Jednou z ďalších efektívnych čitateľských stratégií, ktoré patria medzi metódy podporujúce rozvoj myslenia študentov, patrí aj metóda PROR.
Technika PROR je menej náročná na čas a venuje väčšiu pozornosť kritickému mysleniu ako jednoduchému memorovaniu vedomostí. Pomáha dostať vedomosti do dlhodobej pamäti a udržať ich.Táto metóda pozostáva z nasledujúcich krokov:
1.Aktivity pred čítaním (Preread):
Po prečítaní názvu kapitoly alebo článku študenti rozmýšľajú, čo o téme vedia. Potom si prečítajú nadpisy a podnadpisy a opäť premýšľajú. Učiteľ pripraví otázky, na ktoré by študenti po naštudovaní témy mali vedieť odpovedať. Sústreďte sa hlavne na to, čo je pre nich nové a neznáme. Pomocou otázok učiteľ zisťuje, či študenti textu rozumejú.
2. Čítanie (Read)
Pred čítaním pomôžte študentom rozdeliť text na časti. V každej časti si počas čítania podčiarkujú kľúčové slová a píšu si stručné poznámky na okraj textu. Podčiarknuté slová majú byť poznámkami len doplnené a pomáhajú porozumeniu pri opätovnom čítaní ak je potrebné (napríklad v rámci opakovania).
3. Usporiadanie nových informácií (Organize)
Ak študenti majú text prečítaný, kľúčové slová podčiarknuté a na okrajoch napísané dôležité poznámky, pokračujú v usporiadaní nových informácií. Vyberú všetko dôležité a usporiadajú vo forme myšlienkovej mapy alebo grafu (je to dôležité hlavne pre vizuálne študijné typy) alebo informácie spracujú vo forme pomocných kartičiek. K textu sa vrátia len v prípade nejasností a potreby získať doplňujúce informácie. Veľa študentov si robí súhrn kľúčových informácií po každej kapitole, ak číta rozsiahlejší materiál. Tento sumár by nemal mať viac ako 2 – 3 strany a mal by obsahovať len kľúčové slová a podporujúce detaily v poznámkach. Odporúčame ako poznámku uviesť aj stranu v knihe, odkiaľ sme dôležitú informáciu získali. Po prezretí pripravených myšlienkových máp a kartičiek je dobré pripraviť si pravdepodobné otázky k textu a pokúsiť sa na ne odpovedať.
4. Opakovanie, precvičovanie (Review)
Povedzte študentom, aby si pri samostatnom učení hovorili učivo nahlas, aby si sami sebe položili aj otázky a nahlas na ne odpovedali.Takto sa presvedčia, či dokážu učivo prezentovať plynule. Dobré je používať konkrétne príklady tam, kde je to vhodné. Zopakovať si učivo je potrebné v týždni dva až trikrát. Tento postup prináša istotu a sebadôveru na skúške, kde knihu alebo materiál, z ktorého sa študenti učili, už nebudú mať k dispozícii.
ZDROJE:TOMENGOVÁ, A. : Čitateľské stratégie zlepšujúce schopnosť učiť saČTVRTNÍČKOVÁ, D. Rozvoj čitateľskej gramotnosti nielen na hodinách slovenského jazyka a literatúryĎURČEKOVÁ,M.: Učebný materiál pre učiteľov predmetu slovenský jazykHELDOVÁ, D., N. KAŠIAROVÁ, a A. TOMENGOVÁ, A.: Metakognitívne stratégie rozvíjajúce proces učenia sa žiakov