http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Prsty iPadovej generácie detí nie sú pripravené na písanie, tvrdia lekári i učitelia

Zuzana Gránska
Autor článku
Foto: Bigstock
Dobre vyvinutá jemná motorika je pre deti pred nástupom dôležitá. / Foto: Bigstock

Máte doma predškoláka a dávate mu do rúk často tablet? Lekári a učitelia varujú, že takéto deti môžu mať neskôr problém s písaním.

 

Detské ruky zoslabli

Päťročný Filipko by porazil svoju učiteľku v hre Angry Birds na tablete ľavou zadnou. Ak má prísť ale v škôlke na strihanie papierových kvetov a kreslenie obľúbených zvieratiek, dobrovoľne sa vzdáva. Je to pre neho ako za trest. Zväčša rýchlo urobí pár ťahov ceruzkou a snaží sa od stola uniknúť za hračkami alebo sa aspoň vrtí na stoličke. Dielo je podľa neho hotové a návrhy na vylepšenie neprijíma. Učiteľky ale vedia, že na školu to stačiť nebude. Rovnako ako ani u jeho pár ďalších spolužiakov. Filipkova mama sa sťažuje, že podobne to vyzerá aj doma. Tam si ale uteká vziať tablet.

 

Odborníci varujú, že trénovanie detských prštekov v predškolskom veku je veľmi dôležité. Ak ho podceníte, nepôjde len o kresby, ktoré sa vám nebudú zdať dosť dobré na triednu nástenku. Ide o hlbší problém, ktorý si dieťa môže odniesť do školy. Za hlavného vinníka označujú technológie.

 

Nadmerné používanie mobilov a tabletov zabraňuje dnešným predškolákom, aby si prirodzene rozvíjali svaly na rukách, ktoré sú zodpovedné za správny úchop ceruzky a pera, tvrdia odborníci. Hodiny strávené pred obrazovkou smartfónu či tabletu, kde sa pohybom ukazováka dejú veľké veci, nedokážu vyvážiť hodiny hry, kde na to musí dieťa vynaložiť skutočnú energiu svojich rúk. A aký je výsledok?

„Deti dnes neprichádzajú do školy s takou silou v rukách, akú mali deti pred 10 rokmi,“ povedala pre denník Guardian Sally Payne, hlavná detská terapeutka z nadácie Heart of England foundation NHS Trust. „Deti, ktoré prichádzajú do školy, dostanú do ruky ceruzku, no rastie nám počet tých, ktoré ju jednoducho držať nedokážu, pretože im chýbajú základné pohybové zručnosti.“

„Na to, aby ste mali silný úchop ceruzky a mohli ňou hýbať, potrebujete mať silnú kontrolu jemných svalov v prstoch. Deti potrebujú veľa príležitostí, aby si tieto zručnosti vyvinuli,“ vysvetľuje Payne. Ich množstvo sa ale za posledné roky obmedzilo a odborníci začínajú poukazovať na prvé viditeľné dôsledky.

 

Tento negatívny trend v rozvoji detí opísala aj učiteľka základnej školy Carolyn v austrálskom rádiu ABC Radio Melbourne. Ona aj jej kolegovia si taktiež uvedomili, že dochádza k veľkému zhoršeniu jemnej motoriky novej generácie. „Deti dnes držia v rukách nožnice a ceruzky menej a robia s rukami menej vecí,“ hovorí. Vnímajú, že deti častokrát nevedia, ako majú chytiť ceruzku či štetec, ktoré im do ruky podajú.  

 

Problém zhoršovania jemnej motoriky detí sa navyše netýka len ťažkostí s písaním v škole.  Detská terapeutka Lisa Clark upozorňuje, že táto zručnosť sa odráža aj v ďalších veciach ako v neschopnosti zaviazať si šnúrky alebo jesť príborom, čo bolo pred pár rokmi u ich rovesníkov samozrejmosť.

 

Lesklé obrazovky prstom nepomáhajú

Terapeutka Sally Payne hovorí, že sa zmenila prirodzená hra detí. Nehrajú sa dostatočne s hračkami, ktoré podporujú rozvoj dôležitých schopností v predškolskom veku. „Je jednoduchšie dať dieťaťu iPad než ho povzbudzovať v tom, aby si hrou budovalo svaly ako napr. stavaním kociek, strihaním, lepením alebo ťahaním hračiek za špagát či ich tlačením. Práve preto si nerozvíjajú základné zručnosti, ktoré potrebujú na správny úchop a držanie ceruzky.“

 

Deti by v predškolskom veku mali venovať čo najviac času hre, pri ktorej sa zašpinia a tvoria. Aktivity na rozvoj jemnej motoriky ako je hra s plastelínou, kreslenie, maľovanie, práca s nožnicami či viazanie šnúrok by mali byť samozrejmosťou. Rovnako by mali tráviť čas vonku. Prírodné prostredie im ponúka množstvo podnetov na rozvoj hrubej motoriky, ktorá je pre predškolákov rovnako dôležitá a je zdrojom mnohých ďalších benefitov. Napriek tomu ho deti trávia na ihriskách stále menej, upozorňujú odborníci. 

 

Mellissa Prunty, detská terapeutka, ktorá sa špecializuje na ťažkosti s písaním, je taktiež znepokojená nárastom detí, ktoré majú problémy s písaním v dôsledku nadmerného používania technológií.

„Jeden z problémov je, že u každého sa schopnosť písať rukou vyvíja inak,“ povedala pre Guardian Prunty, viceprezidentka National Handwriting Association, ktorá rozbehla klinický výskum kľúčových schopností v detstve vrátane písania rukou. „Bez výskumu je rizikom, že si vytvárame priveľa domnienok, prečo dieťa nie je schopné písať v očakávanom veku a nezasiahneme, ak sú technológie dôvodom tohto problému,“ povedala.

 

Ak budete povzbudzovať deti v činnostiach, ktoré rozvíjajú svaly na rukách, bude to pre ne v školskom veku výhoda. / Foto: Bigstock

 

Naozaj budú písanie rukou potrebovať?

Možno sa pýtate, či je naozaj dôležité, aby dnes deti vedeli písať rukou a aby kreslili, ak ich to nebaví a chcú sa hrať radšej v tablete so zvieratkami na farme. Áno, je. Každé obdobie vo vývine dieťaťa má svoje špecifiká a je dôležité, aby sme mu vytvárali podmienky, aby sa tieto schopnosti vyvíjali včas. Inak ich dieťa v potrebnom čase nedokáže použiť, dostáva sa pod tlak a začína zaostávať.

 

Školská zrelosť dieťaťa napovedá učiteľom a psychológom, či je dieťa natoľko zrelé, aby mohlo nastúpiť do školy a úspešne ju zvládať. Odborníci pri nej sledujú viacero oblastí. Jednou z nich je aj úroveň grafomotoriky predškoláka. Je to  jedno z kľúčových kritérií, ktoré sú posudzované pri nástupe dieťaťa do školy. Kreslenie odborníkom odhaľuje celkovú úroveň vývinu u dieťaťa. Približuje úroveň zrakového a priestorového vnímania, psychický a emocionálny stav dieťaťa, jeho postoje a vzťahy s okolím. 

Dieťa, ktoré bojuje po nástupe do školy s písaním, sa musí sústrediť na samotné písanie a úchop pera. Nedokáže sa plne koncentrovať na obsah písaného. Jeho problémy sa následne nabaľujú. Dobre vyvinutá jemná motorika teda nie je predpokladom len k nástupu do školy, ale tiež prediktorom, ako sa dieťaťu bude akademicky dariť. Vedci Grissmer, Grimm, Ayer, Murrah a Steele ako prví priniesli v roku 2010 dôkazy, že jemná motorika v materskej škole predpovedá neskorší úspech aj v matematike a čítaní.

 

Prečo je to tak? Vedci predkladajú vysvetlenie, že deti, ktoré majú dobre vyvinutú motoriku, majú aj lepšie vyvinutý mozog. Vďaka manipulácii s predmetmi a pohybu majú silnejšie nervové prepojenia v mozgu, ktoré sú tiež zodpovedné za poznávacie schopnosti dieťaťa.

 

Prečítajte si tiež, ako by mal vyzerať správny úchop ceruzky.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Školská zrelosť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.