Články: Pre študentov
O projekte

 

Fíni nahradili v školách písanie rukou písaním na klávesnici

Lucia Brezovská
Autor článku
Foto: Raw Pixel
Fínsko je jednou z prvých krajín, ktoré nahradilo písané písmo tlačeným, nevyžaduje krasopis a prioritu dáva klávesniciam. / Foto: Raw Pixel

Pamätáte si, ako ste sa v prvej triede učili písať pomocou plniaceho pera? Prvé písané písmenká, v jednej ruke pero a v druhej pijak na atramentové škvrny. „Zmizík,“ ktorý večne vysychal a občas prederavil papier. Tak toto už fínske deti poznať nebudú. Rozhodli sa pred písaním rukou uprednostniť klávesnice. V prospech ich rozhodnutia hovorí meniaca sa forma každodennej komunikácie. Fínsko je jednou z prvých krajín, ktoré nahradilo písané písmo tlačeným, nevyžaduje krasopis a prioritu dáva klávesniciam.

 

Prečo nahradiť písané písmo ťukaním do klávesnice?

Digitálny svet už presahuje aj do školských lavíc a krajiny postupne nahrádzajú písanie písaného písma tlačeným. USA tiež patrí medzi krajiny, ktoré sa povinného učenia písaného písma vzdali. Fínsko však ide ešte ďalej a zavádza namiesto toho u malých školákov od roku 2016 písanie na klávesnici. Hoci existujú určité obavy, že deti, ktoré nemajú doma počítač budú znevýhodnené, tento krok je vítaný z viacerých dôvodov. Pre väčšinu učiteľov je postačujúce, že deti sa naučia rozlišovať malé a veľké písmená. Nespochybňujú, že by malo byť písané písmo učené, ale nie je potrebné krasopisu venovať takú dôležitosť. Môže sa vyučovať napríklad na výtvarnej výchove. V porovnaní s tým sa písanie na počítači javí ako stále dôležitejšia zručnosť pre úspech človeka. Fínska odborníčka na školstvo Minna Harmanen z Národnej agentúry pre vzdelávanie hovorí, že „plynulé písanie na počítači patrí medzi dôležité zručnosti národa.“

Podľa britského výskumu, ktorý si zadala tlačiarenská a poštová spoločnosť Docmai, jeden z troch respondentov počas šiestich mesiacov nenapísal rukou vôbec nič. Na pracoviskách písanie rukou ako cielená činnosť tiež mizne, pretože informačné technológie nám umožňujú písať rýchlejšie a dokonalejšie.

Neznamená to, že deti vo fínskych školách písať rukou vôbec nebudú. Podstatné je, že sa tomu nebude venovať toľká pozornosť a tá sa sústredí radšej na niečo, čo sa dnes javí ako dôležitejšiie. Vo Fínsku s prechodom od písaného písma k písaniu na klávesnici rodičia súhlasia, odmietavé postoje mali podľa Minny Harmanenovej len niektorí starí rodičia. S humorom dodáva, že odveký problém prečítať písmo od lekára už bude vo Fínsku minulosťou.

 

Písanie rukou má svoj význam

Prvotné argumenty hovoria jasne, že digitalizácia informácií bude stále silnejšia, a preto by nám písanie rukou nemalo v žiadnom prípade chýbať. Už dnešná súkromná komunikácia má podobu posielania sms správ, písania statusov na Facebooku a Twitteri.

Prečo je však dôležité, aby sa uchovala znalosť písaného písma? Jednoducho preto, aby sme si vedeli poradiť aj so samotnou počítačovou technikou. Význam písaného písma spočíva podľa vedcov v napredovaní vývoja mozgu, motoriky a sebaovládania. Hoci nemôžeme spomaliť pokrok, nemali by sme podceňovať znalosti, ktoré sa učia takmer od nepamäti. Je jednoduché podľahnúť dojmu, že ak využívame dotykové displeje a klávesnice, postupne budeme nahrádzať vyučovanie písaného písma tlačeným. Učitelia a odborníci stále zapálene debatujú, čo je správne. Postupné nahrádzanie tlačeného písma by podľa niektorých spôsobilo analfabetizáciu spoločnosti, stratu schopnosti podpísať sa a prečítať písaný dokument. Písané písmo podľa nich prináša viaceré benefity, nielen tie praktické.

Písané písmo má v našich životoch svoje miesto. Teraz síce preferujeme klávesnice, ale čaro písaného písma sa opäť vráti. Odborníci sa zhodujú v tom, že písanie perom a na klávesnici spôsobuje v mozgu rôzne kognitívne procesy. Pri rukopise sa aktivizujú zručnosti ako motorika, držanie pera alebo ceruzky, ktoré sa riadi myšlienkami. Pri ovládaní klávesnice nastáva iný pohyb, ktorý je viac monotónny v porovnaní s rukopisom. Papier a klávesnica sú odlišné médiá, ktoré inak stimulujú náš mozog. Rukopis umožňuje lepšie pochopiť abecedu a význam textu. Podľa výskumu Princetone a University of California študenti, ktorí si písali prednášky ručne, lepšie zodpovedali otázky z predmetu, než tí, ktorí si robili poznámky na notebooku. Papier podľa výskumu umožňuje lepšie a zrozumiteľnejšie formulovať informácie a myšlienky. Písanie rukou je lepším vyjadrením našej osobnosti.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: IT
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.