7 spôsobov, ako sa lepšie sústrediť v toxickom pracovnom prostredí

Foto: Pexels
Toxické pracovné prostredie môže vzniknúť mnohými spôsobmi, ale najčastejším dôvodom býva zlá alebo žiadna komunikácia. / Foto: Pexels

Aj vy možno máte tú smolu, že pracujete v toxickom pracovnom prostredí, kde je atmosféra plná negativity alebo chaosu. Je to nepríjemné a môže to viesť k stresu, úzkosti a negatívnym pohľadom na život. Nie každý má možnosť prácu hneď zmeniť a musí aj niekoľko rokov v toxických podmienkach pracovať. Ako si pobyt na pracovisku aj napriek týmto negatívam spríjemniť?

 

Toxické pracovné prostredie môže vzniknúť mnohými spôsobmi, ale najčastejším dôvodom býva zlá alebo žiadna komunikácia. Môže to byť nedostatok komunikácie medzi šéfom a zamestnancami, pokiaľ ide o úlohy a očakávania, ale tiež nedostatok komunikácie medzi spolupracovníkmi, ktorá vedie k nedorozumeniam a zlej atmosfére. Ak na pracovisku chýba dobrý vedúci pracovník, môže to viesť k chaotickým situáciám alebo dochádza k takým  situáciám, že zamestnanci prestanú medzi sebou komunikovať a myslia hlavne sami na seba. Teda hlavne na svoj plat a firma vo všeobecnosti ich už veľmi nezaujíma. Na niektorých pracovníkov môže toxické prostredie vplývať aj tak, že začnú pociťovať stagnáciu, vyhorenie a nudu. Stráca sa motivácia pracovať, zlepšovať sa a prichádzať s novými návrhmi. Pozrime sa v skratke na niekoľko znakov, ktoré charakterizujú toxické pracovné prostredie:
 

  1. V práci je bežné ohováranie a klebetenie.
  2. Prejavuje sa tu agresívne správanie alebo šikana.
  3. Nadriadený nedostatočne komunikuje, nie sú jasne stanovené očakávania.
  4. Diktátorský manažment, zamestnanci nemôžu dať spätnú väzbu.
  5. Častá absencia zamestnancov, chorobnosť alebo únava.
  6. Favorizovanie niektorých zamestnancov, nevyvážené pracovné podmienky pre všetkých.
  7. Workoholizmus, vyžadovanie obetovania osobného života práci.
  8. Nesplniteľné očakávania nadriadeného, nesplniteľné termíny na plnenie úloh
  9. Slabá alebo mizivá interakcia manažérov a zamestnancov.
  10. Nebezpečné alebo morálne nevhodné pracovné podmienky.

 

Našťastie existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste zvládli svoje nastavenie mysle v toxickom pracovnom prostredí tak, aby ste nestrácali energiu a chuť pracovať. Ako sa sústrediť v toxickom pracovnom prostredí? Ako nestratiť vlastnú kreativitu a chuť posúvať sa pozitívnym smerom? Možno vám pomôže týchto sedem stratégií.

 

1. Nič nevnímajte osobne

Keď pracujete v toxickom prostredí, je dôležité rozoznať, že toto prostredie nie je  odrazom toho, kým skutočne ste. Mnohokrát je súčasťou toxického pracoviska pasívne agresívne vedenie, deštruktívne klebety či nadmerná negativita. Ak ste tým obklopení denne, môže to skutočne začať ovplyvňovať vašu sebaúctu. Je preto nevyhnutné, aby ste sa naučili oddeľovať túto negativitu, ktorej denne čelíte, od skutočnosti, kto naozaj ste. Pomôcť vám môže napríklad to, ak si na steny v kancelárii alebo skrine pripnete pozitívne citáty. Skúste sa tiež každý pracovný deň vybrať na krátku prechádzku. Jednoducho nájdite spôsob, akým si pripomeniete, kto ste. Ďalším dôležitým krokom, vďaka ktorému toxické prostredie zvládnete, je uvedomiť si, že nemôžete kontrolovať to, čo ostatní ľudia hovoria či robia. Kontrolovať môžete jedine svoje vlastné činy a reakcie. Čím skôr to akceptujete, tým lepšie to bude pre vašu duševnú pohodu. Radšej sa sústreďte na vlastné zlepšenie. Môžete tiež svoju zlú situáciu vnímať ako  dobrú skúsenosť. Najčastejšie zažívame najväčší osobný rast v momentoch, ktoré sú pre nás najťažšie. Keď pracujete v toxickom prostredí, pokúste sa venovať svoju pozornosť lekciám, ktoré môžete získať z týchto skúseností. Možno sa naučíte rozpoznávať povahové črty, ktoré nikdy nechcete napodobňovať. Možno sa dozviete o chybách vo vedení, ktoré by ste nechceli opakovať, ak sa vám niekedy ponúkne príležitosť pracovať na takom poste. V každej zlej situácii existuje niečo, z čoho sa môžete poučiť a stať sa tak lepším človekom.

 

2. Nenechajte sa vyprovokovať

Buď môžete reagovať na negativitu a stať sa súčasťou problému, alebo sa môžete povzniesť nad ňu. Ideálne je nenechať sa vyprovokovať. Svoju myseľ nastavte tak, aby negativita prešla okolo vás. Nevšímajte si ju a snažte sa svoju prácu urobiť čo najlepšie. Hneď ráno sa pozitívne nalaďte. Ak obchodujete, zamerajte sa na to, aby ste boli najlepším predajcom. Ak sa pracujete v administratíve, zamerajte sa na to, aby ste svoju prácu robili precízne a včas. Ak ste manažérom reštaurácie, uistite sa, či je reštaurácia čistá, či máte všetko potrebné v sklade a či máte všetko pripravené na stoloch, keď vstúpi prvý zákazník. Nedávajte negatívnym vplyvom a agresívnym spolupracovníkom príčinu na to, aby na vás zaútočili. Keď vidíte, že vám do cesty prichádza negatívna energia, zastavte sa, identifikujte svoje emócie, ktoré sa vynárajú na povrch a nechajte ich odísť.

 

3. Staňte sa majákom pozitivity

Toxické pracovné prostredie je často spôsobené šikanovaním na pracovisku. Keď uvidíte, že sa to deje, staňte sa oporou pre ľudí, ktorí zažívajú tieto útoky. Ak ste dostatočne silní a nad vecou, vytvorte pre týchto ľudí také podmienky, aby sa cítili bezpečne a aby sa mohli vyrozprávať. Buďte milí, pozorní a chápaví. Ak vidíte, že váš kolega urobil chybu, pokojne a jemne  ho na to upozornite. Nikdy neútočte alebo nebuďte negatívny. Namiesto toho buďte dobrým poslucháčom, ponúknite podporu a vezmite svojho kolegu na obed a vytvorte mu priestor na rozhovor.

 

4. Na každý deň si stanovte ciele

Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť negativizmu, je mať denný plán. Presne stanovené ciele odvádzajú vašu pozornosť od toxicity okolo vás a zameriavate sa počas celého dňa na prácu. Toto zameranie na ciele vás dokáže udržať ďaleko od zlej energie a od udalostí, ktoré sa vás priamo nedotýkajú.

 

5. Držte sa ďalej od toxických ľudí

Toto sa často ľahšie povie, ako urobí. Niekedy sú toxickí ľudia vo vašej organizácii vašimi šéfmi a je nevyhnutné sa s nimi stretávať. Na väčšine dnešných pracovísk však existujú tiché zákutia, kde môžete pokračovať vo svojej práci aj vtedy, keď sa niekde v okolí schyľuje k hádke. Ak vás niekto chce vtiahnuť do toxickej situácie, pokojne mu vysvetlite,  že máte veľa práce  a presuňte sa  na iné miesto.

 

6. Počúvajte hudbu

Ak je to možné a môžete si to dovoliť, kúpte si nejaké slúchadlá. Toto je trik, ktorý používa mnoho ľudí. Pokojná alebo relaxačná hudba vám pomôže v ťažkých chvíľach zostať osamote vo svojom svete myšlienok a nemusíte počúvať niečo, čo sa deje v okolí a priamo sa vás netýka. V toxickom pracovnom prostredí dosahuje nosenie slúchadiel aj ten efekt, že ľudia sa vás zbytočne nepýtajú na niečo, čo aj tak nedokážete v rámci svojich kompetencií vyriešiť. Keď niekoho vidíme so slúchadlami na ušiach, automaticky ho necháme osamote, pokiaľ sa ho urgentne nemusíme niečo pýtať. To, či skutočne počúvate hudbu alebo nie, je menej dôležité. Nosenie slúchadiel vám  umožňuje pokojne pokračovať v práci.

 

7. Pracujte z domu

Pri súčasnej globálnej pandémii je schopnosť pracovať z domu dostupnejšia ako kedykoľvek predtým. To, že ste schopní zostať mimo svojho toxického pracovného prostredia, vám umožní sústrediť sa na svoju prácu a nie na to, čo sa deje okolo vás. Ak máte možnosť pracovať z domu, urobte tak pre svoje duševné a fyzické zdravie. 

Každý vie, že atmosféra na pracovisku ovplyvňuje pracovný výkon.  Pracovné prostredie by malo od nás vyžadovať nejaké nároky a byť tvorivé, aby nás motivovalo. Tiež je dôležité, aby medzi ľuďmi na pracovisku prevládal vzájomný rešpekt. Len vtedy ľudia spolu dobre vychádzajú, neprekážajú si a nerobia si navzájom zle.

Samozrejme, ak ste podnikli všetky kroky potrebné na vyriešenie problémov vo vašej práci a nič sa nezmenilo, mali by ste si nájsť  inú prácu. Dobrou správou je, že existuje veľa firiem, v ktorých neprevláda toxická pracovná kultúra a ak vám bude šťastie priať, po určitej dobe si určite nájdete prácu, v ktorej budete šťastnejší.

Čítajte viac o téme: Motivácia, Produktivita
Zdieľať na facebooku