Zaujala vás škola, v ktorej sa uplatňuje model Integrovaného tematického vyučovania a uvažujete, že do nej prihlásite vaše dieťa? Prečítajte si podrobne, ako takéto vyučovanie vyzerá.
Integrované tematické vyučovanie (ITV) je teoretikmi označované ako na žiaka orientované, humanistické a skúsenostné vzdelávanie. Tento vzdelávací model vznikol v USA a vytvorila ho Susan Kovalik v spolupráci s Karen Olsen. Autorka ho nazvala vzdelávaním pre 21. storočie.
Na Slovensku tento spôsob učenia zastrešuje Asociácia Susan Kovalikovej - Vzdelávanie pre 21. storočie na Slovensku /ASK/. Je to mimovládna vzdelávacia organizácia. Od roku 1992 vzdeláva pedagógov, študentov vysokých škôl, pracovníkov s deťmi a mládežou v inovačných edukačných programoch. Odborne garantuje zavádzanie inovačného edukačného programu Vysoko efektívne učenie/Integrované tematické vyučovanie (VEU/ITV). Program je overený Štátnym pedagogickým ústavom a je akreditovaný MŠ SR. ASK spolupracuje s domácimi a zahraničnými vzdelávacími inštitúciami v oblasti inovácií vzdelávania. Ucelený vzdelávací program Vysoko efektívne učenie/Integrované tematické vyučovanie bol na Slovensku overovaný deväť rokov, a to od roku 1992 do roku 2001.
Základné princípy ITV
ITV je model, ktorý sa vo svojich východiskách opiera o tri oblasti. Sú nimi poznatky z výskumov mozgu (z neuro-psychologického aspektu), príprava kurikula a vyučovacie postupy ako základ vzdelávania.
Prvý princíp – výskum ľudského mozgu
Jedným z najdôležitejších poznatkov z výskumov mozgu predstavuje členenie jeho funkcií do troch úrovní: mozgový kmeň, limbický systém a mozgová kôra. Z výskumov amerických vedcov McLeana, Harta a iných vyplýva, že mozog pri svojej činnosti „prepína" medzi spomínanými úrovňami. Mozgový kmeň je charakterizovaný ako vývojovo najstaršia štruktúra, ktorá pracuje rovnako aj u živočíchov. V zjednodušenej podobe sa dá povedať, že zodpovedá za reakcie typu „útok - útek". Zvyčajne, ak sa cítime byť niečím ohrození, naše reakcie sú veľmi rýchle, nepremyslené a z pohľadu sociálneho správania sa často aj nevhodné. Táto úroveň spracovania informácií má však nesmierny význam vtedy, ak je potrebné rýchlo reagovať, napríklad v situáciách ohrozenia života. Na tejto úrovni teda mozog pracuje veľmi rýchlo, preto nezostáva čas na ukladanie informácií a jedinec si často po uplynutí situácie nepamätá, čo sa vlastne stalo.
V bežnom živote sa človek dostáva aj do situácií, kedy sa necíti dobre alebo naopak je taký nadšený, že sa na nič iné nevie sústrediť. Je potrebné, aby tieto pocity v človeku pominuli, až potom je schopný rozmýšľať reálne, teda tak, že dokonale zvažuje svoju následnú reakciu. Spomínaní autori hovoria, že mozog pracuje v úrovni limbického systému. Táto úroveň myslenia je sprevádzaná pocitmi alebo emóciami. Nepopierateľným prínosom pre jedinca je to, že dokáže cítiť. Pocity a city sú dôležité na jeho existenciu v sociálnom rozmere. Avšak emocionálna nestabilita či pocity nie sú pre učenie sa tým najlepším východiskovým bodom. V citovom rozpoložení alebo v prípade, že nie sú uspokojené ani základné potreby, nie je jedinec schopný učiť sa efektívne. Americkí vedci túto úroveň nazývajú aj prestupnou stanicou, teda miestom, kedy by mal z pohľadu učenia učiteľ dosiahnuť „prepnutie" do vyššej úrovne, ktorou je mozgová kôra. Až vtedy, ak sú vytvorené všetky podmienky pre učenie sa, môžeme hovoriť o tom, že žiak sa nachádza v stave, kedy sa môže učiť. Mozgová kôra stojí na najvyššej úrovni vývinu mozgu a z tohto pohľadu je to najmladšia časť mozgu. Je najpomalšia, ale dochádza v nej k dlhodobému ukladaniu informácií. Treba dodať, že efektívne učenie prebieha výhradne v bezpečnom prostredí, nielen z aspektu fyzického a fyziologického, ale aj sociálneho. Dosahovanie takéhoto neohrozujúceho prostredia je v modeli ITV označované ako vytváranie mozgovo-kompatibilného (mozgovo-súhlasného) prostredia.
Druhý princíp – postupy učiteľa
Ideálne je, keď učiteľ vie pracovať so žiakmi rozličnými spôsobmi a súčasne dokáže v triede vytvoriť príjemnú atmosféru a dobré vzťahy. V rámci ITV učiteľ dáva dôraz aj na tieto veci.
Tretí princíp – kurikulum
Významnou zmenou oproti tradičnému vyučovaniu v triede s ITV je kurikulum, ktorého príprava je ponechaná úplne na učiteľovi. Učiteľ nepracuje len s učebnicou. Materiály pripravuje v súlade so záujmami a charakterom žiakov.
Charakteristika mozgovo-súhlasného prostredia
Kľúčom k účinnosti modelu ITV je osem zložiek mozgovo súhlasného prostredia, ktoré sú navzájom úzko prepojené. Mozgovo súhlasné prostredie v triede je také prostredie, ktoré človeku umožňuje primerane sa učiť.
Potrebné sú tieto podmienky:
♦ Neprítomnosť ohrozenia
Charakterizuje ho vytvorenie pozitívnej sociálnej klímy ako nevyhnutnej podmienky pre efektívne učenie.
♦ Významnosť obsahu
Dáva si za cieľ ponúknuť učebné osnovy spracované učiteľom tak, aby ich obsah mal pre žiaka význam v jeho osobnom živote.
♦ Primeraný čas
V ITV sa vyčleňujú dlhšie časové úseky (vyučovacie bloky), v ktorých sa striedajú činnosti a kombinujú sa s telesným pohybom, aby sa dosiahol žiadaný účinok a aby sa dodržala psychohygiena. Osvojenie učiva je vtedy primerané, ak si žiak osvojí danú vlastnosť či zručnosť tak, že je schopný ju samostatne použiť.
♦ Možnosť výberu
Model ITV ponúka metódy a postupy, pomocou ktorých sa učivo predkladá spracované do rôznorodých aktivít alebo úloh, z ktorých si žiaci podľa svojej preferencie môžu vybrať.
♦ Obohatené prostredie
Predpokladá vytvorenie optimálneho vonkajšieho prostredia školskej triedy tak, aby trieda charakterizovala to, o čom sa žiaci učia. Je plná podnetov, ktoré odrážajú skutočný život.
♦ Spolupráca
ITV ponúka a využíva metódy a postupy nácviku sociálnych zručností a práce v skupine, ktoré sú dobrou prípravou na tímovú spoluprácu a uplatnenie detí v budúcom pracovnom živote.
♦ Okamžitá spätná väzba
Poskytuje vecnú informáciu o momentálnom zvládnutí učiva.
♦ Dokonalé zvládnutie
Je v podstate kombináciou všetkých predchádzajúcich zložiek. Ide v nej o stratégie, pomocou ktorých žiak preukáže v situáciách skutočného sveta svoju schopnosť použiť naučené poznatky.
Každý učiteľ je jedinečný a každý vkladá do spôsobu učenia svoje vlastné predstavy a je samozrejmé, že vyučovanie vo všetkých triedach neprebieha úplne rovnako. Vaše dieťa sa však pravdepodobne stretne napríklad s nasledujúcimi skutočnosťami.
Absoluvuje:
Vyučovanie v blokoch
Klasické 45-minútové hodiny sú v ITV nahradené dlhšími časovými úsekmi, približne 90-minútovými blokmi. Spájajú sa 2-3 predmety, pozornosť dieťaťa je sústredená na stanovenú tému.
Vyučovanie podľa tém
Predmety sa obsahovo prepájajú podľa danej témy. O väčšine javov a vecí sa deti učia prakticky, priamo, prostredníctvom exkurzií, nielen abstraktne – z kníh, čo zároveň podporuje záujem i lepšie zapamätanie si učiva.
Bude pracovať v priateľskej atmosfére
Pri tomto spôsobe vzdelávania býva menej detí v triede. Prevládajú užšie vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi i medzi učiteľmi a rodičmi.
Zažije viac voľnosti
ITV umožňuje slobodnejší pohyb detí po triede, možnosť krátkeho relaxu aj počas vyučovania.
Menej domácich úloh
ITV charakterizuje aj menej domácich úloh a viac tvorivosti. Deti vypracúvajú samostatné alebo tímové projekty, doma precvičujú len to, čo je nevyhnutné.
Permanentná etická výchova
Každá trieda má dohodnuté pravidlá spolunažívania, každé ráno sa deti s učiteľom pred vyučovaním stretnú v kruhu, aby sa porozprávali o zážitkoch alebo o problémoch. Pozitívnym nástrojom je aj využívanie postupov alebo akýchsi receptov na pozitívne zvládnutie bežných a opakujúcich sa situácií v triede. Deti vedia, ako sa v tej-ktorej situácii zachovať, čo bude nasledovať a prečo mohlo prísť ku konfliktu. Veľmi často deti ovládajú tento postup na diskusiu:
- Používaj životné zručnosti a pravidlá.
- Mimoriadnu pozornosť venuj aktívnemu počúvaniu a nezhadzovaniu.
- Zdvihni svoju ruku, keď chceš vysloviť svoj názor.
- Hovor hlasno a jasne.
- Hovorí len jeden.
Pozitívna motivácia detí k práci a spolupráci
ITV je charakterizované aj častejším slovným hodnotením, ktoré zdôrazňuje úspechy či snahu a poukazuje alebo radí, čo je potrebné precvičovať.
Zdroje: Babiaková - Ďurošová: Inovatívna pedagogická koncepcia - Integrované tematické vyučovanie Miron Zelina: Alternatívne školstvo