Ak sa vám zdá, že vaše dieťa nehovorí správne. Bude potrebné mu trošku pomôcť a zamerať sa na rôzne cvičenia, ktoré ho v rozvoji reči podporia. Dnes sa zameriame na písmeno B.
Deti si materinskú reč osvojujú prirodzene. Čím skôr sa tak stane, tým skôr sa rozvinie ich myslenie a pamäť. Záleží od výchovného prostredia, ako prirodzene, ľahko a včas sa reč rozvinie. Ak dieťa počuje okolo seba správne vyslovovanú reč, má priaznivé predpoklady na úspešné zvládnutie vlastnej reči. Veľa detí sa naučí vyslovovať samo, len počúvaním a odzeraním reči. Niektoré treba podporiť, napríklad aj v prípade, že potrebujete aktivizovať deti, ktoré sú v hovorenom prejave hanblivé. Pripravili sme príklady aktivít podporujúcich rozvoj reči detí zábavnou formou.
Základom prevencie nesprávnej výslovnosti je v prvom rade správny rečový vzor a využitie hier, pesničiek, riekaniek, ktoré podporujú motiváciu k hovoreniu a k rozvoju detskej slovnej zásoby. Vhodnými pomocníkmi v prevencii nesprávnej výslovnosti sú rytmus a pohyb.
Gymnastika hovoridiel
Cieľ: uvoľniť svalstvo tváre a rozcvičiť rečové orgány.
- rozkmitanie pier (fŕkame ako koník)
- prskanie (ako keď štartuje auto)
- nafukovanie líc (zjedli sme balón)
- postupné nafukovanie líc, najprv jedno líce a potom druhé (máme v ústach pingpongovú loptičku)
- mimika tváre (hra na zrkadlo, dieťa napodobňuje v tvári rodiča/učiteľa)
- čistenie zubov jazykom
- oblizovanie pery ( máme pery od čokolády)
- vysúvanie/vyplazovanie jazyka (ako čert)
Logogymnastika
Cieľ: spojiť rečový prejav dieťaťa s pohybom a zameranie na nesprávne vyslovovanú hlásku.
Deti recitujú riekanku, ktorú spájajú s pohybovým vyjadrením jej obsahu, za účelom rozvíjania a korekcie výslovnosti.
Včielky
Bzučia včielky v úbočí, /Beh s mávaním v upažení,/
nik ich bzučať neučí. /stoj spojný, ruky vbok:/
Len si bzučia, stále bzučia, /voľný beh s upaženými rukami v priestore,/
letia kvietkom do náručia. /vbehnúť do náručia./
Všetky logopedické cvičenia na problémové hlásky nájdete TU: Logopedicke-cvicenia
Dychové cvičenie
Cieľ: Úlohou dychových cvičení je prehĺbiť dýchanie a osvojiť si fyziologicky správny nádych a výdych pri hovorení, to znamená predĺžiť fázu výdychu.
Fúkací futbal: Vytvoríme si papierovú loptičku z pokrčeného novinového papiera. Na ploche stola si vyznačíme polovicu. Hráči sa posadia na stoličku, ruky si dajú za chrbát a snažia sa odfúknuť loptičku za polovicu a dať súperovi „gól“.
Fúkanie do balónov, nafukovaecj lopty: snažíme sa dostať loptu alebo balón k dohodnutému cieľu.
Artikulačné cvičenie
Cieľ: precvičovať správnu artikuláciu prostredníctvom napodobňovania zvukov.
- zvonček: bim – bam – bom
- bubon: bum – bam – bom
Zrakové cvičenie
Cieľ: cvičiť zrakové vnímanie, grafomotoriku.
Vyfarbi písmená B (sú 4).
Hry na precvičovanie hlásky
Cieľ: správne pomenovať obrázky, vyslovovať B v rôznych pozíciách slova, spájať slovo s prídavným menom, tvoriť krátke vety.
Slová: JABLKO, BANÁN, BOMBA, BONBÓN, HUBY, BUBON, KLOBÚK.
Slovné spojenia: BUBON – malý bubon, farebný bubon, ...
Vety: Barborka bubnuje na bubon.
Cieľ: pripravte si predmety v domácnosti, ktoré obsahujú písmeno B a dajte ich do kruhu.
Zopakujte predošlú úlohu. Pomenujte predmety, vytvorte slovné spojenia a nakoniec jednoduché vety.
Slová: BUDÍK, BALÓN,BÁBIKA, KABELKA, ...
Základné zásady logopedických cvičení
- Hry deťom len ponúkame, nikdy im ich nevnucujeme.
- Ak dieťa stráca o hru záujem, je buď príliš ťažká, dieťa nepochopilo, čo od neho očakávame, alebo je unavené.
- Ak nemá záujem hrať sa s nami to, čo mu ponúkame, nesmieme sa uraziť, možno má lepší nápad, ktorý môžeme v hre použiť.
- Pri hrách, ktorými už cielene rozvíjame niektorú zručnosť, je vhodné postupovať pomalými krokmi a nároky postupne zvyšovať.
- Ak dieťa nerozumie zadanej úlohe, nie je to jeho chyba, ale naša. Trpezlivo znova vysvetlíme postup a zopakujeme podstatu hry.
- Ak sa z hry stratí pohoda, stane sa z nej nepríjemný nácvik.
Detské problémy s rečou si v úvode odkonzultujte aj s detským logopédom.
Zdroj: cpppapdk.sk, rvp.cz