách pozornosti sa môžu prejaviť ako:
- nedostatok pozornosti pre detail – najmä pri práci v škole,
- nedbalé, neporiadne plnenie si svojich povinností, nedostatočné premyslenie činnosti,
- nekompletné vykonávanie úloh – preskakuje z jednej nedokončenej úlohy na druhú,
- denné snenie – zdá sa, akoby dieťa nepočúvalo alebo nesledovalo rozhovor či inštrukcie,
- problémy s organizáciou seba a svojho prostredia,
- nedostatočné plánovanie,
- vyhýbanie sa úlohám, ktoré vyžadujú udržanie pozornosti alebo zapojenie do aktivity,
- neschopnosť zotrvať pri riešení úlohy,
- ťažkosti sledovať konverzáciu, časté odbiehanie od témy,
- ľahká vyrušiteľnosť nepodstatnými podnetmi z prostredia okolo neho.
Na to, aby mohla byť stanovená diagnóza ADD, musí byť prítomných niekoľko z vyššie uvedených symptómov. Nestačí jeden.
Príznaky ADHD sú viac viditeľné, a preto sa ADHD aj skôr odhalí, pretože tieto deti sú neposedné, pôsobia nevychovane alebo rozmaznane. Naopak deti s ADD sú označované za veľmi dobré, pokojné, ale niekedy veľmi pomalé. Deti s ADD mávajú podobne ako deti s ADHD problémy s učením. Tieto problémy vznikajú hlavne preto, lebo často nedokončia úlohu do konca, v myšlienkach zabehnú niekde inde, ako by mali, a tak na okolie často pôsobia zasnene. V škole sa ich problémy najčastejšie prejavujú tak, že odovzdajú nedokončenú písomnú prácu alebo keď ich učiteľ vyvolá čítať, nevedia, kde spolužiak s čítaním prestal. Keď píšu diktát, buď sa sústredia na krásne písmo, alebo na pravopis. Na obidve veci sa nevedia sústrediť.
„ Tieto deti vzhľadom často aj na svoju vysokú inteligenicu nepodávajú taký výkon, aký by podať mohli,“ uviedla pre Rádio Junior Terézia Pemová, autorka a manažérka projektu Hyperka.
Ďalej upozornila na ďalšiu dôležitú skutočnosť: „Deti s ADD rozhodnenie sú hlúpe. Práve naopak. Často majú vyššiu inteligenciu a v určitých oblastiach sú veľmi nadané, ale svoj potenciál kvôli poruche nedokážu dostatočne využiť. Niekedy sa v úlohách strácajú, nedokážu sa rozhodnúť, čo je priorita, čomu majú dať prednosť, ako postupovať. Robia unáhlené rozhodnutia, jednajú impulzívne.“
Ako prebudiť deti s ADD?
Terézia Pemová odporúča rodičom i učiteľom niekoľko dobrých rád:
- K deťom pristupujte pokojne.
- Dávajte jasné a zrozumiteľné pokyny.
- Školákom zaveďte diár, do ktorého si farebne zapisujú dôležité veci, a to v poradí od najdôležitejšej veci až po tie menej dôležité.
- Zistite, v akom prostredí sa dieťaťu najlepšie učí.
- Netrestajte ho za veci, ktoré nemôže ovplyvniť.
- Zistite, či dieťaťu pri učení vyhovuje viac hovorené slovo alebo čítanie.
- Nezabúdajte, že každé dieťa je jedinečné, a tak každému dieťaťu vyhovuje niečo iné.
Najideálnejšie je však navštíviť Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, kde odobroníci rodičom presne poradia, ako k dieťaťu s ADD pristupovať, ako sa s ním učiť a rozvíjať v ňom potenciál, ktorý v sebe má.