Poznáme 4 typy komplikovaných ľudí. Ako s nimi komunikovať a spolupracovať?

Komplikovaných ľudí môžeme rozdeliť do štyroch  kategórií.
Komplikovaných ľudí môžeme rozdeliť do štyroch kategórií. / Foto: Bigstock

Všetci občas prežívame situácie, keď musíme byť v kontakte s problémovými ľuďmi. Takéto situácie dokážu poriadne znepríjemniť deň. Môžete sa cítiť  podráždení, znechutení, niekedy aj plný obáv. Ako sa pripraviť na jednanie či na dlhšiu spoluprácu s takýmito ľuďmi?

 

Ak ste natrafili na niekoho ťažko zvládnuteľného, nie ste sami. Denne s týmto problémom musí zápasiť množstvo ľudí. Aj keď nie sú všetci rovnakí, komplikovaných ľudí môžeme rozdeliť do štyroch  kategórií. Títo ľudia vedia  komplikovať život niekedy aj bez toho, aby ste si to dokázali včas uvedomiť. Existujú však spôsoby, ako s takýmito ľuďmi zaobchádzať. Pozrime sa najprv na tieto štyri typy podrobnejšie.

 

1. Spúšťači negatívnej energie

Títo ľudia sú negatívni a pesimistickí. Vždy majú čo povedať, pretože sú prví, ktorí vás kritizujú a súdia. Okrem toho sa neustále sťažujú a sú neustále nešťastní. Ak ich chcete potešiť, tak je to takmer nemožné.

 

2. Tí, ktorí si myslia, že sú lepší ako iní

Je vo vašom živote niekto, kto sa vždy snaží konkurovať iným? Ak je to tak, môžete nadobudnúť pocit, že sa  neustále snaží byť lepší aj ako vy. Tento typ osoby neustále zľahčuje úspechy iných ľudí v snahe, aby sa cítili menejcenní. Navyše sa vždy pokúša dokázať, že je lepší ako všetci ostatní. Existovať v blízkosti tejto osoby môže spôsobiť znižovanie  vášho sebavedomia a po čase si môžete prestať veriť.

 

3. Pasívni ľudia

Títo ľudia sú väčšinou stále ticho a ničím neprispievajú do rozhovorov na pracovisku. Vďaka tomu je ťažké s nimi pracovať, pretože stoja bokom a čakajú, kým ostatní niečo vymyslia alebo  urobia najťažšiu prácu. Byť v tíme s takýmto človekom môže byť obzvlášť frustrujúce, pretože viete, že  zodpovední za všetko budete iba vy.

 

4. Tí, čo sa nezastavia pred ničím

Títo ľudia sú panovační, odsudzujúci, posudzujúci a ovládajú každú jednu vec. Očakávajú, že všetko pôjde podľa ich predstáv a nezastavia sa pred ničím. Ich jediným cieľom je dosiahnuť presne to, čo dosiahnuť chcú. Neberú ohľad na iných ľudí a ich názor ich vlastne vôbec nezaujíma.

 

Niekoľko spôsobov, ako sa vysporiadať s komplikovanými ľuďmi

Identifikujte človeka, s ktorým spolupracujete

Prvým krokom k zisteniu, čo by ste mali urobiť, je identifikovať, s ktorým typom komplikovaného človeka sa stretávate a spolupracujete. Zamyslite sa nad tým, ako sa cítite a prečo je ťažké byť v jeho blízkosti. Čo spôsobuje napätie alebo zlú energiu v miestnosti? Je to jeho potreba byť nadradený, pasívna povaha alebo neustála snaha o  kontrolu?

 

Nesnažte sa ho zmeniť

Keď zistíte, v čom je táto osoba komplikovaná, budete pravdepodobne túžiť ju zmeniť. Taká je ľudská prirodzenosť. Žiaľ, vaša snaha bude úplne zbytočná, neuspejete. Bez ohľadu na to, ako veľmi chcete niekomu pomôcť, nikdy sa nezmení, pokým sám nevidí potrebu tak urobiť. Je dôležité si uvedomiť, že pokúsiť sa niekoho takého zmeniť, môže váš vzťah ešte viac skomplikovať, pretože sa môže stať, že sa na vás začne hnevať.

 

Skúste komplikovanej osobe porozumieť

Aj keď sa to jednoduchšie hovorí, ako robí, snažte sa byť trpezliví a porozumieť tejto osobe. Nesúďte. Neviete, čím si daný človek prechádza. Je pravdepodobné, že ak sa správa iracionálne, pociťuje strach alebo ho niečo citovo ranilo. Snažte sa vcítiť do tejto osoby a pozerajte sa na veci jej perspektívou. Pasívny človek môže byť napríklad len úzkostlivý a plachý. Hľadá možno potvrdenie a schválenie toho, čo robí, kvôli svojej neistote. Vnímajte tiež skryté potreby. Čo chce človek tým čo robí, skutočne získať? Čomu sa chce vyhnúť? V každom prípade, ak osobe porozumiete, môže to zmeniť váš pohľad na ňu.

 

Zostaňte pokojní a hľadajte racionálne riešenia

Nereagujte defenzívne. Je to ťažké, najmä ak na vás niekto útočí, obviňuje z niečoho, čo nie je pravda. Máte chuť sa brániť. Tá druhá osoba je však možno v takom emocionálnom napätí, že to nepomôže. Neberte to osobne, nie je to o vás. Nereagujte hnevom na hnev. Zvyšovanie hlasu, poukazovanie rukami alebo prejav bez rešpektu je pridávanie benzínu do ohňa. Zvoľte skôr tichý, monotónny hlas. Počkajte, kým si daný človek vydýchne a potom hovorte. Udržiavajte si určitý odstup od druhého človeka. Intuitívne sa môžete pokúsiť upokojiť človeka priložením svojej ruky na jeho rameno alebo podobným gestom. V inom kontexte to môže byť milé, ale ak je niekto rozčúlený, môže dôjsť k neporozumeniu.

 

Odíďte, ak je človek veľmi toxický

Je rozdiel medzi osobou, ktorá má ťažkú povahu a osobou, ktorá je toxická. Aj keď môžete niekomu porozumieť a prijať ho, ak on nemá snahu vytvoriť udržateľný vzťah, je takmer nemožné s ním spolupracovať alebo komunikovať. Týka sa to hlavne agresívnychmanipulatívnych ľudí. Niekedy sú toxickí ľudia vo vašej organizácii vašimi šéfmi a je nevyhnutné sa s nimi stretávať. Na väčšine dnešných pracovísk však existujú tiché zákutia, kde môžete pokračovať vo svojej práci aj vtedy, keď sa niekde v okolí schyľuje k hádke. Ak vás niekto chce vtiahnuť do toxickej situácie na pracovisku, pokojne mu vysvetlite,  že máte veľa práce  a presuňte sa na iné miesto. Ak máte možnosť, častejšie pracujte z domu.

 


Zdroje:
Difficult people 4 types and how to deal with them
7 strategies smart people use to handle difficult people
A toxic work environment

Čítajte viac o téme: Produktivita, Komunikácia
Zdieľať na facebooku