Dnešný pracovný list je venovaný štvrtákom. Zameraný je na slovesá, s ktorými by sa žiaci vo štvrtom ročníku mali tiež zoznámiť.
Celý pracovný list Opakujeme so štvrtákmi slovesá – si môžete stiahnuť TU.
Čo by mali vedieť štvrtáci o slovesách?
Slovesá vyjadrujú dej, činnosť alebo stav osôb, zvierat a vecí.
Čo určujeme pri slovesách?
1. osoba
1.osoba (ja, my)
2. osoba (ty, vy)
3. osoba (on, ona, ono, oni, ony)
2. číslo
jednotné (singulár), množné (plurál)
3. čas
a. minulý
čítal som, prečítal som
b. prítomný
čítam
c. budúci
budem čítať, prečítam
Základný tvar slovesa, NEURČITOK, končí na písmeno Ť.
Slovesá ohýbame, teda časujeme.
Cvičenia pre deti
1. Napíš, čo robí:
učiteľ ___________________
kuchár ___________________
maliar ___________________
predavač ___________________
lekár ___________________
2. Označ v tabuľke, či je tvrdenie správne Á alebo nesprávne N.
3. Napíš sloveso v určenom tvare:
plávať (3. os., sg., budúci čas)
__________________________________________
kresliť (3. os., pl., prítomný čas)
__________________________________________
tancovať (1. os. pl., prítomný čas)
__________________________________________
spievať (2. os., sg., prítomný čas)
___________________________________________
lyžovať ( 1. os., sg., budúci čas)
___________________________________________
čítať ( 2. os., pl., prítomný čas)
___________________________________________
4. Nájdi a podčiarkni v texte slovesá.
Celá naša rodina rada spieva. Ja si píšem úlohy. Brat cvičí novú skladbu na gitare. Sestra maľuje obrázok. Mamička varí večeru. Otec číta noviny. Starká sadí kvety. Starký pozerá film. Pes vybehol na dvor. Mačka leží na schodoch. Včela letí.
5. Doplň tabuľku.
sloveso | osoba | číslo | čas | neurčitok |
pracujem | ||||
povedali | ||||
tancujete | ||||
budeš obedovať | ||||
pršalo | ||||
športuješ | ||||
bude súťažiť |
6. Vyčasuj sloveso recitovať.
7. Zo slov vypíš len slovesá.
kosa, kosí, farba, farbí, zvyk , zvyká si , pracuje , práca , spev, spieva , plač , plače , mas, mastí, sieť, svieť, späť, päta, svetlo, sľuby, sľúbi
8. Daj vety do množného čísla.
Kuchár varil . _____________________________________
Kvet rozkvitol . _____________________________________
Žiak spievajú. _____________________________________
9. Podčiarkni vo vete sloveso a urči čas (označ ho krížikom v tabuľke).
10. K daným slovesám utvor základný tvar slovesa – neurčitok.
sloveso | neurčitok |
plávajú | |
vyšíva | |
cvičí | |
snívalo | |
žijú |
11. Doplň správne y/ý alebo i/í v slovesách.
p__li, oz__va sa, prem _šľa , kr _čí , um _va sa , b _va ,
m__luje, preb _va, žm _ka, m _hať, m _kať, op _tal sa,
p _ska , nas_til sa, vys _ chajú, s_čí, s _ pí, v__maľuje
12. Dopíš do viet vhodné slovesá.
Slovenská republika _____________________ v strede Európy.
Naša vlasť _____________________________ s piatimi štátmi.
Rieka Dunaj ___________________________ do Čierneho mora.
13. Označ písmeno, pri ktorom sú správne určené všetky gramatické kategórie.
vyriešili
A. 3. osoba, sg, minulý čas B. 3. osoba, pl, budúci čas
C. 3. osoba, pl, minulý čas D. 3. osoba, pl, prítomný čas
rysujem
A. 1. osoba, sg, prítomný čas B. 1. osoba, pl, prítomný čas
C. 1. osoba, pl, budúci čas D. 1. osoba, sg, minulý čas
zaspievate
A. 2. osoba, sg, budúci čas B. 2. osoba, pl, prítomný čas
C. 2. osoba, sg, minulý čas D. 2. osoba, pl, budúci čas
14. Zakrúžkuj slovesá.
A. krajší, milá, veselý
B. kniha, bicykel, zošit
C. náš, ja, tvoj
D. kreslí, skáče, spí
15. Slovesá
A. skloňujeme
B. časujeme
C. skloňujeme, časujeme
D. neohýbame