Články: Pre študentov
O projekte

 

Musíme byť okamžite ľuďom k dispozícii? Dnešné technológie nás k tomu nútia

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
V súčasnosti je veľa ľudí už v stave presýtenia z veľkého množstva komunikačných možností. / Foto: Bigstock

Počítač, notebook, smartfón... Všetky tieto a ďalšie zariadenia nám poskytujú dostatok priestoru na komunikáciu a rýchlu dostupnosť. Do akej miery je však zdravé byť každému neustále k dispozícii a kedy to už hraničí s nebezpečenstvom? 

 

V minulosti ľudia mali radosť, keď poštár zaklopal na dvere a priniesol pohľadnicu. Tešili sme sa tiež, keď zazvonil telefón a naša radosť bola nekonečná, keď sa objavili prvé e- maily či SMS správy. Dnes je však už situácia iná. Mnohí ľudia už neznášajú svoj vyzváňací tón v mobile alebo ich rozčuľuje  každá nová správa. Z toho veľkého množstva komunikačných možností sú mnohí  presýtení. Snažia sa nájsť určitú zdravú rovnováhu. To znamená, že si začínajú sa viac zamýšľať nad tým, komu odpovedať na správu budú a komu nie alebo kedy hovor prijmú a kedy sa budú tváriť, že sú nedostupní. Niektorým sa to darí lepšie, iným nie.

 

V súčasnosti viac preferujeme písanie správ pred telefonovaním

„Hlavne mladí ľudia radšej píšu správy, ako telefonujú. Súvisí to hlavne s tým, že citová zaangažovanosť pri správe nemusí byť taká výrazná ako pri telefonovaní. Taktiež ľudia, ktorí majú určité sociálne fóbie, neradi telefonujú.Tejto nechuti telefonovať sa začínajú prispôsobovať aj firmy a organizácie, ktoré svojim zamestnancom viac posielajú e-maily,“ upozorňuje v diskusii portálu Psychologie.cz psychológ Dalibor Špok. Ďalší dôvod, prečo si ľudia radšej píšu, ako telefonujú, je aj ten, že sa snažia rešpektovať súkromie toho druhého. Pri písaní správ sa neočakáva okamžitá spätná reakcia, a to sa často javí ako obrovská výhoda. Pri telefonovaní ide o vyrušenie počas dňa, na správy môžeme odpovedať vtedy, keď máme čas. Ľudia si akoby viac začínajú uvedomovať, že nechcú rušiť iných, pretože automaticky predpokladajú, že každý má povinností čoraz viac a viac.

 

Ľudia sa viac rozhodujú, s kým a kedy budú telefonovať

Dalibor Špok upozorňuje, že celkový trend je taký, že ľudia väčšinou zdvihnú telefón vtedy, keď volá niekto zo zamestnania, menej dvíhajú telefón rodinným príslušníkom alebo kamarátom. Je to spôsobené tým, že hovory týkajúce sa zamestnania považujú za samozrejmú súčasť svojej práce a až tak veľmi ich nevyrušujú. Telefonovanie s priateľmi a rodinnými príslušníkmi má v sebe väčší emocionálny náboj a práve preto tieto hovory mnohí považujú za veľmi rušivý faktor, a to hlavne počas pracovnej doby. Komunikácia, ktorú sprevádzajú aj emócie, je oveľa ťažšia, a preto ľudia niekedy musia premýšľať nad tým, či práve v určitej chvíli náladu na ňu majú alebo nie. Pracovné telefonáty väčšinou obsahujú len informácie o splnení určitých úloh, a preto väčšinou až tak veľmi nezaťažujú. Potom existuje aj ďalšia skupina ľudí, ktorí v čase svojej práce vypínajú mobil alebo počítač úplne, pretože nechcú byť rozptylovaní akýmikoľvek správami či vyzváňaním mobilu. Čoraz viac  si začínajú  vážiť chvíle, v ktorých sa chcú maximálne sústrediť na svoju prácu alebo sami na seba. A tak sa predpokladá, že sa s týmto javom budeme stretávať čoraz častejšie. Ďalší zase situáciu riešia tak, že si nechávajú zapnuté len zvonenie, keby niekto telefonoval a ostatné upozornenia si vypínajú. Uvedomujú si, že počas dňa nemusia hneď na všetko reagovať.

 

Strážte si svoje emócie

Psychológ Dalibor Špok upozorňuje tiež na to, že by sme si mali všímať, v akom sme psychickom rozpoložení, keď dvíhame telefón. Ak na tom nie sme zrovna najlepšie, lepšie je podľa neho netelefonovať, pretože kvôli zlej nálade môžeme povedať niečo, čo nás môže neskôr mrzieť. Lepšie je, keď sa najprv upokojíme, veci premyslíme a zavoláme naspäť o hodinu alebo dve. To isté však platí aj pri správach. Vždy je lepšie na SMSku reagovať neskôr, ako pod vplyvom negatívnych emócií komplikovať nejakú situáciu a pokaziť si vzťahy s ľuďmi, na ktorých nám záleží. Takto sa dá vyhnúť mnohým konfliktom. „Človek by sa mal pri komunikácii často kontrolovať a pýtať sa sám seba, či je práve teraz tá najlepšia chvíľa na spätnú reakciu. Umenie takýmto spôsobom regulovať komunikáciu je jedným z najväčších umení v medziľudských vzťahoch,“ upozorňuje psychológ. Niekedy je naozaj veľmi dôležité vedieť sa zastaviť, upokojiť sa a situáciu si premyslieť. Potom, keď sa nálada zlepší, komunikácia môže prebehnúť srdečnejšie a efektívnejšie.


Čítajte viac o téme: Komunikácia
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.