Autorka je špeciálna pedagogička. Venuje sa starostlivosti o deti s varovnými signálmi na poruchy učenia sa a pozornosti a ich príprave na školu. Je autorkou konceptu CentrumDys.
Pamätám si veľmi živo na moje prednášky o dyspraxii v škole. Vrámci môjho vysokoškolského štúdia to bol jednosemstrový predmet, ktorý stál na okraji pozornosti. Nerozumela som tomu, prečo sa mu venujeme tak málo. Zdalo sa mi fascinujúce, čo všetko dokáže pohyb prezradiť. Ale moju pozornosť pohltilo štúdium dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkúlie. Asi tak ako mnohých v tej dobe. S odstupom času vnímam dyspraxiu ako Popolušku, ktorá v týchto časoch - časoch metód postavených na neurovede, prišla na bál.
Dyspraxia je udomácnený názov pre opis pohybových ťažkostí u detí. V medzinárodnej klasifikácií chorôb (MKCH 10) je zaradená medzi poruchy psychického vývinu. Táto porucha vzniká v detskom veku a súvisí s nezrelosťou centrálnej nervovej sústavy. Pod číslom F82 sa dopracujeme k názvu Špecifická porucha vývinu pohybovej funkcie. Dyspraxia je viditeľná vo vážnom oneskorení jemnej a hrubej motoriky. Toto oneskorenie významne narušuje školské výkony a vykonávanie každodenných aktivít.(1) A pre úplne najjednoduchší obraz si jednoducho predstavte "nešikovné" dieťa.
Výstižné informácie k tomu, čo dyspraxia je a ako ju môžete spozorovať nájdete aj v článkoch Dyspraxia - problémy dieťaťa s koordináciou a Dyspraxia: Problém nešikovného a neobratného dieťaťa.
Ja by som rada pozrela na život s dyspraxiou z druhej stránky. Podrobnejším vysvetlením praxie a jej významom pre dennodenný život. Myslím, že potom sa nám ľahšie precíti, čo znamená to "dys" pred slovom praxia. Pretože ako aj pri ostatných poruchách učenia – dyslexia, dysgrafia a pod. - predpona "dys" je odvodená od slova dysfunkcia. Čiže oslabená schopnosť niečoho, v našom prípade oslabená funkcia praxie.
Praxia je neurologický proces, pri ktorom poznávacie schopnosti centrálnej nervovej sústavy vyústia do vykonania pohybu, ktorý potrebujeme pri činnostiach a pri používaní nástrojov. Jednoduchšie môžeme povedať, že praxia je naša schopnosť používať svoje telo efektívnym spôsobom. A na to potrebujeme oveľa viac ako fungujúce svaly.
Ešte by som vyzdvihla jeden proces, a tým je ukladanie skúsenosti do pamäte. Vždy, keď niečo nové robíme, tak na záver musíme vyhodnotiť, či tento pohybový proces bol efektívny a uložiť si ho do pamäte. To nám zabezpečí, že tieto "pohybové vzorce" vieme opätovne použiť pri rovnakých alebo podobných činnostiach. Vďaka skúsenosti a schopnosti správne ju vyhodnotiť, sa vieme učiť a efektívnejšie používať svoje telo. Praxiu využívame pri chôdzi po schodoch, pri detskej hre, pri písaní či kreslení, pri všetkých sebaobslužných činnostiach. V podstate neustále.
Ťažkosti v praxii sa môžu diať v každej zo spomínaných procesov. Každý z nich je dosť komplikovaný a viaže sa na ďalšie schopnosti centrálnej nervovej sústavy. Pre fungujúcu praxiu je nevyhnutné mať dobrú predstavu o tele, dobrú priestorovú orientáciu, fungujúcu bilaterálnu koordináciu a dokonca potrebujeme mať dobrú schopnosť rýchlo vyhodnocovať, ak sa nedeje všetko podľa "nášho" plánu. Aj preto je praxia veľmi zložitá a dôležitá schopnosť.
Z tohto pohľadu je najdôležitejšie si uvedomiť, že pri dyspraxii nejde o ťažkosti pri plánovaní a koordinovaní pohybu. Častým problémom je neschopnosť vykonať pohybové úkony v správnom poradí. Je pre mňa dôležité zdôrazniť, že "len" o ťažkosti pri práci koordinácii pohybov, ale ide o ťažkosti v kognitívnych procesoch centrálnej nervovej sústavy.
Pri dyspraxii si všímajte, ako sa deti učia nové a nezvyčajné úkony. Príkladom môže byť, že sa deti dlho učia bicyklovať, vyliezať na šmykľavku či rozhojdať hojdačku na ihrisku. Keď už to zvládnu a naučia sa to, tak to vedia robiť celkom efektívne. Všimnúť si môžeme aj zníženú schopnosť využívať pamäť a predchádzajúce skúsenosti. To môže byť viditeľné napríklad pri zmene "nástroja". Dieťa sa naučí strihať s nožničkami, ale ak dostane iný typ nožničiek, tak zrazu "akoby nevedelo" strihať. Tu sa prejaví znížená schopnosť modifikovať predchádzajúcu skúsenosť v nových podmienkach či s novým nástrojom.
Dyspraxia je porucha, ktorá ovplyvňuje viaceré oblasti života dieťaťa. Často sa neobjavuje samotná, ale je prítomná spolu s inými vývinovými poruchami (napr.: dyslexia, dysgrafia či porucha pozornosti). Profesne ma fascinuje, pretože už v predškolskom veku je možné si ju všimnúť. Diagnostický proces tak môže začať v ambulancii pediatra a pokračovať v Centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
Deťom s dyspraxiou môže pomôcť: