Túžite po tom, aby sa vám v novom roku splnili vaše predsavzatia? Naplánujte si ich spoločne s celou rodinou

Foto: Pexels
Zapojenie celej rodiny motivuje k zodpovednosti a väčšiemu úsiliu, aby ste vydržali plniť si svoje predsavzatia. / Foto: Pexels

Na Nový rok si veľa ľudí dáva novoročné predsavzatia. Niektorým sa podarí ich splniť, ale iní si ich dávajú nanovo každý rok, pretože po niekoľkých týždňoch na ne zabudnú. Hľadáte spôsob, ako zvýšiť šance na skutočné zotrvanie pri pozitívnych zmenách? Skúste to tohto roku spoločne ako celá rodina. Budete sa navzájom povzbudzovať a určite sa vám podarí vaše sny si splniť.


 

Zapojenie celej rodiny motivuje k zodpovednosti a väčšiemu úsiliu, aby ste vydržali plniť si svoje predsavzatia. Navyše stanovenie cieľov so svojím partnerom, deťmi alebo členmi širšej rodiny môže rozvinúť hlbšie vzťahy so všetkými blízkymi osobami. Dôležité je aj to, aby ciele boli aspoň trochu reálne a zaujali všetkých zúčastnených. A úplne ideálne sú tie predsavzatia, vďaka ktorým urobíte radosť nielen sebe, ale aj širšej komunite, v ktorej žijete. Môžete si stanoviť napríklad tieto ciele:

 

1. Jedzte viac ovocia a zeleniny

Pri plánovaní predsavzatí je najlepšie zvoliť tie, ktoré sú merateľné a reálne. Namiesto paušálneho vyhlásenia typu tento rok budeme lepšie stravovať, zvážte zúženie svojho zamerania na jednu skupinu potravín, ako je napríklad ovocie a zelenina. Pri plánovaní rodinného jedla a nakupovaní potravín sa zamerajte na nákup väčšieho množstva týchto produktov a postupne si na tento spôsob stravovania zvyknete. Keď si zásobíte chladničku týmito zdravými potravinami, je väčšia pravdepodobnosť, že ich aj skonzumujete. Urobte si v rodine zvyk zjesť kúsok ovocia každý deň v určitú hodinu a postupne pridávajte tiež viac zeleniny ku každému jedlu.

 

2. Trávte viac času vonku

Pandémia COVID-19 naučila mnohé rodiny viac času prežívať v prírode. Ideálne by bolo tento trend si udržať aj počas ďalších rokov. Je to veľmi dôležité, lebo aj pobyt v prírode pomáha vytvárať v rodinách krásne vzťahy a  pomáha tiež upevňovať fyzické i duševné zdravie. Rodinné túry, pikniky, lyžovačky, prechádzky alebo aj obyčajné hranie sa v parku, môžu viesť k osvieženiu vášho kolektívneho ducha v rámci celej rodiny.

 

3. Cvičte spolu

Cvičenie s ďalšou osobou nás viac motivuje a je to aj väčšie dobrodružstvo. A keď sa do cvičenia zapojí celá rodina, tak je to veľká zábava. Ideálne je, keď si dokážete naplánovať, v ktorý deň sa budete venovať akému športu. Napríklad v stredu môžete plávať, v piatok sa bicyklovať a cez víkend chodiť na túry. Alebo sa dohodnite, že v piatok budete usporadúvať tanečné večierky s obľúbenými pesničkami. A nezabudnite na to, aby si deti mohli tiež vybrať niektoré pesničky.

 

4. Skvalitnite si spánok

Chcete tento rok zdravšie žiť? Skúste začať premýšľať aj nad lepším spánkom. Prečo je dôležité aj nad týmto sa zamyslieť? V súčasnosti existuje obrovské množstvo možností na sledovanie videí, filmov, počúvanie podcastov, piesní a podobne. Veľa ľudí kvôli tomu málo spáva a niekedy to môže prerásť až do chronického vyčerpania. Aby ste celú rodinu priviedli k zdravšiemu spánku, začnite uskutočňovať určité rituály pred spaním. Niektoré spánkové rituály, ako je čítanie, túlenie sa alebo počúvanie relaxačnej hudby, je možné vykonávať spoločne. Praktizujte zdravú spánkovú hygienu ako rodina tak, že vypnete obrazovky a zariadenia aspoň hodinu pred spaním. Toto je prvý dôležitý krok na ceste k lepšiemu spánku. Po čase zistíte, že vďaka výdatnému spánku sa cítite oveľa lepšie a máte aj lepšiu náladu počas celého dňa.

 

5. Varte spolu

Rodina, ktorá spolu varí, nielenže sa zdravšie stravuje, ale si aj posilňuje vzájomné puto. Domáce varenie je spojené s lepšou kvalitou stravy. Keď zapojíte do varenia celú rodinu, získate viac než len zdravotné benefity. To, že deti pomáhajú v kuchyni, môže podporiť ich nezávislosť a kreativitu, ba dokonca zlepšiť priestorové uvažovanie a matematické zručnosti. Ak sa vám príprava jedál s malými deťmi zdá vyčerpávajúca, vyberte si jedno jednoduché jedlo týždenne, pri ktorom vám môžu pomôcť aj malé deti. Ak máte veľkú rodinu a v kuchyni by bolo príliš veľa kuchárov, rozdeľte sa do menších skupín, ktoré sa v určitých dňoch pri príprave jedál  budú striedať.

 

6. Čítajte spolu

Vo svete nablýskaných a lákavých obrazoviek môže byť namáhavé presvedčiť deti, aby si sadli a čítali. Keď však budú vidieť čítať dospelých členov rodiny, postupne si na čítanie zvyknú a budú ho vnímať ako niečo úplne samozrejmé. A tak skúste porozmýšľať napríklad aj nad  pravidelným spoločným čítaním. Pre rodiny s mladšími deťmi to môže byť čítanie niekoľkých obrázkových kníh pred spaním. Pre staršie deti sa pripravte jednu kapitolu z knihy na každý večer. Môžete čítať aj starším deťom. Postupne sa začnú čítať aj samy, ale nenechajte ich osamote. Vy si čítajte svoju knihu a ony zase svoju. Keď strávite pravidelne čas pri čítaní, vybudujete u svojho dieťaťa pozitívne asociácie v súvislosti s touto aktivitou.

 

7. Viac sa navzájom chváľte

Viac dobrej nálady a optimizmu do rodiny môže priniesť aj to, keď sa začnete navzájom viac chváliť. Skúste si všímať maličkosti a oceňujte ich. Tento postoj bude motivovať členov rodiny ešte k lepším výsledkom pri vykonávaní toho, čo ich veľmi baví. Budú mať aj lepšiu náladu, väčšiu chuť komunikovať a tiež sa zdôverovať.

 

8. Precvičujte si vďačnosť

Najmä v ťažkých časoch môže mať uvedomovanie si našich darov veľké výhody. Jedna štúdia zistila, že ľudia, ktorí napísali pár viet týždenne o veciach, za ktoré boli vďační, sa po 10 týždňoch cítili lepšie ako ľudia, ktorí si zapisovali veci, ktoré ich trápili. Vďačnosť môže byť dokonca dobrá pre vaše fyzické zdravie. Ľudia všetkých vekových skupín s vďačnejšími povahami hlásia menej zdravotných problémov. Napríklad ako sú bolesti hlavy, žalúdočné ťažkosti a poruchy spánku. Precvičovanie vďačnosti môže mať mnoho podôb. Môžete precvičovať individuálne alebo aj spoločne celá rodina. Môže to byť aj také niečo jednoduché, ako pri večeri povedať jednu vec, za ktorú sú všetci vďační alebo začať jedlo modlitbou. Ak chcete tento koncept posunúť ešte ďalej, skúste si viesť rodinný denník vďačnosti a umiestnite ho na ľahko dostupnom mieste vo vašej domácnosti. Povzbuďte každého, aby pravidelne písal to, za čo je vďačný. Týmto spôsobom si nielen užijete výhody vďačnosti, ale si aj  vytvoríte pamiatku na ďalšie roky.

 

9. Pomáhajte iným

Pomoc iným pomáha šíriť  pozitívne vibrácie do celej rodiny a keď to robíte spolu s deťmi, učíte ich, aké dôležité je pomáhať druhým. Existuje veľa dôkazov o pozitívnych účinkoch, ktoré dobrovoľnícka činnosť prináša. V prvom rade zvyšuje hladinu pozitívnych emócií a prináša pocity šťastia, podporuje schopnosť ovládania emócií, znižuje riziko nevhodného a rizikového správania, ktoré sa môže spájať s nechceným tehotenstvom či užívaním drog, podporuje budovať morálne základy, sociálne cítenie a angažovanosť a tiež ovplyvňuje šance na aktívny prístup k dobrovoľníctvu v budúcnosti, v dospelom veku. Zároveň učí deti, aby si vážili to, čo majú, či už ide o vlastnú rodinu, jedlo a strechu nad hlavou, ale aj ďalšie základné potreby, ktoré tým menej šťastným z nás chýbajú. Môžete si dať aj tento záväzok na začiatku roka a nájdite  spôsoby vo vašom okolí, ako pomáhať. Ak máte malé deti, pokúste sa nájsť projekty, do ktorých sa môžu zapojiť aj tí malí. Batoľatá a deti v predškolskom veku môžu vytvárať umelecké výrobky, obrázky, ktoré môžu starším ľuďom úsmev na tvári. Staršie deti môžu upratovať susedom dvor, venčiť psy starým ľuďom, môžu pomáhať pri kosení alebo pílení dreva, pomáhať v útulku pre zvieratá, môžu navštevovať  starších opustených ľudí, doučovať mladšie deti a podobne. Môžete sa skúsiť s deťmi dohodnúť, aby časť svojho vreckového odkladali na charitu. Vhodným riešením je tiež vymyslieť činnosť, do ktorej by sa mohla zapojiť celá rodina. Takto totiž nielen spravíte niečo dobré pre konkrétneho jednotlivca či komunitu, ale navyše trávite spolu čas a dávate deťom úžasný príklad, ako zmysluplne tráviť voľné chvíle.

 

10. Precvičujte si láskavosť

Žijeme v období, keď môžeme často cítiť napätie, agresiu, nezáujem, egoizmus a podobne. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité deťom v rodine ukazovať, že existujú láskavé formy správania, ktoré dokážu ľudí priviesť k radostnejšiemu životu. Zvážte rodinné predsavzatie, že budete konať viac skutkov láskavosti v rodine i v okolí. Deti môžu šíriť lásku ustlaním postele mladšiemu súrodencovi, napísaním povzbudivého listu priateľovi alebo starému rodičovi, alebo venovaním hračky niekomu neznámemu. Pre inšpiráciu si napíšte zoznam láskavostí a majte ho na viditeľnom mieste, napríklad prilepený na chladničke. Postupne vaše skutky láskavosti  preniknú aj na vaše pracovisko, do školy i do širšej komunity. To, že sme milí a láskaví, môže byť pre náš život veľmi prospešné. A nielen preto, že máme dobrý pocit z toho, že sme niekomu pomohli. Tým, že sme k iným ľuďom milí a láskaví, môžeme vylepšiť náš vlastný život.  Tvrdí to napríklad aj na známy neurológ z Wisconsinskej univerzity Richard Davidsona, ktorý patrí k velikánom vo svojom odborePočas svojej práce sledoval účinky láskavosti a empatie na mozog jedinca a podarilo sa mu zistiť, že mozog sa mení v závislosti od toho, či sa správame sebecky alebo s porozumením a ohľaduplnosťou voči iným. „Keď niečo robíme sami pre seba, pozitívne emócie, ktoré pri tom prežívame, sú prchavé a závisia od vonkajších podmienok. Keď však robíme niečo pre druhých, pozitívne emócie trvajú dlhšie a presahujú okamih, kedy sme učinili to, čo ich vyvolalo,“ hovorí doktor Davidson vo svojej štúdii. Štúdia Exeterskej univerzity v Veľkej Británii dokonca ukazuje, že dobrovoľníctvo zlepšuje duševné zdravie človeka, chráni ho pred depresiou a úzkosťou. Dobrovoľníci sú zväčša oveľa spokojnejší so sebou samými a aj so svojím životom. Vďaka dobrovoľníctvu človek skôr nájde určitý cieľ svojho života a necíti sa osamelý. Práve dobrovoľníctvo môže podľa niektorých údajov, ktorými sa štúdia Exeterskej univerzity zaoberala, znížiť úmrtnosť až o 20 percent. Je to preto, lebo pomoc druhým má priaznivé účinky pre ľudskú dušu a prostredníctvom neuroendokrinného a imunitného systému zrejme aj na celý organizmus a dĺžku života.

 

Samozrejme, existuje množstvo ďalších možností, ktoré môžete v novom roku vyskúšať, vylepšiť alebo zmeniť. Dôležité je hlavne to, aby ste sa spolu ako rodina zamerali na niečo, čo vám všetkým urobí radosť a budete sa na to tešiť.

Čítajte viac o téme: Vianoce s rodinou
Zdieľať na facebooku