Obdobie pred Vianocami ponúka čas a priestor aj na aktivity zamerané práve na toto obdobie. Na mnohých školách deti pripravujú vianočný program, v triedach si zdobia stromčeky, pripravujú darčeky pre spolužiakov či výrobky na vianočné trhy. Vianočnú atmosféru si môžu učitelia so žiakmi vychutnať aj priamo na vyučovacích hodinách vďaka rôznym aktivitám. Niektorými z nich sa určite môžete inšpirovať.
Vianočná vločka vďaky
Pripravte spolu s deťmi papierové vločky tak, aby mali v strede priestor na napísanie textu. Pretože Vianoce by nemali byť len o darčekoch a dostavání, skúste s deťmi vymyslieť vianočné vločky vďaky, súčasťou ktorých bude básnička alebo krátky text, v ktorom deti napíšu poďakovanie svojim rodičom za všetko, čo pre nich v tomto roku urobili. Vločky potom môžu dať rodičom pod stromček ako darček. Vďaka tejto aktivite sa deti dokážu sústrediť na iných a nielen na seba a uvedomujú si zároveň, aké je dôležité v živote vedieť aj poďakovať .
Vianočné aktivity na oživenie vyučovania
Učiteľ musí na hodine preberať to, čo predpisuje učebný plán, a preto je samozrejmé, že sa nemôže niekoľko dní v decembri venovať len Vianociam. Ja som to vyriešila tak, že si z hodiny „ukradnem“ aspoň desať minúť a aby sa naše učenie nieslo v predvianočnom duchu, tak striedavo s deťmi robíme tieto činnosti:
- čítame si krátke vianočné príbehy,
- vysvetľujeme si vianočné pranostiky,
- počúvame krátke vianočné rozprávky,
- pozeráme vianočné rozprávky alebo rôzne motivačné videá,
- vymýšľame novoročné vinše,
- vyrábame vianočné pohľadnice,
- píšeme krátke vianočné zamyslenia alebo básničky,
- počúvame vianočné piesne a zamýšľame sa nad nimi.
Môj rok 2018
Pred vianočnými prázdninami môžete so staršími žiakmi vyskúšať aktivitu, ktorá spočíva v hodnotení roku 2018 a zameriava sa na rozvoj samotného žiaka. Aktivitu si môže vyskúšať aj učiteľ. Žiakom môžete pripraviť pracovný list s týmito úlohami:
Čo som v roku 2018 vo svojom živote zmenil(a)? ................................................
Čo najdôležitejšie som sa naučil(a)?......................................................................
Ktoré nezabudnutiteľné miesto som navštívil(a)?..................................................
V čom som sa viditeľne zlepšil (a)?.......................................................................
Ktorá kniha ma najviac zaujala?............................................................................
Ktorá pieseň ma najviac zaujala?..........................................................................
Ktorý film ma najviac zaujal?................................................................................
Aký najkrajší dobrý skutok som urobil(a)?............................................................
Čo najkrajšie som zažil(a)?....................................................................................
V čom som sa sklamal(a)?.....................................................................................
Čo by som už nikdy neurobil (a)?..........................................................................
Čo mi prinieslo najväčší pocit šťastia?...................................................................
Čo som chcel(a) urobiť, ale neurobil(a) som?........................................................
Za čo som najviac vďačný/ vďačná? ......................................................................
Moja najväčšia chyba spočíva v tom, že: ..............................................................
Najväčšie ponaučenie som získal (a) v tom, že: ....................................................
Samozrejme, učiteľ si môže vymyslieť a doplniť svoje vlastné otázky podľa charakteru triedy, v ktorej učí.
Po napísaní odpovedí si môže učiteľ so žiakmi sadnúť do kruhu a môžu sa o tom, čo napísali porozprávať. Vhodné je, keď pracovný list vypracuje aj učiteľ a povie žiakom niečo aj zo svojho života. Žiakov to ešte viac motivuje k tomu, aby sa nebáli komunikovať a vyjadrovať svoje názory.
Čo som urobil(a) prvý raz v živote?
Na tieto otázky môžu deti odpovedať ústne v komunitnom kruhu alebo im môžete tiež pripraviť pracovný list.
Prvýkrát som si kúpil(a):..........................................................................................
Prvýkrát som daroval(a):..........................................................................................
Prvýkrát som ochutnal (a):.......................................................................................
Prvýkrát som navštívil(a):........................................................................................
Prvýkrát som urobil(a): ............................................................................................
Prvýkrát som povedal(a):.........................................................................................
Pvýkrát som počul(a):..............................................................................................
Prvýkrát som videl(a): .............................................................................................
Prvýkrát som sa odvážil(a): .....................................................................................
Prvýkrát som radosť našiel/našla v tom, že : ..........................................................
Po vypracovaní odpovedí pracujeme so žiakmi podobným spôsobom ako v predchádzajúcej úlohe.