Prečo nám v súčasnosti hrozí technostres a ako sa pred ním chrániť?

Technostres postihuje stále viac a viac ľudí a vo svete mu venujú zvýšenú pozornosť.
Technostres postihuje stále viac a viac ľudí a vo svete mu venujú zvýšenú pozornosť. / Foto: Unsplash

Technostres prvýkrát definoval v roku 1984 americký psychoterapeut Craig Brod. Technostres postihuje stále viac a viac ľudí a vo svete mu venujú zvýšenú pozornosť. Dokonca sa uvažuje o tom, že bude  uznaný za chorobu z povolania.

 

Odborníci technostres definujú ako neschopnosť čeliť novým technológiám. Zahŕňa všetky problémy, ktoré sprevádzajú prácu s počítačom a ďalšou technikou: s mobilmi, DVD prehrávačmi a dokonca aj umývačkou riadu či automatickou práčkou... Ak nenávidíte techniku, ktorá vás obklopuje, máte paniku z moderných prístrojov, pravdepodobne ste obeťou technostresu.

 

Ako sa technostres prejavuje?

Podľa psychológov nás technika posúva stále dopredu, ale stáva sa, že schopnosti niektorých  ľudí za ňou niekedy zaostávajú. Napriek tomu si každý uvedomuje, že v práci musí konkurovať tlaku kolegov, a tak žijú pod neustálym tlakom a snažia sa nasávať nové informácie a pochopiť nové technológie. Technostres tak spôsobuje fyziologické a psychické ťažkosti a tie postihujú takmer každého uživateľa výpočtovej techniky. Môžu sa prejaviť kedykoľvek a v rôznej intenzite.

 

Fyziologické ťažkosti

  • bolesti hlavy,
  • problémy so žalúdkom,
  • bolesti chrbta, krčnej chrbtice, ramien, zápästia, prstov,
  • ochabnuté a opuchnuté nohy,
  • problémy so zrakom, zraková únava,
  • zvýšené potenie.
     

Psychické problémy

  • nervozita,
  • únava,
  • poruchy pamäti,
  • záchvaty hnevu,
  • nespavosť,
  • nočné mory,
  • netrpezlivosť,
  • znížená schopnosť sústrediť sa,
  • strach zo zlyhania.
     

Poruchy správania

  • zvýšená ustaranosť,
  • strach zo zlyhania  či zlého výkonu,
  • informačná preťaženosť,
  • odmietanie nových technológií.
     

Riziko home office

Veľa ľudí dnes pracuje doma v podobe tzv. home office. Táto práca prináša množstvo benefitov. Maximálna pracovná voľnosť však prináša so sebou riziko v takej podobe, že niektorí ľudia pracujú neskoro večer, v noci, na dovolenke, počas víkendu a podobne. Neustále kontrolujú svoje e-maily, a tak po čase začínajú mať stres z toho, že musia na všetky správy odpovedať okamžite. Odborníci preto odporúčajú, že ak pracujete doma, mali by ste si stanoviť pevnú pracovnú dobu. Takto sa postupne upokojíte a budete prežívať menší stres.
 

Ani klasická kancelária nás od stresu neuchráni

V súčasnosti nám prakticky neustále prichádzajú e-maily, smsky, telefonáty. Toto všetko znižuje naše pracovné sústredenie. Prieskum spoločnosti Microsoft, ktorý skúmal 20 tisíc ľudí, zistil, že stres z digitálnehoho multitaskingu má negatívny vplyv na väčšinu ľudí. Iba 11,4 percent opýtaných uviedlo, že sa síce cítia veľmi produktívni a po pracovnej stránke spokojní aj vtedy, keď pri práci používajú sociálne siete alebo iné technológie. Ostatní priznali, že e-maily, SMS a ďalšie notifikácie im bránia v tom, aby sa sústredili a boli produktívni. Tiež skonštatovali, že im to spôsobuje stres. Stres môže vyvolať aj informačná presýtenosť. Veď keď zosumarizujeme informácie z internetu, z televízie, rozhlasu, časopisov, tak  denne ich prijímame v hodnote 75 GB. Čo s tým môžeme urobiť?
 

Ako sa chrániť pred technostresom?

Existuje veľa spôsobov, ako sa uchrániť pred technostresom. Pozrime sa na najbežnejšie spôsoby.
 

1.Neopodceňujte sa. Ak si budete veriť, že to zvládnete, ľahšie sa vám bude učiť zaobchádzať s novou technikou.

2. Nesnažte sa zvládnuť všetko naraz.

3. Píšte si poznámky, aby ste sa nemuseli znova pýtať.

4. Nehanbite sa opýtať, keď niečomu nerozumiete.

5. Sústreďte sa na konkrétne pracovné postupy a nacvičte si krok za krokom.

6. Ak nový počítačový program u vás v práci robí problémy aj niekomu inému, dohodnite sa a požiadajte šéfa o školenie.

7. Učte sa len tie informácie, ktoré nevyhnutne potrebujete. Nezaťažujte sa teóriou, ale tým, čo skutočne použijete.

8. Nerozčuľujte sa, ak sa vám nedarí, alebo vám kazí počítač, kopírka alebo tlačiareň.

9. Urobte si čas na odpočinok, naučte sa vypínať mozog a odreagovať sa iným spôsobom, napríklad športom, prechádzkami a inými záľubami.

10. Nepíšte e- maily mimo pracovnej doby.

11. Uprednostňujte osobnú komunikáciu.

12. Uvedomte si, že nemusíte byť ľuďom vždy k dispozícii.

13. Na dovolenku si neberte počítač.

14. Hodinu pred spaním vypnite všetky prístroje.

15. Nepíšte si všetko len na klávesnici. Občas využívajte pero a papier.

16. Každý deň sa sústreďte na jednu najdôležitejšiu vec. Môžete si ju aj zapísať.

17. Učte sa spomaliť, využívajte sebareflexiu, chvíľky oddychu počas pracovnej doby.

18. Zvonenie v mobile zmeňte na príjemný zvuk.

19. Vychutnávajte si prítomný okamih.

20. Nereagujte hneď. Nechajte si čas na rozmyslenie.

Čítajte viac o téme: Stres
Zdieľať na facebooku