Techniku učenia SQ3R vyvinul v roku 1946 F. P. Robinson. Je jednou z možností, ako čítať efektívne texty. Výborne sa hodí pri čítaní populárno - náučnej a odbornej literatúry.
V čom spočíva jej podstata?
S= survey (prehľad)
Q= questions (otázky)
R= read (čítanie)
R= recite (reprodukcia)
R= review (pohľad späť)
S= survey (prehľad)
Keď držíte v ruke odborný časopis alebo odbornú publikáciu, zoznámte sa s obsahom a snažte sa urobiť si určitú predstavu. V odbornej literatúre si môžete nájsť určité informácie o autorovi na záložke alebo v úvode. Môžete sa pozrieť, akú literatúru autor použil pri písaní knihy. Takto si publikáciu lepšie zaradíte do určitého vedného odboru.
Q= questions (otázky)
Položte si otázky, ktoré sa viažu k publikácii. Najlepšie vám to pôjde, keď text odložíte a zamyslíte sa nad tým, čo všetko už o téme viete. Zapíšte si otázky, na ktoré by ste chceli pri čítaní spoznať odpoveď. Rovnakým spôsobom môžete pracovať aj s nadpismi, ktoré si môžete preformulovať na otázky.
R= read (čítanie)
Text si raz pozorne prečítajte. Postupujte po častiach, robte si poznámky a odkazy, vytvárajte vlastné symboly a používajte lepiace papieriky.
R= recite (repordukcia)
Nasleduje zhrnutie obsahu. Môžete použiť nasledujúce postupy:
- odpovedajte si na otázky, ktoré ste si pred čítaním napísali,
- predstavte si, že obsah rozprávate niekomu, kto o téme nič nevie,
- vypracujte si myšlienkovú mapu s hierarchickým usporiadaním kľúčových pojmov.
R= review (pohľad späť)
Nakoniec porovnajte výsledky s predstavami, ktoré ste mali pred čítaním. Zamyslite sa nad tým, či ste našli odpovede na položené otázky alebo či sa neobjavili nové otázky, ktoré vás motivujú k opakovanému čítaniu vybraných častí knihy. Na záver si môžete vypracovať aj abstrakt, teda krátku recenziu. V prípade potreby tak kedykoľvek môžete siahnuť po písomnom zhrnutí preečítaného textu a zároveň budete mať k téme pripravený subjektívny názor.
Podčiarkovanie a poznámok
Najjednoduchší spôsob, ako triedu naučiť písať poznámky a podčiarkovať, je robiť to so žiakmi spoločne a až potom im prikážte, aby sa o to pokúsili sami. Dostatočne im vysvetľujte kľúčové slová a objasnite žiakom, prečo práve tieto slová sú dôležité pre pochopenie celého textu. Môžete im aj povedať, aby veľmi dôležité slová počiarkovali alebo vypisovali zelenou a menej dôležité napríklad ružovou farbou.
Cieľom je opticky vyzdvihnúť dôležité pojmy. Čítajte s deťmi text a hovorte im, ktoré slová alebo skupiny slov si majú podčiarknuť. Týmto spôsobom vytvoríte akýsi „katalóg hesiel“, ktoré im pri opakovaní umožnia lepšie vnímať obsah textu.
Pri poznámkach ide o to, aby si napríklad z dlhšieho odseku vypracovali zhrnutie, vďaka ktorému sa im bude lepšie učiť.
Aj pri písaní poznámok môžete použiť metódu SQ3R
1.krok: Rozmyslite si, ako budete postupovať. Ak si zostavíte plán, neskôr nebudete strácať čas.
2.krok: Pokúste sa pochopiť štruktúru knihy alebo textu (učiva). Pomáha v tom nadpis alebo informácie na zadnej strane obálky knihy.
3.krok: Zamyslite sa nad tým, čo vám text/kniha môže nové priniesť. Ujasnite si, čo už viete.
4.krok: Text si dôkladne prečítajte. Obsah spracujte po častiach. Veľa textov je členených opticky a dôležité údaje bývajú zvýraznené tučným písmom.
5. krok: Pri čítaní podčiarkujte a zvýrazňujte.
6. krok: Vypisujte podstatné veci.
7. krok: Prečítajte si poznámky ešte raz a zamyslite sa nad tým, či spĺňajú nasledujúce kritériá:
- Sú formulácie jednoduché?
- Je napísaný text členený a systematicky usporiadaný?
- Je text krátky a zrozumiteľný?
- Zdôraznili ste dôležité informácie?
Prečítajte si tiež:
Metódy kritického myslenia a ich využitie v škole
Problémy s čítaním: Tipy, ako ho môžete zlepšovať
Zdroj: Elisabeth Berger, Hildegard Fuchs: Učíme děti učit se