Čaká nás netradičný nástup do škôl, ktorý je sprevádzaný rozličnými emóciami. Radosť z návratu sa mieša s obavami a strachom. Neistota s očakávaním. Nepredvídateľná situácia vytvára najrozličnejšie kombinácie prežívania a vzorce správania. Preto je nesmierne dôležité, aby sme ako učitelia, rodičia boli v kľude a prvé dni zvládli v pokoji. Máme jedinečnú príležitosť podporiť pozitívne emócie detí aj naše vlastné a zároveň môžeme deťom ukázať, ako zvládať záťažové situácie.
Prvé dni budú hlavne učitelia postavení do situácie, kedy budú musieť zvládnuť niekoľko vecí naraz. Organizačno-technické zabezpečenie chodu školy, emócie detí, rodičov, opätovné nastavenie výchovno-vzdelávacieho procesu a množstvo nepredvídateľných situácii. Pre niektorých to nebude nič náročné a budú úplne v pohode. No niektorí môžu pociťovať zvýšený stres a napätie. Je preto dôležité, aby učitelia mysleli aj na svoje prežívanie, svoje mentálne zdravie a svoju vnútornú stabilizáciu. Pohoda a pokoj učiteľa totiž priamo ovplyvňuje pohodu a pokoj žiaka.
Ako teda zvládnuť prvé dni v škole po prerušenom vyučovaní v súvislosti s koronakrízou? Ako byť vyrovnaný a v pohode? Základ je vnímať svoje pocity, emócie, byť v kľude, sám sebe oporou, ako aj navzájom v zborovni. Taktiež je dôležité uvedomiť si, že ide o tranzitné obdobie, ktoré prejde a tak, ako sme si zvládli iné záťažové situácie, zvládneme aj túto.
Vypracovali sme pár rád a odporúčaní pre učiteľov, ktoré môžu pomôcť im samým, ale aj pri práci s deťmi. Pripravili sme ich tiež ako samostatnú prílohu v pdf formáte. Učitelia si ich môžu vytlačiť a dať na nástenku v zborovni. Môžu slúžiť ako opora psychickej odolnosti a stability počas prvých dní v škole.
Učitelia a ich mentálne zdravie a pohoda
- Je normálne cítiť všetky emócie. Radosť, nadšenie ale aj strach, obavy, neistotu alebo hnev. V prípade, že pociťujete viac neistotu, obavy či strach pripustite si to. Je to úplne prirodzené. Vytvorte si priestor, aby ste emócie precítili, prijali ich, krátko zreflektovali a posunuli sa ďalej.
- Spomeňte si na situácie v živote, ktoré si vyžadovali zvládnutie záťaže. Pripomeňte si, ako ste ich zvládli, kto alebo čo vám pomohlo. Oprite sa o tieto vaše skúsenosti. Vnímajte aj túto situáciu ako niečo, čo vám ponúka nové skúsenosti. Opäť si vytvárate svoje vnútorné zdroje k prekonávaniu prekážok v budúcnosti a robí vás to silnejším.
- Pomáhajte si navzájom v zborovni. Každý môže tieto dni prežívať po svojom. Niekto sa už veľmi teší, niekto sa viac bojí, niekto prežíva stres intenzívnejšie a niekto je úplne v pohode. Rešpektujte sa navzájom, zdieľajte svoje skúsenosti, poraďte si, vypočujte sa a podržte sa.
- Pripomeňte si mnohé pozitívne okamihy dňa, či svojej práce. To, akou radosťou a energiou vás zahŕňajú deti a čo všetko vám v práci robí radosť.
- Buďte v kľude. Nevytvárajte si katastrofické scenáre, či myšlienkové vzorce, ktoré vo vás vzbudzujú strach a úzkosť. Prípadne prehlbujú paniku. Návrat do škôl zvládol už takmer celý svet, zvládneme ho aj my.
- Buďte k sebe dobrý, vážte si seba. Vážte si seba ako človeka, učiteľa. Pre niektorých budú prvé dni pravdepodobne náročnejšie a stresujúcejšie. Nebojujte vnútorne s tým. Nehodnoťte sa, nekritizujte sa za to, že nie je niečo dokonalo zvládnuté. Prvýkrát ste v takejto situácii a určite ste urobili pre nástup maximum.
- Nebojte sa požiadať o pomoc. V prípade, že máte nejaký problém alebo vás prepadne pocit úzkosti, paniky nebojte sa požiadať o pomoc. Kolegovia vám určite pomôžu. Nával stresu a emócii predýchajte, ukotvite samých seba a v kľude sa vráťte medzi deti. Ako zvládnuť okamžitý stres a napätie vám pomôžu videá Ligy za duševné zdravie alebo Projektu S rozvahou. Ak problémy pretrvávajú, vyhľadajte odborníka.
- Po návrate zo školy si urobte radosť. Venujte čas sebe a tomu, čo vám robí radosť. Doplňte svoju energiu a zrelaxujte.
Deti sa do škôl tešia, je to symbol návratu k normálu
Deti sa do škôl veľmi tešia. Tešia sa na kamarátov, pani učiteľky, či učiteľov, na prostredie školy. Pre niektoré deti to bude návrat do prostredia bezpečia a istoty. Tešia sa na návrat k pravidelnosti, režimu a stabilite. Škola sa stala symbolom návratu do normálu. Aj keď všetci vieme, že to nebude „normál“ ako ho poznáme, nástup do škôl nesie v sebe odkaz „Vraciame sa do bežného života.“
Deti prichádzajú do škôl plné radosti, prežívajú pozitívne emócie, túžia sa veľa hrať, byť spolu a rozprávať sa s kamarátmi a učiteľmi. V prípade, že si učitelia urobili dotazníky návratu detí do škôl a zozbierali si odpovede od rodičov a detí, majú obrovskú výhodu. Poznajú presné nastavenie a prežívanie detí, ako aj postoje či očakávania rodičov. V tomto prípade, učitelia vedia, aká je ich štartovacia čiara a ako môžu hneď od prvého dňa pristupovať k deťom. Ak tieto vstupné informácie nemáte, skúste si ich získať počas úvodných dní.
Ako teda zvládnuť prvé dni v škole s deťmi?
Ponúkame pár rád. Opäť ich nájdete aj v PDF formáte. Materiál si môžete vytlačiť a dať na viditeľné miesto v zborovni.
- Ukážte deťom, akú máte radosť z toho, že ste opäť spolu. Vytvorte z triedy prostredie, v ktorom sa všetci dobre cítite. Je to ostrov bezpečia, priateľstva a istoty.
- Vysvetlite deťom nové pravidlá, ktoré budú musieť dodržiavať. Môžete deti vtiahnuť do tvorby nástenky, obrázku, spoločného plagátu a pod., počas ktorej sa budú učiť novým pravidlám. Popri tom sa s deťmi o tom rozprávajte. Hovorte o pravidlách, ako aj dôvodoch nových podmienok. Hovorte o tom otvorene a v pokoji. Komunikujte to ako niečo nové, prirodzené, na čo si spoločne zvyknete.
- Myslite na to, že deti sú veľmi adaptabilné. Väčšina detí zvládlo celé obdobie dištančného vzdelávania a koronakrízy dobre. Mnohé deti prekvapili svojich rodičov rýchlou adaptabilitou, zodpovednosťou a veľkým srdcom. Deti sa teda nové pravidlá naučia rýchlo, zvyknú si na ne bez väčších problémov.
- Ukazujte svoju rozvahu a pokoj. Vždy buďte v kľude. V prípade, že niektoré dieťa na niečo zabudne, nové pravidlo nedodrží, v pokoji mu ho zopakujte. Buďte trpezliví.
- Ak chcú deti hovoriť o koronavíruse, hovorte o tom. Otvorene, primerane veku a v pokoji. Vždy sa pokúšajte upriamiť pozornosť na to, čo všetko nám táto situácia dala, čo všetko sme sa o sebe, blízkych alebo aj o škole, či triede naučili. Zdôrazňujte pozitívne benefity tejto skúsenosti. Hovorte o tom, čo nové ste sa vďaka tejto situácii naučili napríklad aj vy, ako učiteľ. Čo nové ste objavili, spoznali. Deti môžu hovoriť o tom, ako si uvedomili, čo pre nich znamenajú kamaráti, priateľstvo. Možno sa dozvedeli niečo nové aj o spolužiakoch. Alebo zistili niečo iné z domova, čo ich obohatilo. Rešpektujte osobné skúsenosti detí a ich rozličnosť.
- Nenúťte dieťa hovoriť, či už o koronavíruse alebo o jeho skúsenostiach, či pocitoch, ak nechce. Skôr nechajte, aby deti hovorili samy o tom, čo cítia, čo ich zaujíma, čo zažili, prežili, čo si myslia. Niektoré deti budú vedieť svoje emócie, skúsenosti vyjadriť skôr kreslením alebo inak umelecky. Vytvorte im na to priestor.
- Vystrašené alebo úzkostlivé dieťa upokojte a jemne posuňte k inej aktivite. Takej, ktorá upriami jeho myšlienky na inú činnosť. Voľte skôr ukľudňujúce a pokojné aktivity.
- Aktívne komunikujte s rodičmi.
- Psychickú odolnosť budujte aj cez diskusiu o silných stránkach detí. Rozhovory, ktoré budete mať s deťmi môžete preniesť aj na diskusiu o silných stránkach človeka. Na to, ktoré silné stránky počas obdobia čo boli doma využili. Hovorte s deťmi o jednotlivých silných stránkach, čo znamenajú a ako sa v živote prejavujú.
- Diskusie môžete upriamiť aj na tému vďačnosti. Hovorte s deťmi o tom, čo všetko sme si vďaka koronakríze uvedomili. Čo všetko sme brali ako samozrejmosť, no nie je to až tak samozrejmé.
- Hovorte s deťmi o pocitoch a emóciách. O tom, že je normálne, ak sa niekto bojí, je vystrašený, nervózny ale aj to, že je niekto úplne v pohode, veselý a šťastný. Všetky emócie patria do nášho života a plnia dôležitú úlohu. Existuje veľa aktivít, informácií, programov, ktoré približujú deťom emócie. Skúste si niektoré pozrieť a vybrať si, ktoré vám v tejto chvíli pomôžu. Môžete využiť aj film V hlave, ako to odporúča český projekt Začít spolu.
- Podporte prežívanie pozitívnych emócií, radosti a smiechu. Využite humor, vitalitu a radosť detí k ich opätovnému napojeniu sa na školu.
Držíme vám palce a veríme, že vám tieto rady uľahčia netradičný návrat do škôl.