Ako dieťa motivovať, aby malo dobré známky?

Pri učení je najdôležitejšia vnútorná motivácia dieťaťa.
Pri učení je najdôležitejšia vnútorná motivácia dieťaťa. / Foto: Shutterstock

Ako deti motivovať, aby túžili mať dobré známky? Ako zariadiť, aby sa na vyučovanie pripravovali samy? A ako zvládnuť i to, že občas prinesú domov horšiu známku? Toto sú asi najčastejšie otázky, ktoré trápia rodičov v súvislosti s učením sa svojich detí.

 

Mať školopovinné dieťa občas nie je vôbec jednoduché. Rodičia často prichádzajú unavení zo svojej práce a doma ich čakajú ešte domáce úlohy, ktoré musia napísať s deťmi. Niekedy je to naozaj náročné, a to hlavne vtedy, keď úloh sa nahromadí viac. Ako sa dajú zvládnuť situácie tak, aby ste sa z toho nezbláznili? Možno vám pomôžu rady Kataríny Novotnej a Ivy Kyselej z Akadémie rodičovstva.

 

Spoznajte svoje očakávania a stanovte si na začiatku školského roka podmienky na ich dosiahnutie

Ak nechcete dieťaťu asistovať pri každej domácej úlohe a ak sa nechcete rozčuľovať nad každou horšou známkou, stanovte si hneď na začiatku školského roka určité podmienky. Podmienky si dajte vy, ale umožnite aj dieťaťu povedať si svoj názor. Vysvetlite mu, aký zmysel má pre človeka učenie a pomôžte mu vytvoriť také prostredie, aby ste sa pri pohľade na vysvedčenie mohli spoločne radovať z dosiahnutého úspechu. Deťom dospelí niekedy zabudnú povedať, že na čo je vlastne učenie dobré, no a deti, ktoré nevidia zmysel učenia, tak nemajú dôvod sa učiť. Niekedy zase nastane taká situácia, že len rodičia túžia po tom, aby dieťa malo dobré známky. Ideálne je, keď samotné dieťa chce dosahovať dobré výsledky. Rodičia aj deti by mali poznať svoje očakávania, a preto je dobré, keď sa o nich dokážu rozumne porozprávať.  Nedá sa dôjsť do nejakého cieľa bez toho, aby rodič nepoznal názor dieťaťa a naopak.

 

Tiež je dôležité, aby rodičia povedali dieťaťu, že mu dôverujú, ale zároveň sa dohodnú, ako sa zmení spôsob učenia, ak sa začnú známky výrazne zhoršovať. Vďaka tejto podrobnej komunikáciu prevediete dieťa v predstavách celým školským rokom a ono bude presne vedieť, čo sa bude diať v prípade dobrých známok a čo v prípade zhoršeného prospechu. Rodičia niekedy zabúdajú na to, že si majú s dieťaťom spoločne sadnúť a prozprávať sa s ním o jeho očakávaniach. Väčšinou je to tak, že oni majú nejaké očakávania, ktoré povedia deťom a nútia ich, aby ich im splnili, ale zabúdajú na názor dieťaťa. Rozprávajte sa s dieťaťom o tom, ako vidí svoje možnosti v súčasnosti a opýtajte sa ho tiež na to, ako samo seba vidí napríklad o 10 rokov. Ak má dieťa aspoň určitú predstavu o svojej budúcnosti, tak práve táto skutočnosť ho motivuje k výkonom a k snahe sa učiť. Výborne sa takto formuje vnútorná motivácia dieťaťa. Ak rodič nepozná túžby dieťaťa, tak ho ženie k výkonom len na základe svojich predstáv, ktoré často nemusia vôbec súvisieť s predstavami dieťaťa.

 

Ako nastaviť podmienky tak, aby sa očakávania mohli naplniť?

Keď už spoznáte svoje vzájomné očakávania, porozprávajte sa o tom, ako by sa dali čo  najlepšie dosiahnuť. Rozhovor môže prebiehať napríklad takto:

„Ja by som chcela dobré známky, ale mám problém s dejepisom. Neviem si skoro nič zapamätať. Mohla by si mi, prosím ťa, občas pomôcť?“

„Ako si predstavuješ moju pomoc?“

„Ja by som potrebovala nejaká ďalšie knihy a občas by som chcela ísť do kina na nejaký historický film.“

„ Som tu pre teba a veľmi rada ti s tým pomôžem. Kedykoľvek príď, povedz, čo potrebuješ a budem sa ti snažiť pomôcť.“

 

Nerobte z učenia strašiaka

Ideálne je, keď rodičia aj deti učenie vnímajú ako hravý proces, vďaka ktorému sa môžu naučiť niečo nové. Nezameriavajte sa len na známky. Zmyslom je nové veci viedieť a nielen mať dobré výsledky. Vytvorte takú atmosféru, v ktorej bude mať dieťa radosť z toho, že sa učí niečo nové. Vymýšľajte spolu rôzne cesty alebo pomôcky, vďaka ktorým sa spoločne dopracujete k novému poznaniu.

 

Priebežne sledujte, ako sa situácia vyvíja

Rodič by mal dieťaťu dôverovať, ale zároveň by mal občas preverovať, aké má výsledky. Je neskoro niečo riešiť týždeň pred vysvedčením. Ak v priebehu školského roka zistíte, že známky nezodpovedajú vašej dohode, začnete využívať dohodnutý postup, ktorý ste si stanovili v prípade zhoršených známok.

 

Očakávania a dohody pomáhajú predchádzať stresu v rodine

Ak budete na svoje dieťa tlačiť, aby malo dobré známky, bude mať stres nielen v škole, ale aj doma. Stresu sa možno bude chcieť vyhnúť tak, že bude klamať, zatajovať zlé známky, falšovať podpisy v žiackej knižke alebo chodiť poza školu. Problém sa tak len zhorší. Vaše dieťa sa pri nátlaku nenaučí, že dobré výsledky prichádzajú, keď sa človek usiluje. Môže si zvyknúť zvádzať vinu za svoje chyby na druhých a bude očakávať, že jeho problémy zaňho vždy vyriešia iní. Skrátka, nenaučí sa niečo, čo bude v živote veľmi potrebovať, a to niesť zodpovednosť za to, čo robí. Vždy je lepšie, keď sa pokúsite spolu veľa rozprávať a dohodnete sa na určitých pravidlách.

Čítajte viac o téme: Motivácia, Domáce úlohy, Známky
Zdieľať na facebooku