Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako využiť karanténu na zlepšenie rodinných vzťahov?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Súčasná náročná doba vytvára podmienky aj na upevnenie kvalitných rodinných vzťahov. / Foto: Bigstock

Súčasná doba je extrémne náročná pre všetkých. Prináša stále nové správy, prísne reštrikcie a obmedzovanie bežného života. Zároveň však aj nové výzvy! Ako to všetko prežiť v zdraví a využiť čas so svojimi najbližšími čo najlepšie?

 

Pandemické obdobie skomplikovalo život mnohým ľuďom. Okrem iného spôsobilo vybočenie z každodenných zabehnutých stereotypov. Mnohé rodiny uviazli medzi štyrmi stenami v jednej domácnosti. A takýto stav neprináša vždy len pohodu a radosť. Prináša niekedy aj rôzne problémy a komplikácie. Zdravé rodinné vzťahy sú základným stavebným kameňom, z ktorého každý z nás v živote čerpá. Je dokázané, že ľudia, ktorí žijú v šťastnej a spokojnej rodine, majú pevné rodinné zázemie a sú s ostatnými členmi rodiny emocionálne silne prepojení, sú duševne odolnejší a zdravší a žijú dlhšie. Keď sa na domácu izoláciu pozrieme z tohto pohľadu, tak sa nám vytvára pred očami ideálny priestor a čas na posilnenie vzájomných vzťahov a zlepšenie komunikácie. Príležitostí, ako to urobiť, existuje veľa. Vyskúšajte niektorý z nasledujúcich tipov.

 

Vytvorte si priestor na komunikáciu

Zamerajte sa na komunikáciu ako na niečo naozaj dôležité, čo môže vzťahy v rodine len vylepšiť. Každý deň sa aspoň raz všetci stretnite, napríklad pri obede, a porozprávajte sa o všetkom, čo vás aktuálne najviac trápi a ako sa cítite. Deti môžu porozprávať o online vyučovaní a rodičia o tom, ako sa im napríklad pracuje z domu. Spomeňte si na to, keď ste chodili každý deň do práce, ako ste nemali čas sa ani poriadne porozprávať. Keďže ste teraz doma, využite tento čas na kvalitnú komunikáciu. Možno práve v tomto období si vytvoríte pevnejšie väzby v rodine, z ktorých budete neskôr čerpať, keď sa bežný život obnoví. Dávajte si pozor na tón hlasu. Ideálne je používať vľúdny a prívetivý, nie direktívny alebo výhražný tón. Veľmi to ocenia hlavne deti v puberte, ktoré si pokojnú atmosféru v rodine veľmi vážia. Samozrejme, podobný tón hlasu by mali používať nielen dospelí, ale aj deti. Rozprávajte sa o všetkom, čo sa okolo vás deje a ako to môžete spoločne zvládnuť. Vysvetľujte deťom okolnosti aktuálneho diania, nestrašte ich a spoločne hľadajte riešenie, ako sa s tým vyrovnať čo najmenej bolestivo.

 

Využite tento čas na konanie dobrých skutkov

Niekedy je to ťažké, a to hlavne vtedy, keď nemôžete vychádzať z domu, ale ak môžete na pár hodín odísť z domu, skúste niekomu urobiť nákup, vyvenčite psa alebo nakŕmte mačky. Možno niekomu v susedstve je potrebné priniesť drevo na kúrenie alebo pozbierať posledné zvyšky zeleniny zo záhrady. Všímajte si ľudí v okolí a pomáhajte im spolu s deťmi. Je to tá najkrajšia škola láskavosti. Tu naozaj netreba slová, deti vaše skutky vidia, a tak budú podobným spôsobom v dospelosti konať aj ony. Zostaňte v spojení s ostatnými členmi širšej rodiny. Telefonujte prarodičom, príbuzným i známym. Starým rodičom kúpte kvalitnejšie mobily alebo tablety, zaplaťte im dobrý internet, aby ste sa pri rozprávaní aj videli a nielen počuli. Pre starých ľudí, ktorí sú celé dni zavretí v jednom priestore a často nechodia ani von, telefonát znamená veľmi veľa. Niekedy si ani len nedokážete predstaviť, ako veľmi ich to dokáže potešiť. Vysvetlite deťom, že starých rodičov dokáže tento záujem nielen veľmi potešiť, ale dáva im aj veľkú chuť žiť, lebo cítia, že je ešte o nich záujem. Nie v každej rodine je však toto samozrejmosťou. Niektoré vnúčatá si na starých rodičov aj niekoľko mesiacov nespomenú. Starí rodičia potom ticho trpia, ospravedlňujú to tým, že majú veľa práce, učenia a podobne. V dnešnej dobe, keď už každý má mobil, je však takéto správanie veľmi smutné. Každý človek si môže počas dňa nájsť pár minút na telefonovanie. Ak to tak nie je, svedčí to len o bezcitnosti a ľahostajnosti niektorých ľudí.

 

Neobviňujte iných, odpúšťajte a ďakujte

Dôležité je zachovať si dobrú náladu, radosť, spokojnosť. Práve tieto pocity pomáhajú zvyšovať imunitu. Je potrebné si zámerne naprogramovať myseľ pozitívnym smerom. Začnite hneď ráno modlitbou, meditácoiu alebo aspoň poďakovaním. Poďakovanie si môžete aj zapísať. Už je dávno dokázané, že keď človek ráno poďakuje, úplne ináč prežíva deň, ako keď hneď ráno nastaví svoju myseľ negatívne. Keď človek ďakuje, uvedomuje si, že je zdravý, že má rodinu, že má kde spať, má čo jesť, má sa kde umyť. Už toto všetko sú obrovské veci. Takýto človek nezávidí a jeho nálada je väčšinou dobrá. Takýto človek neobviňuje iných, lebo vie, že každý robí to, čo je v jeho silách. Dokáže vnímať človeka takého, aký je. Každý sa narodil s určitým nastavením tela a duše a robí len to, čo dokáže robiť. Toto je veľmi oslobodzujúce nastavenie mysle. Jedno z najsilnejších, ktoré existuje. Toto poznanie pomáha človeku aj odpúšťať, keď mu je ublížené. Bez tohto poznania to nedokáže urobiť z hĺbky srdca. Keď odpúšťate iným, pomáhate najviac sami sebe. Ak sa chcete zbaviť negatívnych emócií, nepomôže vám žiadna racionalizácia, pomocou ktorej chcete nájsť pravdu a zároveň vyslobodenie, nepomôže ani nekonečná analýza skutkov, hľadanie vysvetlení či dôkazov. Pri týchto činnostiach sa neustále pohybujete v negatívnych emóciách. A vy sa potrebujete dostať do pozitívnych emócií, lebo tie tak veľmi potrebujete pre svoje zdravie a psychickú pohodu. Jedine odpustenie vám dáva šancu vystúpiť z bludného kruhu. Nič iné ako odpustenie nedokáže telo zbaviť jedu. Pokúste sa odpustiť aj vtedy, keď ste presvedčení o tom, že druhá strana si to vôbec nezaslúži. Odpustite im už len preto, lebo nechcete už ďalej znášať bolesť vždy, keď si na nepríjemnú udalosť spomeniete. Odpúšťajte, aby ste viacej netrpeli. Keď je človek doma a má dostatok času, môže sa viac zamýšľať nad sebou, nad svojím životom, a tak práve v tomto období môžete začať trénovať viac ako inokedy vďačnosť a odpustenie.

 

Karanténa môže byť aj školou láskavosti, tolerancie a aktívneho počúvania

Každý túto nečakanú situáciu, v ktorej žijeme, znáša ináč. Niekto ňou dokáže preplávať hladko, niekto sa často dostáva do stresu. Každý je skutočne iný a každý dokáže iným spôsobom zvládať záťažové situácie. Práve táto skutočnosť nám otvára priestor na trénovanie tolerancie. Namiesto citového vydierania, príkazov a zákazov, skúste si trénovať toleranciu, prosbu a dohodu. Niekedy je to skutočne ťažké, a to najmä vtedy, keď niekto z rodiny je maximálne negatívne naladený, ba až agresívny. Vtedy je lepšie odísť z izby a nechať takého človeka v pokoji. Keď sa upokojí, tak je dobré mu pokojným hlasom vysvetliť, čo ste chceli, o čo vám ide alebo že mu len chcete pomôcť. Tolerujte členom rodiny, keď sa nesprávajú podľa vášho očakávania. Verte, často to nerobia zámerne. Robia to len preto, lebo sú v strese a ináč reagovať nedokážu. Nezabúdajte sa ospravedlniť, keď urobíte chybu alebo niečo pokazíte. Pochváľte deti za každú pomoc v domácnosti, za ich ústretový prístup. Dajte najavo, že si ich snahu ceníte. Rozdeľujte svoju pozornosť spravodlivo medzi všetky deti i členov domácnosti, venujte im čas a aktívne počúvajte. Karanténa nám poskytuje čas aj na aktívne počúvanie. A s aktívnym počúvaním ide ruka v ruke aj lepšie pochopenie toho druhého. Počas pandémie máte možnosť ešte hlbšie preniknúť do sveta svojich detí i ďalších rodinných príslušníkov. Hovorte spolu o svojich pocitoch, snažte sa vydolovať v sebe čo najviac empatie, uvedomte si, že byť spolu dvadsaťštyri hodín denne, sedem dní v týždni a žiť vo veľkej sociálnej izolácii, je ťažkou skúškou pre všetkých. Pocity krivdy, nevraživosti, zlosť alebo ľútosť si nenechávajte pre seba. Neduste vnútri seba negatívne emócie. Pokúste sa naučiť rozprávať o svojich pocitoch. Je to veľmi liečivé. Ak sa vám nechce rozprávať, zaveďte si denník a zapisujte si svoje pocity. Aj toto je úžasný liek. Je dobré si uvedomiť, že osamelosť, nuda, strach, úzkosť, stres a panika sú úplne normálne reakcie na tak veľkú stresovú situáciu, aká je v súčasnosti. Pred úzkosťou a depresiou vás môžu zachrániť aj  skutky láskavosti. To, že sme milí a láskaví, môže byť pre náš život veľmi prospešné. A nielen preto, že máme dobrý pocit z toho, že sme niekomu pomohli. Tým, že sme k iným ľuďom milí a láskaví, môžeme vylepšiť náš vlastný život. Keď niečo robíme sami pre seba, pozitívne emócie, ktoré pri tom prežívame, sú prchavé a závisia od vonkajších podmienok. Keď však robíme niečo pre druhých, pozitívne emócie trvajú dlhšie a presahujú okamih, kedy sme učinili to, čo ich vyvolalo. Láskavosti môžete robiť nielen náhodne, ale aj cielene. Vždy sa v rodine alebo v susedstve nájde niekto, komu môžete preukázať svoju láskavosť.

 

Zaveďte si rodinné rituály

Každá rodina má svoje bežné rituály, ale je dobré, keď si určité rituály zavediete aj v tejto neľahkej situácii. Vytvorte si spoločne rodinný plán, do ktorého zahrniete jedlo, učenie, pohyb, šport, domáce práce, zábavu a spoločné trávenie času. Dohodnite sa na pravidlách. Zaveďte si nové každodenné rodinné rituály. Povedzte si, kedy budete raňajkovať, obedovať, večerať, kedy pôjdete napríklad  na prechádzku. Zapojte deti do prípravy jedla a upratovania. Každému dajte na výber, ktoré úlohy a povinnosti si vezme na starosť. Nezabudnite sa spoločne aj zabávať. Skúšajte nové recepty, choďte sa prejsť tam, kde ste ešte neboli, prečítajte spoločne knižku, pustite sa s deťmi do nejakého vedeckého experimentu alebo sa dohodnite, ktoré filmy budete spolu pozerať.


Čítajte viac o téme: Rodina, Koronavírus
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.