Pozrite si so žiakmi film Obyčajná tvár. Motivuje deti k empatii a láskavosti

Film Obyčajná tvár približuje prostredníctvom citlivého priíbehu malého chlapca deťom inakosť a učí ich empatii a láskavosti.
Film Obyčajná tvár približuje prostredníctvom citlivého priíbehu malého chlapca deťom inakosť a učí ich empatii a láskavosti. / Foto: © 2017 Lionsgate Entertainment Inc.

Film Obyčajná tvár vám môže poslúžiť ako vynikajúca pomôcka pri budovaní empatie a láskavosti. Ide o príbeh malého chlapca, ktorý sa narodil so znetvorenou tvárou a roky žije mimo školského systému, pod láskavou ochranou svojej rodiny. Príde však deň, kedy musí nastúpiť do školy a čeliť skutočnému svetu, v ktorom existuje aj krutosť a neschopnosť prijímať inakosť.

Detský svet je plný fantázie, úprimnosti a zábavy, ale aj krutosti, predsudkov a nevraživosti. Nie každé dieťa dokáže byť v škole šťastné. O tom, či je dieťa v škole spokojné alebo nie, často vôbec nerozhodujú známky, ale vzťahy. A práve vzťahy sa v súčasnosti stávajú najväčším problémom v spoločnosti a tiež v škole. Samozrejme, v škole sa o vzťahoch veľa hovorí, robia sa rôzne aktivity, pozývajú sa odborníci na besedy. Každý učiteľ hľadá najlepšiu cestu na to, aby svojich žiakov určitým spôsobom motivoval k ľudskému dobru. Na tejto ceste môže učiteľom vynikajúcim spôsobom pomôcť aj film Obyčajná tvár.

Film Obyčajná tvár nakrútený podľa bestselleru spisovateľky R. J. Palaciovej rozpráva inšpirujúci a dojímavý príbeh chlapca, ktorý kvôli svojej chorobe, v dôsledku ktorej mal znetvorenú tvár,  nechodil na prvom stupni do normálnej školy. Keď však nastúpi do piateho ročníka, otvorí sa pred ním nový svet. Auggie Pullman má za sebou 27 operácií, ale ani jedna z nich mu nezabezpečila „obyčajnú tvár“, ktorá by nepútala pozornosť ľudí. Aj napriek svojmu hendikepu je však Auggie inteligentný chlapec so zmyslom pre humor, ktorý túži po tom, aby ho prijali aj iné deti a aby si nemusel pred nimi zakrývať tvár. Film sa dotýka predovšetkým témy šikanovania, ktoré je stále väčším problémom aj na našich školách. Autorka knihy sa dnes angažuje v celosvetovom boji proti šikane, ktorá sa ľahko rozmáha aj kvôli sociálnym sieťam. Hovorí, že deťom treba neustále pripomínať, že to, ako sa správajú k druhým ľuďom, ich bude ovplyvňovať celý život. Neľudské správanie tu vždy bolo a bude, ale súčasné sociálne siete mu poskytujú omnoho širší priestor, takže dnes je viac ako inokedy nutné rozprávať príbehy tohto druhu. R. J. Palaciová verí,  že kniha aj film budú pre ľudí inšpiráciou, aby boli vždy ochotní podať druhým pomocnú ruku. Ona sama hovorí: „Niekedy netreba veľa a dosiahnete obrovský efekt.  Aj malé gesto, úsmev či vľúdne slovo môže niekomu zachrániť život.“

V hlavných úlohách môžete vidieť okrem talentovaného 11-ročného kanadského Jacoba Trembleya aj ostrieľané hviezdy Juliu Roberts a Owena Wilsona. Julia sa prefektne zhostila úlohy matky, ktorá pre svojho chorého syna obetovala svoju kariéru a venovala mu všetok svoj čas, popritom však akosi zabudla na svoju staršiu dcéru Oliviu, ktorá sa navyše horšie vyrovnáva so stratou babičky a najlepšej kamarátky. Tú skvelo stvárnila Izabela Vidovic. Owen Wilson hrá postavu milujúceho  a citlivého otca. Hlavným hrdinom filmu je však  desaťročný Auggie Pullman, ktorý sa narodil so vzácnou genetickou deformáciou tváre. Väčšinu svojho doterajšieho života prežil ukrytý v bezpečí svojho domova, a to  so starostlivými rodičmi, milujúcou sestrou a fantazijným životom kozmonauta, ktorým by sa tak veľmi chcel stať. Prichádza však čas odložiť skafander a vstúpiť do reality. Auggieho čaká jeho prvý deň v ozajstnej škole.

Napriek veľkej snahe sympatického riaditeľa a niekoľkých empatickejších spolužiakov prvý školský deň Auggie neprežije v pohode a so šťastnými pocitmi. Zvedavé pohľady, rozpačité reakcie, ale aj otvorený výsmech a šikana Auggieho rýchlo oberú o optimizmus z novej fázy jeho života. Škola sa stáva jeho najväčším nepriateľom, a to napriek tomu, že so svojou inteligenciou medzi spolužiakmi vyniká.

Čo sa môžu žiaci vďaka filmu naučiť?

Silný príbeh je o tom, ako si Auggie hľadá skutočných priateľov a ako musí zápasiť so zlom v podobe šikany. Je veľmi cieľavedomý, hravý, bystrý, plný ambícií. Postupne  si však uvedomuje, že svet môže byť naozaj krutý a nemilosrdný. Veľkosť tejto postavy spočíva hlavne v tom, že vie odpúšťať, že pri hľadaní skutočnej pravdy vie zabúdať na všetky zlé veci, ktoré musí prežívať. Auggie svojim kamarátom odpúšťa z celého srdca, krásne, čisto a nevinne. Silné momenty vo filme učia žiakov empatii. Mnohé detské oči v kine plačú. Tento film sa nedá pozerať len rozumom. Musí byť zapojené aj srdce. A to je dobre. Keď poznanie pravdy prechádza cez srdce, vtedy je skutočné a môže sa zakoreniť do duše na celý život. Auggie je aj vzorom odvahy. Má to naozaj ťažké, ale nevzdáva sa i keď to už miestami tak vyzerá. Znovu sa pozbiera a ide ďalej. Je to, samozrejme, hlavne vďaka jeho úžasnej rodine, ale je to aj vďaka tomu, aký je on sám. Z Auggieho sa nestáva mučeník života a ani bojovník za spravodlivosť vo svete. Jeho príbeh je príbeh chlapca, ktorý síce musí bojovať s tým, čo mu život priniesol, ale stále tu prevláda fakt, že je to obyčajný malý chlapec, ktorý sa chce hrať so svojimi kamarátmi a robiť veci, ktoré ho zaujímajú. Auggie je tiež úžasný v tom, že nestráca zmysel pre humor. Napriek svojmu trápeniu má chuť vtipkovať, len aby rozveselil svojich spolužiakov. Je aj výborný a verný kamarát. On nie je ten, ktorý by svojich priateľov zradil. On im v škole vďaka svojej inteligencii radšej pomáha. Či je to už pri písomkách, alebo pri rôznych projektoch. Vykonáva dobro aj vtedy, keď ho o to nikto nežiada a aj vtedy, keď mu je ťažko a pomoc by potreboval hlavne on. Obyčajná tvár motivuje žiakov zamyslieť sa nad tým , že nie je dôležité, ako vyzeráme, ale aké máme srdce.

Aj učitelia sa vo filme dozvedia mnohé veci

Pre mňa ako učiteľku bol tento film zaujímavý aj preto, lebo som si všímala i také detaily, ako je napríklad rozmiestnenie lavíc v triede, niektoré formy a metódy učenia, projekty, ktoré žiaci v škole robili, školské priestory, vzťah riaditeľa školy k rodičom a žiakom. Učitelia v škole boli veľmi tvoriví a milí. Riaditeľ školy vyniká nielen svojou spravodlivosťou, ale aj láskou ku žiakom. A tí ho majú veľmi radi a vážia si ho, lebo je to dôstojný a charizmatický človek. Je aj veľmi odvážny, lebo sa nebojí rady školy či arogantných rodičov.

Obyčajná tvár je aj o sile rodiny

V tomto filme nejde len o Auggieho samotného, ale aj o svet, ktorý ho obklopuje. Príbeh je vyrozprávaný z viacerých uhlov pohľadu. Či už ide o členov rodiny Pullmanovcov alebo o rôznych kamarátov, v každom jednom živote sa našli radosti, ale aj problémy, s ktorými musí vo svojom živote bojovať každý. Rodina, v ktorej Auggie vyrastá, je naozaj vzorovou rodinou. A to nielen v tom, ako sa všetci majú radi, vedia nádherne komunikovať, vážia si jeden druhého, ale aj v tom, ako dokážu riešiť všetky problémy. A nie je ich málo.

Film poukazuje na viaceré  problémy dnešnej spoločnosti. Na prvý pohľad sa zdá, že sa tvorcovia filmu najviac venovali problému šikany v školách. Pravdou je, že sa taktiež venujú aj možným riešeniam problémov. Napríklad myšlienke, že ak  nehľadíme iba na naše vlastné problémy, zistíme, že ostatní ich majú tiež a navzájom si môžeme pomôcť. Taktiež ukazuje na potrebu funkčnosti rodiny, ktorá je v dnešnej dobe dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Vo filme sa Julia Roberts a Owen Wilson snažia vytvoriť pevné základy rodiny a ich domov je vždy istým útočišťom.

Ako s filmom pracovať ďalej?

Po roku plnom vtipných, ťažkých i krásnych situácií sa Auggie i všetci okolo neho zmenia, a to najmä vďaka hodnotám, ktoré si vážime najviac, teda priateľstvo, odvahu a každodenné rozhodnutia byť láskavými ku každému, koho stretneme.

Keď si so žiakmi pozriete film, môžete nádherné myšlienky využiť pri ďalšej práci s deťmi. Žiaci môžu napísať krátke zamyslenia alebo úvahy. Nemusia premýšľať len nad samotným šikanovaním, ale aj nad dôležitosťou rodiny v dnešnej spoločnosti.

Film nás tiež učí, že nikoho nemáme súdiť podľa toho, ako vyzerá. A v konečnom dôsledku, súdiť a ohovárať by sme nemali vôbec, veď často vôbec nevieme, čo všetko musia znášať v živote ľudia, ktorí žijú okolo nás.

Ako jediný nedostatok vnímam, že film nie je nadabovaný, pretože aj z vlastnej skúsenosti viem, že desaťroční  žiaci nevedia titulky rýchlo čítať. V tomto prípade je to veľká škoda, lebo práve oni by si z toho filmu mohli najviac odniesť.

Na prvý pohľad smutný príbeh prekvapí svojou pozitívnou energiou. Ak vám to možnosti dovolia, určite si ho so žiakmi pozrite. Aj vďaka takýmto filmom sa môžeme stať lepšími, vnímavejšími a láskavejšími ľuďmi.

Prečítajte si tiež recenziu knihy Obyčajná tvár detskými očami: Knihy pre deti: Obyčajná tvár (R. J. Palacio)

Zdieľať na facebooku