Štvrtáci by mali poznať už aj niekoľko literárnych pojmov. Využijú ich nielen v bežnom živote, napríklad pri výbere kníh na čítanie, ale aj na Testovaní 5, ktoré sa každý rok uskutočňuje.
V dnešnom pracovnom liste sa zameriame na niekoľko literárnych pojmov, ktoré štvrtáci preberali hlavne v prvom polroku.
Celý pracovný list Opakujeme všeobecné a vlastné podstatné mená ( 3. a 4. ročník) - si môžete stiahnuť TU.
Pracovný list pre deti
1. Spoj priezviská k autorom.
Daniel Moravčík
Tomáš Uličiansky
Ján Hevier
Ľubomír Janovic
Krista Feldek
Štefan Bendová
2. Podčiarkni pranostiku.
Aká matka, taká Katka. Barbora ťahá sane do dvora. Dostal sa z dažďa pod odkvap.
3. Napíš príslovia správne.
Komu niet rady, sám do nej padne. Kto prv príde, nehryzie. Kto druhému jamu kope, tomu niet pomoci. Pes, ktorý breše, ten prv melie.
4. Označ správnu odpoveď.
Dialóg je:
A. rozprávanie jednej osoby
B. rozhovor dvoch alebo viacerých osôb
C. prestávka v rozhovore
5. Vysvetli nasledujúce prirovnania.
je ako líška_________________________________
je ako slimák _______________________________
je ako včela ________________________________
6. Spoj správne.
Porekadlo Je to krátky výrok, spojený s predpoveďou počasia.
Príslovie Obrazne pomenúva ľudskú vlastnosť alebo životnú skúsenosť.
Pranostika Je to krátky výrok, ktorý vyjadruje životnú skúsenosť a prináša poučenie.
7. Podčiarkni zdrobneniny.
synček, ponožka, mama, papučka, mamička, otecko, voda, slniečko, vzduch
8. Vypíš z básne 4. verš.
Báseň a modlitba
Čo sa ty v básni dozvedáš:
Keď plače oblak, to je dážď.
Keď nebo plače, je to rosa.
Keď plače lúka, je v tom kosa.
Keď plače strom, je priskyrica.
Keď ty plačeš – dve tvoje líca
sa rozprávajú o duši.
A ako Božie slniečko
zatlačí slzu pod viečko.
Báseň a modlitba sú sestry.
Pozvi ich k sebe, stôl im prestri.
________________________________________________________________
9. Literárne texty delíme na:
A. kľúčové a vecné
B. umelecké a kľúčové
C. umelecké a vecné
10. Kto je najstarším bájkarom na svete? __________________________
K uvedenej ukážke sa vzťahujú úlohy 11 – 15.
11. Napíš, kto je autorom bájky v ukážke. _____________________________
12. Podľa ukážky urobiť medvediu službu znamená:
A. pomôcť v núdzi.
B. urobiť hrdinský čin.
C. chcieť pomôcť a urobiť zle.
D. chcieť pomôcť a urobiť dobre
13. Ktorá možnosť je ponaučením z bájky v ukážke?
A. Nepriateľ býva horší ako hlupák.
B. Pán mal rád svojho medveďa.
C. Hlupák býva horší ako nepriateľ.
D Medveď mal rád svojho pána.
14. Vypíš z ukážky slovo, ktoré má podobný význam ako slovo skala. ________________________________________________________________
15. Napíš, čo je bájka.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kľúč správnych odpovedí nájdete v pracovnom liste na vytlačenie.