Potrebujeme mať v školách predmety? Život nemožno zaškatuľkovať do matematiky a geografie

  

Marek mal čerstvých 18 a po skončení strednej školy už nechcel pokračovať ďalej v štúdiu. Zdedil po babke dom, našiel si lásku a rozhodol sa, že si zrekonštruuje dom a založí rodinu. To však nevedel, aké je náročné získať úver, vybaviť všetky povolenia na prestavbu domu a vôbec celú rekonštrukciu zrealizovať. Jednoducho začať žiť reálny život so všetkým, čo k tomu patrí. Toto je len jedna z mnohých situácií, s ktorou sa človek po škole stretne, no tá ho na ňu zďaleka nepripraví. „Prečo neučíme deti pre život?“ pýtajú sa opakovane odborníci i verejnosť.

 

Keď matematika nenaučí, ako získať strechu nad hlavou

Problémy, ktoré riešime v bežnom živote, presahujú predmety, s ktorými sa bežne v škole stretávame. Nie každý má doma v rodine podporu, aby sa vedel vysporiadať so životnými situáciami či vecami, ktoré sú pre nás v živote nevyhnutné, no v škole na ne nie je čas.

Tak, ako zistil Marek až po škole, že o tom, ako si vybrať najlepší úver a zrekonštruovať starý dom, nevie takmer nič, v podobných situáciách sa ocitajú stovky či tisíce mladých ľudí po ukončení školy. V škole sa už dlhé roky obmedzujeme na učenie predmetov, ktoré nedokážu ísť do potrebnej hĺbky, aby sme neskôr mohli ťažiť z týchto vedomostí a využiť ich v reálnom živote.

 

Predmetov sa vzdať bojíme

Len nedávno obletela svet správa, že pokrokoví Fíni v rámci svojej poslednej školskej reformy rušia v novom kurikule predmety. Médiá uvádzali titulky, že vyučovacie predmety sú už niečo zastarané a Fíni ich preto nahradia témami. Tieto titulky zneli bombasticky a v praxi by znamenali pri každodennom vyučovaní pre všetkých obrovskú zmenu. S napätím sme očakávali, ako bude vyzerať v praxi 100-percentné učenie pre život. Pravda však bola kdesi uprostred.

Na nedávnej návšteve Slovenska fínska expertka na vzdelávanie a spoluautorka školskej reformy Marjaana Manninen uviedla tieto informácie na pravú mieru. Podľa jej slov týmto spôsobom nebudú učitelia vyučovať každý deň. Klasické predmety si na školách ponechali. Jedná sa len o vybrané týždne, kedy budú na školách tématicky spájať predmety a učitelia i žiaci budú vtedy vo väčšej miere spolupracovať. Je to podľa nej iba jeden zo spôsobov zahrnutom v novej reforme, ako dajú pri vyučovaní priestor tvorivosti, zvedavosti a rozvoju inteligencie detí.

A ako sme témy presahujúce bežné predmety vyriešili my?

 


Definovať prierezové témy nestačí

Podobne sa ani u nás predmetov zbaviť nehodláme. Nikto zatiaľ nevymyslel systém, ktorý by ich dokázal nahradiť lepšie. Štátny vzdelávací program na slovenských školách navrhuje riešiť  komplexné témy na viacerých predmetoch súčasne. Definoval niekoľko tzv. prierezových tém, ktoré sú dôležité a mali by sa stať predmetom záujmu učiteľov na viacerých predmetoch. Patrí sem osobnostný a sociálny rozvoj, mediálna výchova či finančná gramotnosť. Štátny vzdelávací program však už nehovorí, ako by ich učitelia v praxi mali učiť. Dokážu si učitelia s týmto komplexným problémom poradiť sami?

 

Foto: Shutterstock

 

Aj prierezové témy možno učiť dobre

Koľko škôl si zvolí jednoduchšiu cestu a dôležité prierezové témy vyrieši odučením základných poučiek a využitím masových prednášok?Aká veľká snehová guľa chýbajúcich základných vedomostí pre život sa však týmto prístupom u dnešných detí tvorí?

Príkladov dobrej praxe, ako efektívne učiť prierezové témy, u nás zatiaľ nie je veľa. Na dobrú výuku totiž učitelia potrebujú nielen snahu, ale aj kvalitné vzdelávacie materiály, ktorých je v praxi stále ako šafranu. Na to, aby si tvorili vlastné materiály, mnohí nemajú čas ani energiu. Čiastočne tento problém riešia neziskovky, ktoré majú záujem zlepšovať vzdelávanie na Slovensku a pustili sa aj do spracúvania takýchto materiálov. Jednou z tých, ktoré sa venujú prierezovým témam, je aj EDULAB.

Na nedávnom projekte Malá finančná akadémia ukázali, že aj bežne neatraktívne, ale veľmi potrebné témy pre život, možno deti učiť efektívne. EDULAB tu pripravil pre základné školy komplexné materiály, ako deti učiť finančnú gramotnosť. Obsahovali 60 zážitkových aktivít, vzdelávaciu hru Naše mesto a online interaktívne cvičenia a motivačné videá na portáli Kozmix.sk. Deťom na prvom stupni základnej školy sú peniaze, ich hodnota a účel, ešte veľmi vzdialené. O to citlivejšie museli byť aktivity pre túto cieľovú skupinu navrhnuté.

EDULAB pripravil učenie o peniazoch zaujímavou zážitkovou formou. Počas 3 týždňov sa deti hravou formou naučili, ako sa peniaze zarábajú, sporia, ale aj investujú a míňajú. A keďže sa míňajú najľahšie, v celom projekte sa zdôrazňovalo slovo „zodpovednosť.“ Stretli sa tu s výrobovou vlastných bankoviek, nákupom materiálov na výstavbu mesta podľa vlastnej fantázie, aj rôznymi profesiami. Pochopili prepojenie medzi prácou a získavaním peňazí. Stali sa v projekte bankármi, architektmi, či novinármi.

Výstavba vlastného mesta si vyžadovala od detí okrem uvažovania o peniazoch aj zapojenie mnohých zručností ako prezentovanie, argumentáciu a dobrú tímovú prácu. Učiteľka Henrieta Korvasová zo základnej školy v Bošanoch, ktorá sa so svojom školou do projektu zapojila, ocenila aj príležitosť upriamiť pozornosť detí na to, že nie všetky túžby, ktoré máme, sú dôležité pre náš život. Deti si napríklad mali možnosť spísať osobné želania a vytvorili ich rebríček. Zistili pri tom, že najdôležitejšia je pre nich rodina, bezpečie a zdravie, ktoré si za peniaze nekúpia.

Projekt bol spustený len pre limitovaný počet učiteľov a škôl. Pre veľký záujem učiteľov používať takéto materiály bola registrácia naplnená do 2 dní. EDULAB však overoval spokojnosť učiteľov aj po ukončení projektu. Podľa prieskumu realizovaného na zapojených učiteľoch označilo viac ako 88 % pedagógov vzdelávacie materiály ako veľmi kvalitné a podľa 81 % boli materiály okamžite použiteľné v praxi. „Podľa učiteľov aktivity žiakov viedli najviac k finančnej zodpovednosti, vyhodnocovaniu vlastných potrieb a k usporiadaniu osobných želaní,“ doplnil Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB.

 

Materiálov, ako pripravuje EDULAB, však učitelia potrebujú ďaleko viac. Ak povieme A, musíme povedať aj B. Zadefinovať prierezové témy nestačí. Tak, ako si deti nevedia v mnohých životných situáciách poradiť s tým, čo sa dnes učia na jednotlivých predmetoch, tak si učitelia často nevedia poradiť s tým, ako by to mali obyčajným zadefinovaním prierezových tém učiť deti lepšie. Vytvoriť kvalitné a efektívne materiály na prierezové témy chce hodiny a hodiny práce, ktorá si vyžaduje mnohé zručnosti. Poskytnúť učiteľom kvalitné materiály, s ktorými môžu ihneď pracovať a sústrediť sa iba na výsledok svojho učenia, je o profesionalite. Ak má robiť jeden učiteľ sto vecí, koľko z nich môže byť na konci kvalitných a efektívnych?

 

Čítajte viac o téme: Prierezové témy
Zdieľať na facebooku