Čo sa týka štruktúry, obidve hemisféry sú takmer totožné, no ich funkcie sa líšia. Pravá a ľavá strana mozgu sú spojené s komplexnou sieťou neuronových vlákien, ktoré nazývame Corpus Callosum. Tento neurologický most je zodpovedný za prevod informácií medzi hemisférami, čo umožňuje mozgu fungovať v jednom celku. Väčšina ľudí ovláda viac ľavú stranu, a to pravdepodobne aj preto, že prevažujú tradičné metódy učenia, ktoré podporujú hlavne ľavú hemisféru. Tradičné metódy sú založené na učení sa naspamäť, opakovaní poučiek. Ľavá hemisféra je racionálna a analytická, pravá intuitívna a syntetická. Ľavá je orientovaná na jazyk, komunikáciu a spracovávanie informácií krok za krokom. Pravá hemisféra je hemisférou kreativity, emócií, imaginácie a túžby a je určená aj na vnímanie priestoru a komplexné spracovávanie informácií. Pravá mozgová hemisféra vidí obraz ako celok, jej pohľad je holistický, je nositeľkou umeleckých schopností, vníma iba priestor a nie čas, pracuje s obrazmi, farbami, so symbolmi, je schopná neobmedzeného vnímania.
Aj keď je dokázaná prevaha žiakov s prevahou ľavej mozgovej hemisféry, existuje stále viac aj tých žiakov, ktorým sa lepšie pracuje pomocou pravej mozgovej hemisféry. Kvôli tomuto sa v škole dostávajú aj do problémov, pretože pracujú viac holisticky a intuitívne. Existuje však mnoho možností a príležitostí, ktoré podporujú taký spôsob výučby, ktorý je prispôsobený individuálnym potrebám, sebavyjadreniu, kritickému a kreatívnemu uvažovaniu, ktorý tiež umožňuje žiakom prichádzať s novými riešeniami a ich praktickou aplikáciou.
Medzi tieto spôsoby vyučovania patria nasledujúce:
- interaktívna práca v skupine,
- prezentácia vizuálnych informácií,
- brainstorming,
- asociácia s obrázkami,
- využívanie počítača,
- využívanie predstavivosti pri rôznych výskumoch a laboratórnych prácach,
- hranie rolí,
- simulácia,
- hry, tanec
- čítanie kníh,
- využívanie hudby a výtvarných techník pri vyučovaní, sochárstvo,
- ručné práce (vyšívanie, pletenie, výrobky z papiera),
- výučba jazykov pomocou metódy superlearning (superlearning je metóda, ktorá bola inšpirovaná vedeckým výskumom profesora G. Lozanova a ktorá využíva techniky zvýšenej koncentrácie, zapájanie oboch hemisfér, prepojenie krátkodobej a dlhodobej pamäti a zapájanie viacerých zmyslov),
- kreslenie pomocou pravej hemisféry (autorkou metódy je americká výtvarníčka Betty Edwardsová) Betty Edwardsová prišla na to, že kreslenie je nielen o zručnosti, ale hlavne o schopnosti správne vidieť, a tak vytvorila logický postup skladajúci sa z nenáročných lekcií a zapracovala doň viacero cvičení slúžiacich na uvoľnenie pravej hemisféry,
- pobyt a vyučovanie v prírode,
- meditácia,
- sociálne a emočné učenie.
Pozrime sa na jeden príklad, ktorý aspoň trošku môže pomôcť učiteľovi odlíšiť žiakov podľa toho, k používaniu ktorej hemisféry inklinujú. Žiaci prečítali knihu. Ich úlohou sa je vyjadriť sa k tejto knihe a môžu si vybrať z viacerých možností, Tí, ktorí inklinujú k pravej hemisfére, si pravdepodobne vyberú nakreslenie obrázka podľa textu v knihe, navrhnú plagát na jej predaj, vymyslia nový záver alebo vymyslia pre spolužiakov nejakú hru podľa knihy. Tí, ktorí inklinujú k využívaniu ľavej hemisféry, si pravdepodobne vyberú napísaniu obsahu do zošita alebo porozprávanie obsahu ústnou formou. Každý žiak je výnimočný a každý má svoj štýl učenia. Dôležité je tiež si uvedomiť, že ak žiak preferuje len jednu hemisféru, je užitočné podporiť ho v rozvíjaní aj tej druhej. Dôležité je, aby obidve hemisféry pracovali v súlade a aby sa navzájom integrovali. Práve integrita vedie ku schopnosti pripraviť sa na nepredvídateľné situácie a tiež nové výzvy. Zlepšuje tiež kreativitu a emocionalitu.
Na scénu opäť prichádza počítadlo
Vedci z inštitútu Behaviorálných a společenských vied z americkej armády ve Fort Benning a inštitútu v Melbourne v Austrálii zistili, že matematiku najlepšie zvládame vtedy, keď pracujú obidve hemisféry spoločne. Tiež je dokázané, že použitie počítadla s metodológiou VAK (vizuálne, sluchové a kinetické prijímanie a suchovávanie informácií) umožňuje využívanie obidvoch hemisfér a ich koordináciu. Keď si žiaci precvičujú príklady s počítadlom, vyvíjajú si predstavivosť, čo je funkcia pravej hemisféry. To v kombinácii s hovoreným slovom v rytmoch a rýmoch aktivuje funkcie ľavej hemisféry. Takéto cvičenie aspoň 15 minút denne sa stáva veľmi efektívnym tréningom pre mozog. Vďaka tomuto precvičovaniu si dieťa formuje predstavivosť, sústredenosť, pamäť, rýchlosť a presnosť.
Neuróny sa najrýchlejšie vytvárajú v prvých rokoch života
Podľa názorov expertov v oblasti mozgu u detí sú v prvých rokoch života neuróny schopné vytvárať nové spoje obdivuhodnou rýchlosťou 700-1000 spojení za sekundu. Takéto tempo sa v živote už nikdy neopakuje. Integrácia mozgu znamená, že sa určité oblasti s unikátnymi vlastnosťami prepájajú s inými cez synaptické spojenia. Tieto spojenia umožňujú formovať u dieťaťa uvedomelosť, empatiu, intuíciu a morálku.
Logická a kreatívna hemisféra
Teória pravého a ľavého mozgu pochádza z práce Rogera C. Sperryho , ktorý v roku 1981 získal Nobelovu cenu. Jeho teória tvrdí, že ľavá hemisféra je zodpovedná za analytické uvažovanie, fakty, logiku, vedu, slová a verbálne vyjadrovanie, kritické uvažovanie, písanie a pravá hemisféra je zodpovedná za vnímanie či tvorbu hudby, za kreativitu, predstavivosť, pamäť, intuíciu, pocity a holistické uvažovanie.
Často sa táto problematika zjednodušuje tak, že sa povie, že ľavá hemisféra je logická a pravá kreatívna. Toto je však len povrchné vnímanie. Dnes je už dokázané, že mozgové hemisféry nie sú úplne oddelené, ale navzájom spolupracujú v súvislosti od úloh, ktoré človek plní. Zistilo sa tiež je dominancia hemisféry sa mení približne každých 90 minút.
Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že podporovanie využívania obidvoch hemisfér je viac ako opodstatnené.