Učebný štýl je termín, ktorý označuje rôzne spôsoby, akými sa učíme, spracovávame a uchovávame informácie. Primárny učebný štýl detí možno identifikovať pozorovaním ich záujmov, angažovanosti, činností a prejavov.
Je nevyhnutné poznať svoj štýl učenia, pretože je životne dôležité pre zlepšovanie a motiváciu. V triede tú istú prednášku prednesenú veľkému množstvu žiakov každý chápe inak v závislosti od svojich učebných vzorov a štýlov. Nie všetci žiaci chápu každý pojem a predmet rovnako. Preto, keď sa identifikuje primárny štýl učenia detí, rodičia a učitelia môžu pracovať na zlepšení ich učenia tým, že ich budú motivovať učiť sa prostredníctvom iných prístupov.
Prečo je dôležité poznať štýl učenia svojich detí?
Učenie je vrodené pre každého človeka. Deti sa učia od veľmi skorého štádia a prispôsobujú sa svojmu okoliu. Učiť sa znamená získavať vedomosti tak, že im úplne porozumieme a dokážeme ich aplikovať v praktickom živote. V závislosti od prostredia a nástrojov učenia deti spracúvajú a chápu rôzne. Aj keď sú použité nástroje rovnaké, deti sa učia veci inak na základe svojich skúseností a chápania predmetu. Každé dieťa je jedinečné a má rôzne spôsoby uchopenia vecí a individualistické vzorce učenia a štýly. Rodičia teda musia preskúmať a pochopiť štýly učenia svojho dieťaťa a podľa toho s nimi pracovať. Používanie nesprávneho štýlu učenia by na deti len vyvíjalo tlak a demotivovalo ich, pretože by neboli schopné nič jasne pochopiť napriek všetkej tvrdej práci, ktorú vynaložili. Preto, aby sa znížil stres zo skúšky a zvýšila sa produktivita detí, je nevyhnutné porozumieť a aplikovať vhodný štýl učenia.
Aké sú hlavné štýly učenia?
Prostredníctvom svojich skúseností s učením si každé dieťa rozvíja svoj štýl učenia a vzorec, ktorý si neskôr v živote uvedomí.
Sluchový štýl
Je to štýl učenia, pri ktorom sa deti učia efektívnejšie aktívnym počúvaním, počúvaním alebo rozprávaním. Radšej informácie počúvajú ako ich čítajú, pretože eidetická (fotografická) pamäť nie je ich najsilnejším vnímaním. Informácie a znalosti sú uchovávané a hlavne vyvolané, keď sú napájané sluchovými zmyslami. Debaty a skupinové diskusie sú účinným spôsobom, ako si udržať pamäť takýchto detí.
Vizuálny štýl
Namiesto počúvania využívajú obrazce, diagramy, ktoré im pomôžu rýchlo pochopiť a uložiť si informácie do dlhodobej pamäti. Deti s týmto štýlom učenia objavujú svoju schopnosť učiť sa predovšetkým vo svojej eidetickej pamäti. Ich zrakové zmysly sú aktívnejšie, bystrejšie a pútavejšie, čo im pomáha budovať vedomosti založené na viditeľných veciach.
Kinestetický štýl
Tieto deti sú praktickejšie. Spoliehajú sa na iné zmysly vrátane hmatu, cítenia a pohybu. Experimentujú s predmetmi, aby sa ľahšie informácie naučili, pochopili ich a vyvodili závery.
Ako určiť štýl učenia
Pozorovanie detí v akcii
Sledujte, ako sa deti vyjadrujú. Napríklad sluchový štýl sa najlepšie vyjadruje slovami. Niekedy sa môže zdať, že vám nevenujú pozornosť, pretože sa vás neustále snažia prekrikovať. Deti, ktoré sa učia sluchom, majú tiež tendenciu čítať nahlas namiesto potichu pre seba. Vizuálne štýly sú náchylnejšie vyjadrovať sa a odhaľovať svoje emócie prostredníctvom výrazov tváre a môže sa zdať, že neustále sledujú tváre iných. Pozorovaním ostatných si vizuálne deti v skutočnosti ukladajú tieto obrázky pre budúce použitie.
Kinestetické deti sa vyjadrujú rečou tela a môže sa zdať, že nie sú schopné udržať si ruky pri tele. Často napodobňujú ostatných, najmä pokiaľ ide o pohyb ako sú gestá rúk a štýl chôdze.
Záujmy detí
Primárny štýl učenia sa detí sa zvyčajne odráža aj v ich záujmoch. Napríklad sluchové deti zvyčajne prejavujú záujem o hudbu a zvuky. Môžu si zapamätať slová mnohých piesní, pričom môžu mať problém zapamätať si, čo práve čítali v knihe. Vizuálne deti majú hzase často záujem o čítanie aj sledovanie televízie, a to vďaka spoločnej línii vizuálnej stimulácie. Môžu sa tiež tešiť na prezeranie fotografií a iných zaujímavých predmetov. Kinestetické deti rady robia všetko od plávania a behu až po hranie basketbalu. Hodina telocviku alebo umenia môže byť obľúbeným predmetom kinestetických detí, pretože dokážu zamestnať ruky.
Pozrite sa, ako riešia problémy
Všetci čerpáme zo svojich silných stránok, keď sa pokúšame riešiť problémy, takže deti majú tendenciu využívať atribúty, ktoré súvisia s ich štýlom učenia. Napríklad sluchové deti majú tendenciu rozprávať sa a diskutovať o možných riešeniach problémov. Vizuálne deti používajú svoje oči na riešenie problémov, čo znamená, že si rýchlo všimnú, ak niečo nie je na mieste alebo nie je v poriadku. Kinestetické deti sa zvyčajne pokúšajú riešiť problémy svojimi rukami. Môžu napríklad počítať prstami pri riešení matematických úloh.
Porozprávajte sa s učiteľmi, ktorí pravidelne komunikujú s vašimi deťmi
Bez ohľadu na to, aký aktívny rodič ste alebo ako pozorne sledujete svoje deti, niekedy iní ľudia zachytia tendencie detí, ktoré vám unikajú.
Naučte ich študovať na základe ich štýlu učenia
Okrem výberu správnej vyučovacej metódy a vzdelávacieho programu, ktorý vyhovuje štýlu učenia detí, je rovnako užitočné naučiť ich, ako sa učiť na základe tohto štýlu. Pre sluchové štýly nechajte vytvoriť rýmy na zapamätanie informácií, ako sú fakty a dátumy. Ak je to možné, nechajte im nahrávať prednášky, aby mohli študovať počúvaním nahrávok. Pre vizuálne štýly, nech používajú pri zapamätávaní informácií kartičky. Môžu tiež študovať pomocou svojich učebníc, najmä tých s grafmi, obrázkami a tabuľkami. Pre kinestetický štýl, nech používajú kartičky na štúdium, najmä keď sa učia fakty, dátumy a procesy. Povzbudzujte ich, aby si pri učení robili prestávky, pretože potrebujú viac času na spracovanie informácií (a často aj na uvoľnenie nahromadenej energie).
Neobmedzujte svoje deti úplne na jeden štýl učenia. Niektoré deti môžu mať kombináciu učebných štýlov, preto nečakajte, že sa úplne stotožnia s jedným štýlom. Rozhľadený jednotlivec tiež potrebuje byť schopný získavať a využívať informácie rôznymi spôsobmi, vrátane počúvania, pozerania a robenia.