Aktivity na koniec kalendárneho roka zamerané na oceňovanie a vďačnosť

Koniec roka sa spája s hodnotením, oceňovaním a poďakovaním. Práve tieto zručnosti môžete so žiakmi precvičovať v tomto období.
Koniec roka sa spája s hodnotením, oceňovaním a poďakovaním. Práve tieto zručnosti môžete so žiakmi precvičovať v tomto období. / Foto: Bigstock

Predvianočné obdobie v škole je aj obdobím, keď si uvedomujeme, že sa blíži zároveň aj koniec kalendárneho roka. Pri tejto príležitosti môžete so žiakmi vyskúšať aj niektoré aktivity, ktoré súvisia práve s týmto obdobím.

 

predchádzajúcom článku ste sa mohli zoznámiť s niektorými aktivitami, ktoré sa viažu k vianočným sviatkom. Dnes sa pozrieme na niekoľko aktivít, ktoré sú zamerané aj na záver kalendárneho roka. Koniec roka sa spája s hodnotením, oceňovaním a poďakovaním. Práve tieto zručnosti môžete so žiakmi precvičovať v nasledujúcich aktivitách.

 

Ďakujeme ti za...

Žiakom špendlíkom pripevnite papier A4 na sveter v oblasti chrbta. Na každý papier napíšte: Ďakujeme ti za...Žiaci sa potom prechádzajú po triede a každý žiak každému spolužiakovi napíše, za čo mu ďakuje. Motivujte žiakov tak, aby písali pekné odkazy, niečo milé, aby to využili na dobré a milé odkazy, nie na posmievanie a ubližovanie. Keď všetci všetkým niečo na papier napíšu, navzájom si pomôžu dať papier z chrbta dole a sadnú si  do komunitného kruhu. Najprv si prečítajú, čo im spolužiaci napísali. Potom učiteľ vyzve žiakov, že kto chce, môže spolužiakom prečítať to, čo našli na papieri napísané. Ak sú žiaci vedení k tomu, že majú aktivitu brať vážne, väčšinou si každý na papieri nájde veľa pekných poďakovaní, ktoré si často doma ukrývajú dlhé roky. Túto aktivitu môžete urobiť aj tak, že na papier napíšete: Páči sa mi na tebe, že... Žiaci teda nepíšu poďakovania, ale navzájom si píšu o tom, čo sa im na tom druhom páči. Nemáme na mysli vzhľad, ale formy správania, dobré skutky a podobne.

 

Snehová vločka vďaky

Najprv si žiaci vystrihnú snehové vločky z papiera tak, že v strede zostane priestor na napísanie viet. Keď majú vločku pripravenú, vyberú si niekoho z triedy, koho chcú za niečo oceniť alebo mu poďakovať. Potom text napíšu do vločky. Učiteľ chodí po triede a dozerá na to, aby každý žiak bol ocenený. Ak tomu tak nie je, učiteľ napíše pre týchto žiakov svoje ocenenie do vločiek. Po napísaní si všetci sadnú do kruhu. Začnú postupne čítať texty napísané vo vločkách.

 

Snehová vločka vďaky pre rodičov

Žiaci budú postupovať podobne ako v predchádzajúcej aktivite. Koniec kalendárneho roka by mal byť spojený poďakovaním aj pre rodičov. Vďaka aktivite sa žiaci učia nielen brať, ale aj ďakovať. Je dobré túto zručnosť čo najčastejšie precvičovať, pretože dnes veľa detí nevie alebo nechce ďakovať. Poďakovanie napíšu do strednej časti papiera. Môže to byť vo forme  básničky alebo krátky text, v ktorom deti napíšu poďakovanie svojim rodičom za všetko, čo pre nich v tomto roku urobili. Vločky potom môžu dať rodičom pod stromček ako darček. Vďaka tejto aktivite sa deti dokážu sústrediť na iných a nielen na seba a uvedomujú si zároveň,  aké je dôležité v živote vedieť aj poďakovať.

 

Tvorba básne v skupine                                                                                                                                                               

Túto aktivitu majú žiaci tiež veľmi radi. Môžete postupovať tak, že si žiakov rozdelíte po štyroch do skupín. Poviete im, aby vytvorili báseň o tom, čo zažili počas roka spolu v triede. Každý člen skupiny napíše jeden verš do každej strofy. Najprv napíše verš prvý žiak, potom pokračujú ďalší traja. Pokúšajú sa použiť združený alebo striedavý rým. Po napísaní, členovia skupín svoje básne nahlas prečítajú. Potom si básne môžete umiestniť na nástenke. Ak máte dostatok času, žiaci môžu k svojim básňam nakresliť aj vlastné ilustrácie.

 

Ruka

Navrhnite žiakom, aby si  najprv na papier obkreslili ľavú alebo pravú ruku. Potom nech do každého prsta napíšu meno spolužiaka/spolužiačky a aj dôvod, pre ktorý by sa chceli  spomínanej osobe za niečo poďakovať. Neskôr si z piatich spolužiakov môžu vybrať jedného, ktorému napíšu súkromný list, v ktorom sa mu ešte podrobnejšie poďakujú. Pri tejto aktivite musia deti premýšľať nad žiakmi v triede i nad jednotlivými skutkami, ktoré pre nich urobili. Túto aktivitu môžete urobiť aj tak, že sa žiaci nebudú zameriavať na spolužiakov, ale na seba. To znamená, že najprv si obkreslia ruku a potom do každého prsta napíšu jednu vec, pre ktorú sú na seba hrdí.

 

Škatuľky vďaky

V niektorých triedach sa nachádzajú škatuľky vďaky, do ktorých si žiaci píšu lístočky s poďakovaním či obdivom k niekomu. Tieto lístočky môže napísať aj učiteľ žiakom. Keď sú deti pravidelne vedené k vďake, viac sa zamýšľajú nad svojimi prejavmi a skutkami.

 

Nástenky vďaky

Ak nechcete používať škatuľky vďaky, môžete použiť výkres na nástenke, na ktorom sú mená všetkých žiakov a tiež učiteľov. Na konci kalendárneho roka môžu žiaci ku menám dopísať ku menám spolužiakov skutky a  činy, za ktoré sú niekomu vďačný. Veľmi sympatické je aj to, keď učiteľ prejavuje vďaku žiakom. Môže poďakovať za nejakú pomoc, dobre zvládnuté učivo, dobré správanie, zaujímavé nápady, účasť v súťažiach, prečítané knihy, napísané referáty, vytvorené prezentácie, samostatnosť, originalitu  a podobne. Túto aktivitu nemusíte robiť len na konci kalendárneho roka, ale v priebehu celého roka.

 

Denníky vďaky

Ja mám so žiakmi zavedené denníky vďaky. Snažíme sa do nich písať poďakovania aspoň raz za mesiac. Nezabúdame na ne hlavne na konci kalendárneho roka.

 

Kresba najkrajšieho zážitku

Počas roka žiaci toho veľa prežijú. Rozdeľte ich do skupín a povedzte im, aby spoločne nakreslili na jeden veľký výkres všetky zážitky, ktoré v nich najviac zarenozovali, najviac sa im páčili, radi na ne spomínajú a za ktoré sú najviac vďačné. Po dokončení práce všetky skupiny prezentujú svoje výkresy pred triedou.

 

Zmenil(a) som sa?

V tejto aktivite motivujeme žiakov, aby sa na seba pozreli aj z inej strany ako len na žiačku či žiaka. Pri tejto činnosti sa môžu na seba pozrieť ako na  SYNA (DCÉRU), KAMARÁTA (KAMARÁTKU), ŠPORTOVCA, UMELCA (podľa toho, čomu sa vo voľnom čase venujú a aké majú záujmy).  Učiteľ ich motivuje  k tomu, aby voľne písali o tom, ako sa videli v januári 2019 a v decembri 2019. Nech napíšu všetko, čo cítia, aké pocity a názory im v súvislosti s touto témou napadajú. Určite nájdu nejaké rozdiely vo svojom správaní či konaní. Myslím si, že  je dôležité, aby sa žiaci nad týmito vecami zamýšľali, aby si uvedomovali svoj posun, pretože práve toto poznanie im pomáha si stanoviť si ďalšie ciele.Na záver napíšu, komu najviac ďakujú za veci, v ktorých sa zlepšili.

 

Poďakovanie na lístkoch

Rozdeľte žiakov do skupín po štyroch až šiestich. Rozprávajte sa so žiakmi o tom, aké je dôležité svoju vďačnosť prejaviť a ako tým spôsobia radosť niekomu inému. Žiaci potom píšu pre každého člena skupiny jedno poďakovanie, ktoré podľa vlastnej fantázie môžu vyzdobiť. Môžu poďakovať napríklad takýmto spôsobom:

  • Ďakujem, že si môj priateľ.
  • Ďakujem, že mi požičiavaš pero.
  • Ďakujem, že si mi pomohol s domácou úlohou.

 

Poskytnite žiakom dostatok času na písanie a premýšľanie. Potom sa ich môžete opýtať, ako sa cítili, keď poďakovanie písali a a tiež, ako sa cítili, keď poďakovanie dostali.

 

Mozaika

Povedzte žiakom, aby si z výkresu vystrihli deväť štvorčekov a nech si na ne  nakreslia deväť najdôležitejších udalostí z tohto roka. Potom nech  si ich nalepia na výkres ako mozaiku. Nezabudnite tiež povedať žiakom, aby sa poriadne zamysleli nad dôležitými udalosťami, ktoré prežili a aby z nich vybrali deväť najdôležitejších. Potom žiakov rozdeľte do skupín a povedzte im, aby sa o svojich mozaikách porozprávali. Ak máte v triede menej žiakov, porozprávať sa môžete aj v kruhu.

 

Odznak

Dôležité je, aby žiaci vedeli oceniť aj sami seba, aby si dokázali uvedomovať svoje kvality. Učiteľ teda vyzve žiakov, aby sa pochválili s tým, na čo majú talent, v čom sú dobrí, v čom sú nadaní, čo ich najviac baví, v čom vynikajú. Potom učiteľ povie žiakom, aby si z výkresu vystrihli kruh, obdĺžnik, trojuholník, štvorec alebo iný tvar, ktorý si potom pripevnia špendlíkom na odev ako odznak. Potom na vystrihnutý útvar nakreslia to, v čom sú najlepší. Neskôr v skupinách alebo v rámci celej triedy sa porozprávajú o obrázku, ktorý majú pripevnení na odeve. Môžu pracovať aj vo dvojiciach a navzájom robiť interview. Dvojice tri alebo štyrikrát vymeňte.

Čítajte viac o téme: Hry pre deti, Vďačnosť
Zdieľať na facebooku