Rozprávajte sa s deťmi o produktivite, pomôžete im pripraviť sa na lepšiu budúcnosť

Ak sa deti od útleho veku učia organizovať si školu a domáce úlohy, vedia tolerovať frustráciu , vedia sa sústrediť pri vykonávaní úlohy a vytrvať pri plnení svojich cieľov, učia sa zručnostiam, ktoré ich pripravia na lepšiu budúcnosť.
Ak sa deti od útleho veku učia organizovať si školu a domáce úlohy, vedia tolerovať frustráciu , vedia sa sústrediť pri vykonávaní úlohy a vytrvať pri plnení svojich cieľov, učia sa zručnostiam, ktoré ich pripravia na lepšiu budúcnosť. / Foto: Bigstock

Produktivita je výsledkom zručností, ktoré možno učiť a praktizovať už od detstva. Zvládnutie týchto zručností je prospešné pre úspech vášho dieťaťa v škole a neskôr aj v práci.

 

Produktivita predstavuje  sériu návykov, ktoré nám pomáhajú urobiť viac činností za kratší čas alebo nám pomáhajú robiť kvalitnejšiu prácu za kratší čas. Produktivita sa týka toho, ako dobre vieme využiť vymedzený  čas na prípravu určitej  veci tak, aby sme ju  dokázali urobiť čo najkvalitnejšie. Aj schopnosť robiť viac vecí za kratší čas, je považované za produktívne. Menej sa už hovorí o tom, že byť produktívny znamená vedieť, kedy si dať prestávku a oddýchnuť si, aby sme mohli svoje úlohy lepšie splniť neskôr. Aby sme boli produktívni, musíme byť schopní plánovať, určovať priority, sústrediť sa a vytrvať pri prekonávaní prekážok, ako aj vedieť, kedy je čas urobiť krok späť. Tieto návyky je možné naučiť malé deti a praktizovať ich v priebehu rokov, vďaka čomu budú lepšie pripravené na školu a neskôr aj na svoju prácu v dospelosti.

 

Ako hovoriť s deťmi o produktivite?

S deťmi sa o produktivite rozprávajte čo najjednoduchším spôsobom.  Môžete si vymodelovať určitú situáciu a nastaviť scenár riešenia problému. Toto  môže byť dobrý spôsob, ako začať rozhovor o tom, prečo je produktivita dôležitá. Môžete sa napríklad so svojimi deťmi porozprávať o rannom zhone pri príprave do školy alebo o poznámkach od ich učiteľa, v ktorých píše o zabudnutých domácich úlohach alebo neskorých príchodoch na hodinu. Rozprávajte sa o tom, prečo asi k tomu došlo. Kde sa stala chyba. Počas komunikácie vymyslite nejaké plány, ako týmto problémom predísť. Napríklad spoločne vytvorte zoznam povinností, ktoré dieťa musí splniť po príchode zo školy domov. Na viditeľné miesto napíšte a umiestnite postupné kroky, ktoré mu môžu pomôcť plniť si jednotlivé povinnosti, medzi nimi aj písanie domácich úloh, prípravu pomôcok na ďalší deň a podobne.

 

Prečo je produktivita dôležitá?

Dnešný svet je založený na konkurencii a súťaživosti. Deti to pociťujú, pričom 7 percent detí vo veku od 3 do 17 rokov sa bežne stretáva s úzkosťou. Počet detí s úzkosťou, depresiou a inými psychickými problémami so zameraním sa neustále zvyšuje. Lepší manažment času môže znížiť stres a pomôcť deťom byť úspešnejšími v škole. Väčšinou je to tak, že ak je dieťa úspešné už v základnej škole, pravdepodobne bude úspešné aj na vyšších stupňoch škôl. To môže pomôcť zvýšiť ich  šance v kariére a pripraviť ich na úspech v pracovnom svete, ale tiež aj v osobnom živote. V globalizovanom svete, kde požiadavky môžu presahovať osobné schopnosti jednotlivcov, je na dosiahnutie osobných a profesionálnych cieľov v budúcnosti nevyhnutné mať aj zručnosti súvisiace so zvládnutím produktivity. Ak sa deti od útleho veku učia organizovať si školu a domáce úlohy, vedia tolerovať frustráciu, vedia sa sústrediť pri vykonávaní úlohy a vytrvať pri plnení svojich cieľov, učia sa zručnostiam, ktoré ich pripravia na lepšiu budúcnosť. Rodičia a tiež učitelia zohrávajú dôležitú úlohu pri formovaní produktivity detí. 

 

Ako zoznamovať deti s produktivitou?

Ponúkame vám  niekoľko nápadov, ktoré vám pomôžu naučiť vaše dieťa zručnosti súvisiace s produktivitou.

 

Robte si denný zoznam úloh

Vizuálne pripomienky umiestnené na viditeľnom mieste bývajú pre deti veľmi užitočné. Maličké deti môžu mať zoznam nakreslený na obrázkoch alebo si môžete vytlačiť fotografie, na ktorých vaše dieťa plní jednotlivé úlohy a vystavte ich na viditeľnom mieste. Pre staršie deti môžete použiť napísaný zoznam. Mali by si zapísať úlohy, ktoré majú plniť každý deň.

 

Používajte kalendár

Používanie kalendára pomáha deťom predstaviť si plynutie času vo väčšom meradle, čo im umožňuje naučiť sa plánovať dopredu. Na opakujúce sa týždenné práce, ako je napríklad umývanie podlahy alebo pranie bielizne, deti nezabudnú, keď to majú  zapísané v kalendári. Môžete tiež napísať, kedy sa budú môcť hrať vonku alebo využiť čas strávený pred obrazovkou, čo im pomôže naučiť ich, že je dôležité byť produktívny aj odpočívať.

 

Dovoľte deťom zažiť frustráciu

Frustrácia je nevyhnutná a ak človek nemá schopnosti sa cez ňu preniesť, môže to znížiť jeho produktivitu. Dovoliť malým deťom zažiť frustráciu je dôležitou súčasťou toho, ako im pomôcť vyrovnať sa s ňou. Nemusíte sa napríklad ponáhľať, aby ste pomohli vášmu dieťaťu postaviť vežu, ktorá je náročná alebo hneď utekať mu pomôcť s niečím, čo nevie hneď urobiť. Dokonca aj krátke čakanie, kým požiadajú o pomoc, je dobrým prvým krokom. Samozrejme, keď je dieťa veľmi rozrušené, poskytnite mu bezpečný a upokojujúci priestor. Môžete ho objať alebo vyskúšajte určité dychové cvičenia na upokojenie. Niektoré deti sa najlepšie upokoja, keď zostanú samy. Záleží na individualite vášho dieťaťa, ako ho čo najlepšie upokojiť, keď prežíva silné pocity. Dôležité však je to, aby určitú dávku frustrácie postupne dokázalo zvládnuť.

 

Všímavosť pri práci

Všímavosť (mindfulness) môže tiež pomôcť formovať celkovú produktivitu vášho dieťaťa. Keď sa ponáhľame, zapne sa stresový režim a je ťažšie sústrediť sa. Keď robíme viac vecí naraz, často pociťujeme úzkosť alebo sa až veľmi ponáhľame. Veľa ľudí si myslí, že je lepšie robiť všetko naraz, ale väčšinou je to tak, že urobíte lepšie, ak vložíte svoju energiu do jednej veci a aktívne sa jej venujete celou svojou silou. Všímavosť dostáva človeka do prítomnosti, udržiava vedomie v prebiehajúcom momente v súlade s našimi myšlienkami, citmi, telesnými pocitmi a okolitým prostredím. Vďaka tomuto sústredeniu na prítomnosť sa stávame citlivejší k prebiehajúcim súvislostiam. Byť všímavý, znamená byť v spojení s priamou skúsenosťou momentu prítomnosti, tu a teraz s otvorenosťou, zvedavosťou a bez posudzovania. Táto technika obmedzuje obavy a strach z toho, že narazíme na niečo, čo nebudeme schopní riešiť. Práve tento strach a obavy nás vyčerpávajú. Samotné premýšľanie nás nevyčerpáva. Ľudia, ktorí mindfulness trénujú, sú sústredenejší ako tí, ktorí sa tomuto nevenujú. Je to tiež výborná technika na obmedzenie stresu. Jedným slovom, táto metóda pomáha ľuďom prežívať rušný deň pokojným a produktívnym spôsobom. Existuje množstvo techník, pomocou ktorých môžete aj u detí precvičovať všímavosť.

 

Rodičia ako vzor produktivity

To, ako sa rodičia správajú a konajú, má najväčší vplyv na deti. Slová nie sú až také presvedčivé. Napíšte si aj vy svoj vlastný denný rozvrh a zverejnite ho niekde, kde si to vaše deti všimnú. Vytvorte si vlastný kalendár a robte všetko tak, ako to máte naplánované. Môžete deťom tiež povedať: „Som tak rada že som urobila naplánované domáce práce a teraz si idem oddýchnuť.“ Alebo im povedzte, akí ste šťastní, že ste dokončili svoje úlohy, aby ste mohli s rodinou stráviť nejaký čas. 

 

Produktivita je životná zručnosť, ktorá môže deťom prospieť mnohými spôsobmi. Dobré riadenie času, schopnosť sústrediť sa, vytrvať pri riešení problémov a schopnosť regulovať svoje emócie, sú súčasťou produktivity. Je tiež dôležité, aby vaše deti vedeli, že je v poriadku dať si občas prestávku a že nemusia byť produktívne 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Rozvíjanie týchto návykov im pomôže pripraviť sa na šťastnejší a úspešnejší život.

Čítajte viac o téme: Komunikácia s deťmi, Motivácia, Produktivita
Zdieľať na facebooku