Ak chceme žiakov v škole neustále motivovať, musíme mať k dispozícii množstvo aktivizujúcich metód. Jednou z nich aj metóda tichá pošta.
Metóda tichá pošta je zameraná na rozvoj schopnosti pochopiť a zrozumiteľne reprodukovať obsah textu druhým. Jej cieľom je na princípe reťazového rozprávania informácií formovať u žiakov zmysel pre detail a presnosť odovzdávania informácií. Považuje sa aj za jednu z metód kritického myslenia. Podstata spočíva v tom, že žiaci najprv prečítajú text samostatne potichu a potom obsah rozprávajú spolužiakom tak, aby aj oni ho neskôr mohli presne odovzdávať iným. Tichá pošta je zároveň aj metódou, ktorá podnecuje k práci vo dvojici a k skupinovým diskusiám. Je to hravá forma kooperatívneho učenia.
Ako môžete na vyučovaní využiť metódu tichá pošta?
Učiteľ si pripraví dva podobné texty, napríklad životopisy Martina Kukučína a Jozefa Gregora Tajovského. Obaja autori sú predstaviteľmi literárneho realizmu a obidvaja písali poviedky z dedinského prostredia. Obidvaja začínali ako učitelia a potom robili niečo iné. Kukučín sa však narodil na Orave a potom žil v zahraničí, Tajovský žil väčšinou na Slovensku. Samozrejme, podobnosti a odlišnosti žiaci nehľadajú len v živote autorov, ale aj v ich tvorbe. Dôležité je, aby hľadali podobné a odlišné prvky v ich živote a diele.
Postup:
1.Rozdeľte žiakov do dvojíc a každý z dvojice dostane jeden z textov. Teda jeden žiak dostane text o Kukučínovi a druhý o Tajovskom. Najprv si texty samostatne preštudujú. Starší žiaci môžu pracovať aj s viacerými zdrojmi.
2.Po prečítaní si každý z dvojice pripraví zhrnutie pre partnera vo dvojici. Povie mu to vlastnými slovami. Sústredí sa na podstatné veci. Jeden žiak teda rozpráva a ten druhý si robí poznámky z toho, čo mu ten prvý hovorí.
3.Nakoniec si každý z dvojice pripraví na základe poznámok prezentáciu o danom autorovi.
Metódu môžete využiť aj v rámci skupinového vyučovania
V rámci skupín si môžu žiaci viac rozvíjať svoju spoluprácu. Kratšie texty môžete využiť napríklad v diskusnom kruhu. Žiaci si sadnú do kruhu a učiteľ môže robiť moderátora diskusie. Najprv zoznámi žiakov s témou a povie im, že k téme sa môžu vyjadrovať napríklad jednu minútu.Zároveň by mal povedať žiakom, že platí pravidlo originality. To znamená, že k tomu, čo už bolo raz povedané, sa nebudú vracať.Žiaci môžu na zdôraznenie svojich tvrdení používať aj pomôcky, a to odborné knihy, encyklopédie, internetové zdroje, slovníky, noviny a časopisy.Diskusia by mala trvať dovtedy, kým svoj názor nepovedia všetci žiaci.
Výhodou tichej pošty je i to, že učí žiakov počúvať. Motivuje ich k tomu, aby sa zamerali aj na detaily.Učí ich tiež pracovať s viacerými zdrojmi, ktoré žiaci porovnávajú a overujú ich pravdivosť. Metóda ich tiež nabáda k tomu, aby sa vhodne pýtali a formulovali správne otázky v prípade nejasností.Precvičujú si tak aj dialógy. V konečnom dôsledku sa tak prirodzeným spôsobom formuje u žiakov sebadôvera, kritické myslenie, schopnosť logicky uvažovať a zdravo pochybovať.
Zdroje:P. Hladík: 111 her pro atraktivní výuku angličtinyD. Sieglová: Konec školní nudy