Syndróm rodičovského vyhorenia. Ako sa mu vyhnúť?

Foto: Bigstock
Syndróm rodičovského vyhorenia / Foto: Bigstock

Rodičia majú tendenciu sústrediť sa viac na potreby svojich detí. Mnohí rodičia vkladajú do svojich detí toľko času a energie, že zanedbávajú svoje vlastné potreby. Výsledkom je rodičovské vyhorenie - stav, v ktorom ste natoľko vyčerpaný, že máte pocit, že ste na dne, fyzicky i mentálne. Problém s vyhorením rodičov je, že väčšina ľudí si myslí, že je to normálna súčasť rodičovstva. Horšie je, že vyhorení rodičia sa cítia zahanbení alebo vinní za to, že sú unavení. Skrývanie svojich pocitov či ich zanedbávanie si však môže vybrať daň na vašom duševnom zdraví. 


 

Čo je rodičovské vyhorenie?

Vyhorenie, pôvodne identifikované ako fenomén súvisiaci s prácou, sa len nedávno začal skúmať  v súvislosti s rodičovstvom. „Rodičovské vyhorenie je fyzické, duševné a emocionálne vyčerpanie, ktoré človek pociťuje z chronického stresu z rodičovstva,“ hovorí Dr. Puja Aggarwal, certifikovaná neurologička. „Môže sa to prejaviť emocionálnym odstupom od vášho dieťaťa alebo podráždenosťou. Niektorí so syndrómom rodičovského vyhorenia môžu pociťovať zábudlivosť, ale aj zvýšené pocity úzkosti či depresie, a mnohí v prvom rade spochybňujú svoju schopnosť byť rodičmi. Bežné sú pocity zlyhania, zmätku a izolácie.“ 

Kolízia rolí, ktoré sme museli počas tejto pandémie prevziať – rodič, partner, učiteľ, zamestnanec a to všetko z izolácie domova, bola pre mnohých extrémnou záťažou. Prieskum Americkej psychologickej asociácie z marca 2021 uvádza, že 39 % matiek a 25 % otcov uviedlo, že ich duševné zdravie sa v porovnaní s obdobím pred pandémiou zhoršilo. Rodičia hlásili zmeny hmotnosti, narušené spánkové návyky a zvýšenú konzumáciu alkoholu. Syndróm vyhorenia je skutočný a vážny stav. Môže postihnúť každého rodiča. Najviac ohrození sú podľa tohto prieskumu perfekcionisti, ďalej tí s obmedzenými zdrojmi a tí, ktorým chýba skutočná podpora. Moïra Mikolajczak, profesorka na Univerzite v Louvain, ktorá stála v popredí tohto výskumu, tvrdí, že vyhorenie rodičov si „naliehavo vyžaduje viac pozornosti“ a pandémia túto potrebu len zväčšila.

Prieskum, ktorý vykonala britská spoločnosť Savanta ComRes, pozostával z online rozhovorov s 1 036 britskými rodičmi detí vo veku 4 – 18 rokov od 5. do 8. februára 2021 s cieľom zistiť, aké účinky má domáce vzdelávanie a práca z domu na ich duševné zdravie.

Ich prieskum ukázal, že:

  • 45 % rodičov sa cíti byť vyhorení.
  • 26 % rodičov sa cíti ako zlí rodičia.
  • 30 % rodičov sa často cíti osamelo.
  • 27 % rodičov tvrdí, že mať deti doma celý deň negatívne ovplyvnilo ich prácu.
  • 64 % rodičov tvrdí, že každý nasledujúci lockdown je emocionálne náročnejší ako ten predchádzajúci.
  • 10 % rodičov hovorí, že sa im chce plakať každý jeden deň.

 

Nebezpečenstvá vyhorenia rodičov

Rodičovské vyhorenie vedie k ohromnému vyčerpaniu, citovému odstupu od vašich detí a pocitu, že ste neefektívnym a zlým rodičom. Tieto pocity si môžu vyžiadať krutú daň na vašom duševnom zdraví. V závislosti od úrovne vyhorenia rodičov môžu byť príznaky nasledovné:

  • Mozgová hmla.
  • Obmedzená tolerancia.
  • Zmätok.
  • Zábudlivosť.
  • Zvýšená hladina stresu.
  • Depresia.
  • Pocity izolácie.
  • Zlý spánok.
  • Obsedantno-kompulzívne tendencie.

 

Účinky syndrómu vyhorenia rodičov môžu ovplyvniť vaše celkové zdravie. Ako syndróm vyhorenia postupuje, môže sa u rodičov vyvinúť hormonálna nerovnováha, ktorá môže viesť k zníženiu sexuálnej túžby. Ak máte chronický zlý spánok, zvyšuje sa riziko vážnych ochorení, ako sú srdcové choroby či cukrovka. Vyššia úroveň stresu môže tiež zvýšiť vaše šance na vážne zdravotné problémy. Rodičovské vyhorenie môže ovplyvniť aj váš vzťah s partnerom, napríklad môže viesť k poruchám komunikácie a častejším hádkam. Rodičovské vyhorenie však môže ovplyvniť aj váš vzťah s vašimi deťmi. Emocionálny odstup môže ovplyvniť vývoj dieťaťa, čo môže viesť k jeho problémom v neskoršom živote. Dobrou správou však je, že rodičovské vyhorenie je dočasné. Existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste s týmto stavom bojovali a zvládli ho.

 

Ako bojovať proti rodičovskému vyhoreniu?

Či už poznáte príznaky blížiaceho sa syndrómu vyhorenia alebo ste už za bodom zlomu, vedzte toto: Nie ste zlý človek a nie ste ani zlý rodič. 

 

Porozprávajte sa so svojím partnerom a okolím

Jedna z prvých vecí, ktoré môžete (a mali by ste) urobiť, ak sa cítite vyhorení, je porozprávať sa so svojím partnerom. Vysvetlite mu, čo vás trápi a ako sa cítite. Buďte úprimní. Nebojte sa priznať, že máte problémy alebo ste prepracovaný a preťažený. Povedzte, čo potrebujete, a ak je to možné, načrtnite konkrétne kroky. Komunikácia s inými rodičmi je skvelým spôsobom, ako spoznať ľudí s rovnakým problémom. Môžu vám tiež pomôcť cítiť sa vypočutý, videný a pochopený. Nebráňte sa ani možností kontaktovať psychológa. Niekedy nám len rozprávanie sa o našich problémoch môže pomôcť získať väčšiu perspektívu.

 

Doprajte si dostatok spánku

Spánok je rozhodujúci pre vaše duševné zdravie. Dostatok spánku môže byť problém, najmä ak máte malé dieťa. Ak však môžete uprednostniť spánok pred akoukoľvek inou činnosťou, urobte to. Napríklad dvadsaťminútové zdriemnutie môže byť regeneračné a môže významne znížiť stres. 

 

Cvičenie

Nájsť si čas na cvičenie sa môže zdať ako smiešny návrh, najmä ak sa cítite vyčerpaný a unavený, ale cvičenie môže skutočne zvýšiť vašu energetickú hladinu. Môže tiež pomôcť znížiť stres a zlepšiť vám náladu.

 

Buďte so sebou trpezlivý

Výchova detí je náročná a zároveň obohacujúca. Môžu sa vyskytnúť pocity frustrácie a vyčerpania. To je úplne normálne. Väčšina ľudí zažije počas života rodičovské vyhorenie. Dôležité však je, ako sa k sebe správate. Pamätajte, že ste len človek. Nemôžete robiť všetko, buďte preto so sebou trpezliví.

 

Starajte sa o seba

Aj keď to niekedy môže znieť nemožne, je dôležité, aby ste sa starali o seba každý deň. Doprajte si každé ráno pár minút na to, aby ste sa nadýchli a premýšľali o sebe. Môžete tiež skúsiť meditovať alebo cvičiť jogu. Kúpanie na konci dňa vám môže pomôcť uvoľniť sa fyzicky aj psychicky. Doprajte si aj dlhú prechádzku vždy, keď sa dá.

Čítajte viac o téme: Duševné zdravie
Zdieľať na facebooku