Obdobie batoľaťa je charakterizované rýchlym rozvojom pohybových a psychických funkcií, zmyslov a reči. Je tiež obdobím negativizmu a vzdoru. Niektoré dieťa napreduje rýchlejšie v motorike, iné v rozvoji reči. Je to prirodzené. Nesnažte sa nič nasilu urýchliť, ale denne svoju ratolesť prirodzene rozvíjajte.
Za batoľa sa považuje dieťa vo veku od 1 do 3 rokov. Toto obdobie je rozdelené na mladší a starší vek. Mladší od 1 do 2 rokov a starší od 2 do 3 rokov. Vo veku batoľaťa dieťa začína rozoznávať blízke osoby, tvary, obrázky, hračky. Učí sa chodiť, liezť, začína hovoriť, uvedomuje si svoje bytie a používa osobu JA. Hrá sa s hračkami aj ostatnými deťmi, uvedomuje si, že základné, praktické predmety, ktoré sú okolo neho, slúžia k určitým, každodenným činnostiam. V tomto veku dieťa prechádza aj obdobím vzdoru, kedy sa často hnevá, pretože sa učí rozpoznávať svoje emócie. Toto obdobie je vhodné na to, aby rodičia prirodzenými a jednoduchými spôsobmi rozvíjali svoje dieťa. Ponúkame vám niekoľko tipov, ako môžete úplne prirodzene zvyšovať inteligenciu a kreativitu svojho dieťaťa.
Ukazujte prstom
Už vo veku deväť mesiacov začínajú deti sledovať váš prst, aby zistili, na čo ukazujete. Vedci dokázali, že ak na predmet, ktorý pomenúvate, ukazujete prstom, dieťa si nové slovo zapamätá rýchlejšie.
Komentujte, čo robíte
Väčšina detí vo veku medzi 18 a 24 mesiacov sa dokáže naučiť jedno nové slovo za týždeň a ako dvojročné už dokážu povedať asi 50 až 100 slov. Môže ich však byť oveľa viac. Stačí vedieť, ako stimulovať mozog batoľaťa. Jednou z metód je komentovanie všetkého, čo robíte. Je totiž dokázané, že čím viac sa s dieťaťom rozprávate, tým viac sa naučí. Nespoliehajte sa však na to, že túto prácu za vás urobí televízia. Tam rozprávajú príliš rýchlo a dieťa slová väčšinou nedokáže dešifrovať a naučiť sa ich. Okrem toho pri sledovaní televízie chýba deťom interakcia s inými ľuďmi. Komentujte aj vtedy, keď dieťa ešte nerozpráva. Dieťa precízne vníma všetko, čo hovoríte a jedného dňa sa rozhovorí. Ak sa vám zdá, že jeho slovná zásoba je obmedzená, všímajte si, či vám rozumie. V prípade, že hovorí veľmi málo a myslíte si, že nerozumie vašim pokynom, ani tomu, o čom rozprávate, poraďte sa s odborníkom.
Myslite na zdravú stravu
Je tiež potrebné pripomenúť, že inteligencia dieťaťa závisí vo veľkej miere aj od stravy. Nenasýtené mastné kyseliny sú veľmi dôležité, najmä DHA, ktoré sú cennou stavebnou jednotkou mozgu. DHA navyše zlepšuje kognitívne funkcie, rozvoj pamäti a reči, čo je nevyhnutné pre správny vývoj centrálneho nervového systému. Hydratácia je tiež mimoriadne dôležitá. Nedostatok vody v tele znižuje koncentráciu, narúša procesy krátkodobej pamäti, je zodpovedný za pocit únavy, bolesti hlavy a zníženie chuti do jedla. Správne množstvo vody zase zaisťuje správne fungovanie nervového systému, čo umožňuje vedenie impulzov a priamo súvisí so zameraním pozornosti.
Hrajte sa spolu, športujte, spievajte, počúvajte hudbu, maľujte a čítajte si
Ďalšou účinnou a príjemnou metódou rozvoja inteligencie a kreativity dieťaťa je spoločné hranie sa. Niekedy stačia úplne jednoduché hry a aktivity a vaše dieťatko sa naučí toho veľa. Môžete využívať aj rôzne jednoduchú stolové hry. Nepredstavuje to len spôsob spoločného trávenia voľného času, ale aj činnosť, ktorá rozvíja, učí dieťa analytickému mysleniu, samostatnosti a rozhodovaniu. Pamätajme, že učenie sa hrou spočíva v zdokonaľovaní procesov, ako sú pamäť, myslenie, vnímanie a pozornosť. Spoločná zábava dokonale zapadá do tohto konceptu. Je to aj fantastický spôsob, ako budovať blízkosť a puto a tiež prebudiť vo svojom dieťati otvorenosť, zvedavosť a vášeň pre objavovanie sveta. Okrem hračiek môžete využívať aj rôzne predmety z domácnosti. V jednej štúdii bolo zistené, že podobným spôsobom ako hračky, môžu na dieťa vplývať aj rôzne predmety, ktoré sa bežne používajú v domácnosti. Takže, ak vášmu dieťaťu umožníte bezpečne sa hrať s domácimi predmetmi, ako sú napríklad drevené lyžice, kartónové krabice alebo plastové nádoby, môže to podporiť jeho vývoj rovnako ako hračky. Je tiež potrebné povzbudiť dieťa, aby bolo aktívne vonku. Hranie v piesku, lezenie po rebríkoch, beh, skákanie, jazda na bicykli na to všetko nie je dobré zabúdať. Je to skvelá zábava a cvičenie pre zdravie dieťaťa. Ďalším dobrým a zábavným spôsobom, ako rozvíjať inteligenciu dieťaťa, je obklopiť sa v rodine hudbou. Hudba stimuluje pravú hemisféru mozgu, čo má priaznivý vplyv na tvorivosť, rozvoj pamäti a talent. Za zmienku stojí i nápad povzbudiť dieťa, aby sa zapojilo do umeleckých aktivít, ktoré mu umožnia vyjadrovať sa. Môže to byť maľovanie farbami, štetcami alebo výroba figúrok z plastelíny. Knihy majú tiež veľký význam pre rozvoj inteligencie dieťaťa. Okrem čítania môžete deťom rozprávať aj rôzne príbehy. Spoločné čítanie alebo listovanie kníh, ako aj rozprávanie o zápletke alebo postavách, diskusia o správaní postáv či vymýšľanie alternatívnych riešení, to všetko má priaznivý vplyv na rozvoj inteligencie, empatie a predstavivosti.
Učte dieťa zvládať emócie
Rozvoj emocionálnej inteligencie je pre vaše dieťa dôležitým krokom v sociálnom vývoji. Emócie sa snažte vysvetľovať v konkrétnych situáciách. Vaše dieťa sa napríklad pekne hrá v pieskovisku a iné dieťa dieťa do piesku skočí tak, že ho drgne. Stačí, ak poviete, že to bola pravdepodobne nehoda a dieťa ľahšie pochopí, že ho kamarát nebuchol naschvál. Rovnako to platí aj v prípade pozitívnych emócií. Ak sa podelí o hračku s iným dieťaťom, nezabudnite podotknúť, ako šťastné je práve vďaka vášmu dieťaťu. Impulzívne správanie môžete korigovať napríklad pomocou bubna. Vy po ňom buchnite raz, no vysvetlite dieťaťu, aby ono odpovedalo dvomi údermi. Cieľom je naučiť dieťa, aby sa vedelo zastaviť, porozmýšľať a až potom konať. Kontrola impulzov môže dieťaťu v budúcnosti pomôcť dopracovať sa k lepším výsledkom v učení.
Oceňujte snahu, podporujte rastové myslenie
Výskumy ukázali, že deti sa snažia viac, keď ich rodičia ocenia snahu. Nehovorte dieťaťu, že je šikovné. Väčší efekt bude mať, ak namiesto toho mu poviete konkrétne, v čom sa veľmi snažilo. Nesústreďte sa na výsledok, ale na to, aké úsilie dieťa na dosiahnutie výsledku vynaložilo. Deti si tak ľahšie spoja tvrdú prácu s úspechom. Dokážu sa potom lepšie vyrovnať aj s neúspechom. Chyby vnímajú ako problémy, ktoré treba prekonať a hneď sa pustia do ďalšej práce. Takýmto spôsobom nepodporujete fixné, ale rastové myslenie.
Potrebná je aj stálosť prostredia
Učenie, rozvoj inteligencie či kreativity má svoje podmienky a svoje zásady. Jedna z nich spočíva aj v tom, že situácie sa musia opakovať a vo veciach má byť poriadok, určitý rád a pravidelnosť. To znamená, že určité podmienky musia zachovávať i ľudia starajúci sa o dieťa. Už malé dieťa pomerne bezpečne rozozná „svojich“ ľudí, najprv podľa vône, neskôr zrakom. Preto je dôležité, aby sa títo ľudia príliš nestriedali a nemenili. Malé dieťa vôbec netúži ani po cestovaní, má rado rovnaké vonkajšie prostredie. Cíti sa bezpečne a spokojne, keď sa ráno zobudí v tej istej postieľke a tá istá osoba si ho nežne privinie k sebe a prihovorí sa mu.