Niekedy deti skúšajú hranice rodičovskej trpezlivosti. Správajú sa nevhodným spôsobom a niekedy sú až ťažko zvládnuteľné. Lenže vo väčšine prípadov to nerobia zámerne. Niekedy je neprimerané správanie súčasťou ich vývoja, dospievania a vyzrievania osobnosti. Ak to rodičia takto vnímajú, dokážu svojim deťom lepšie rozumieť.
Pozrime sa na situácie, v ktorých sa dieťa správa nevhodne a rodičia majú dojem, že ich zámerene hnevá, ale nemusí tomu tak naozaj byť.
Neprimerané výbuchy zlosti
Určite poznáte takú situáciu, keď poviete dieťaťu, aby napríklad hračku nehádzalo na zem, ale ono napriek tomu to robí. Nerobí to však preto, že je zlé, že chce hnevať okolie. Odborníci upozorňujú, že sa to deje preto, lebo oblasti mozgu zodpovedajúce za sebaovládanie sú pri narodení málo rozvinuté a dozrievajú až neskôr. Napríklad mnoho mamičiek a oteckov sa domnieva, že deti vo veku nižšom ako tri roky by mali dokázať čeliť pokušeniu urobiť niečo nedovolené. Väčšina detí sa to však naučí až v období okolo štyroch rokov.
Nevyváženosť aktivít
Možno ste si všimli, že keď s dieťaťom v priebehu niekoľkých hodín absolvujete veľké množstvo rôznorodých aktivít, môže to končiť hysterickým výstupom. Hoci ste sa venovali športu, kultúre, prechádzakm či iným aktivitám pre jeho rozvoj, deň sa skončil neúspešne a skôr smutne. Psychológovia však upozorňujú, že hry a zábava musia byť v živote detí v rovnováhe s pokojným trávením času a odpočinkom. Akonáhle upravíte režim dňa, pomedzi aktivity doprajete dieťaťu aj pokoj a čas na nudu, správanie dieťaťa sa väčšinou zlepší. Tiež je potrebné zjednodušiť domáce prostredie a zredukovať množstvo vecí aj zvukov tak, aby detské zmysly neboli nadmerne podnecované a preťažené.
Neuspokojené základné potreby
Sami dobre viete, že keď má človek hlad, ľahko sa nahnevá. Dieťa dobre nechápe, prečo vzniká smäd, hlad, neočakáva bolesť a nevie zvládnuť ani nahromadenú únavu. Je dobré vedieť, že dieťa nemá ešte rozvinuté tieto schopnosti a nevie ovládať vlastné emócie. A keď nemá uspokojené základné potreby, jeho schopnosť správať sa prijateľne, ešte viac sa znižuje.
Deti nevedia potlačiť silné emócie
Dospelí dokážu silné emócie skrývať, niekedy ich dokonca úplne potlačia. Deti túto schopnosť nemajú. Preto sa niekedy môžu rozkričať alebo rozplakať v situácii, v ktorej by si dospelý človek ľahko poradil. Nekritizujte deti za silné emočné prejavy, nechajte ich, aby sa vyjadrili tak, ako to v tejto chvíli vedia.
Deti potrebujú dostatok pohybu
Deti musia behať, skákať, na všetko siahať, kopať nohami. Pohyb je nevyhnutnou a veľmi dôležitou súčasťou ich vývoja. Nehnevajte sa, keď vaše dieťa lieta po dome, namiesto toho si radšej nájdite čas a zájdite s ním na ihrisko a poskytnite mu možnosť pohrať sa, vybehať a vyskákať sa.
Deti majú nevyčerpateľnú potrebu hrať sa
Dieťa často pobehuje po dome a svojím správaním chce rodičov zapojiť do hry, ktorá je nevyhnutná pre jeho plnohodnotný rozvoj. Práve prostredníctvom hry deti spoznávajú svet. Okrem toho veľmi rady zdieľajú kladné emócie z hry s rodičmi. Chcú sa podeliť o svoj smiech a radosť. Váš záujem a láskavé slová v nich vyvolávajú pozitívnu odozvu. A preto je niekedy lepšie všetko nechať tak a hrať sa s nimi. Ak ste schopní venovať hre počas dňa dostatočné množstvo času, potreba dieťaťa bude uspokojená a vaša živé dieťatko vás nechá v pokoji navečerať sa.
Kopírovanie rodičovských emócií
Emócie sa veľmi rýchlo prenášajú z človeka na človeka.A tak aj deti kopírujú vaše správanie. Všímajú si vašu náladu. Často sú nervózne a nepokojné práve vtedy, keď sú takí aj rodičia.
Nestabilné pravidlá
Ak dnes dieťaťu na prechádzke kúpite čokoládu, ale zajtra nie, pretože čoskoro budete večerať, dieťa tomu nerozumie. Ak mu dnes pred spaním prečítate tri rozprávky, ale zajtra na to už nemáte čas, dieťa to tiež nechápe a vyžaduje si to. Deti potrebujú rituály, ktoré sa nemenia. Vtedy sa správajú pokojnejšie. Potrebujú opakovanie, stabilitu a predvídateľnosť. A preto je potrebné nastoliť také pravidlá vo výchove, ktoré sa budú ľahko dodržiavať vám aj deťom. Aj vďaka presne stanoveným pravidlám sa váš vzťah, ale aj disiplína dieťaťa zlepší.
Zdroje:D. Siegel,T.Bryson: Rozvíjajte naplno mozog svojho dieťaťaD. Siegel, T.Bryson: Klidná výchova k disciplíněLawrence E. Shapiro: Emoční inteligence dítěte a její rozvojPosse, J. Melgosa: Umenie výchovy