Mária Salomonová spolu s kamarátkou Teréziou založili v Českej republike projekt NEVYPUSŤ DUŠU, ktorý je zameraný na osvetu súvisiacu s duševným zdravím. Mária študovala neurovedu na University of Nottingham a Terézia experimentálnu psychologiu na Oxforde. Obe sa v tomto období stretli s psychickými problémami v súvislosti s náročným štúdiom. Vtedy si všimli, že študenti majú len minimálne možnosti, aby mohli s niekým riešiť psychické problémy súvisiace so štúdiom. A popri tom je veľmi dobre známe, že práve mnoho študentov sa počas štúdia stretáva s množstvom problémov, ktoré nemajú s kým a kde riešiť. „Podľa posledných údajov je to až 20 percent 13-18 ročných študentov, ktorí sa stretávajú s duševnými problémami počas štúdia,“ uviedla Mária Salomonová.
A tak Mária a Terézia v rámci projektu uskutočňujú informačné workshopy pre stredoškolákov, nahrávajú rozhovory na Youtube, spolupracujú s Národným ústavom duševného zdravia a s organizáciami Green Doors, Práh či Anabell.
O tom, ako si zariadiť život počas skúškového obdobia v Českom rozhlase porozprávala Mária Salomonová.
Ako by sa mali študenti starať o svoje duševné zdravie?
Požiadavky, ktoré by mal študent dodržiavať nie sú ničím výnimočné. Takmer každý ich pozná. Problém je s ich dodržiavaním. Dôležité je dbať na dostatok spánku a pohybu, a to aj v období skúšok. „Hodiny strávené nad knihami po dostatočnom spánku sú oveľa efektívnejšie. Ďalší level spočíva v objavení vlastnej motivácie. Prečo sa učím? Čo chcem dosiahnuť? A potom je to aj dôvera vo vlastné schopnosti, s ktorou má veľa študentov problémy,“ upozornila Mária Salomonová. „Keď sa opýtame študentov, čo robia pre svoje duševné zdravie, objavuje sa tam často alkohol alebo lieky na upokojenie. V mnohých prípadoch by však stačilo sa poriadne vyspať,“ uvádza Mária Salomonová.
Mária Salomonová tiež zistila, že mladí ľudia sa boja neúspechu. Takmer nikto im nevysvetľuje, že neúspech je normálna vec. Nestretávajú sa s tým ani v škole a často ani v médiách. Médiá skôr predkladajú len krásne nablýskané veci. Ako napríklad fotky odovzdaných bakalárskych prác so šťastným úsmevom študenta. Nikto však už nenapíše celú realitu. Málokto k fotke dopíše, koľko námahy, úsilia, ale aj pádov za tým všetkým bolo. A tak študenti žijú v určitej pseudorealite a keď sa náhodou dostaví neúspech, sú zrazu na dne. Mladých je potrebné učiť, že napredujeme aj vďaka chybám, upozorňuje Mária Salomonová.
Úzkosti súvisiace so sociálnymi sieťami
V súčasnej dobe vznikol aj nový druh sociálnej úzkosti, ktorý veľmi úzko súvisí hlavne so sociálnymi sieťami. Mária ho popisuje ako „fear of missing out“, strach že nám neustále niečo uteká. Nestíhanie sa dotýka jednak školy, ale aj sociálneho života. Keby tak študenti vypli sociálne siete, zrazu by zistili, koľko veľa času im zostáva na učenie. Stav študentského nestíhania je stav, v ktorom sa študent nachádza prakticky od začiatku štúdia, keď dostane prvú úlohu až po ukončenie školy. Študent prežíva permanentný pocit viny, že by sa mal venovať škole. Tento pocit ho prenasleduje pri všetkých denných činnostiach. Prenasleduje ho aj v čase, kedy by mal oddychovať. Z hodiny, počas ktorej chcel oddychovať, nakoniec využije iba 5 minút a ďalších 55 minút sa trápi tým, že sa neučí. Zbaviť sa tohto pocitu nie je jednoduché. „Pomôcť môžu relaxačné cvičenia alebo meditácie. V zahraničí sa už s deťmi na základných školách venujú technike mindfullness. Na internete je množstvo videí. I desať minút denne môže mať efekt, keď budete cvičiť pravidelne,“ odporúča Mária Salomonová.
Študenti nevedia, ako sa majú učiť
Mária Salomonová tiež uviedla, že len veľmi málo študentov už na strednej škole naučia, ako sa vlastne učiť. Z tohto dôvodu nepoznajú techniky učenia, ktoré by im situáciu uľahčovali, a tak sa dostávajú do ďalšieho stresu.
Prečítajte si aj ďalšie články o správnych technikách učenia
Správne techniky učenia pomáhajú deťom uspieť v škole, tvrdí výskum
7 tipov, ako si správne zorganizovať svoj čas