Keď sa blíži čas písomiek, mnohí rodičia opakujú prebraté učivo so svojimi deťmi aj doma. Ak aj vy patríte medzi nich, možno vám pri opakovaní pomôže aj niekoľko nasledujúcich cvičení so slovenského jazyka.
1. Do slov doplň i, í, y, ý.
hod__n__ b__jú, m__ sa šm__kame, vid__m m__dlo, ab__, b__vajú
v B__tč__, nechcem sa pom__liť, kob__lka, ob__lie, m__šlienka,
b__l__nk__, násob__lka, m__š__čka, ob__čaj je zvyk, b__č, b__k,
hm__z sa hm__ri, náb__tok, dob__jem mob__l, um__váreň, b__tkár z
B__strice, studňa v__s__chá, nev__dí kr_ky a ob_lie, s__nček.
2. Z dvojice slov označ správne napísané slovo, nesprávne prečiarkni.
V bite/byte bol nový nábitok/nábytok.
Vymíšľame/vymýšľame si pekné rozprávky.
Pri vode sa hmíri/hmýri veľa hmizu/hmyzu.
Po lúke behá bistrá/bystrá kobilka/kobylka a m_š.
Podaj mi/my rozprávkovú knihu!
3. Zoraď názvy miest podľa abecedy.
Košice, Prešov, Galanta, Poprad, Žilina, Bratislava, Trenčín, Brezno,
Fiľakovo, Humenné, Michalovce, Senica
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Rozdeľ slová na slabiky.
o v o c i e, r y b k a, s v i e t n i k, p r i a t e ľ, b r a t, s l n k o, š k o l a,
k a m i e n o k, p o t ô č i k, v ŕ z g a n i e, p s í k, s t r o m č e k, k l b k o,
j a b ĺ č k o, d a r č e k y, s l a d k o s t i, l a v i c a, m a č i č k a, v i e t o r
5. Dopíš ia, ie, iu / ja, je, ju
s v __ a t o k, __ a n u á r, v __ e t o r, m o __ u, __ a v o r, p __ e s e ň, k r a j š __ u, z __ e m e, v o __ a c i, p __ a t o k, z v __ e r a, __ a h o d a, z á __ a z d, h r e __ e, k r á __ a m e, __ u r k o, c __ e ľ, s p __e v a, __a n k a, V__e r k a, z b __e r k a, __e s e ň
6. Jeden riadok básne sa nazýva _________________________________ .
V básni sa slová na konci riadku _______________________________ .
Postava v rozprávke či v príbehu môže byť __________________ alebo
_____________________ .
7. Vymysli a napíš krátku vetu so slovom:
BIŤ __________________________________________________________
BYŤ __________________________________________________________
BYDLO________________________________________________________
BIDLO_________________________________________________________
MY __________________________________________________________
MI ___________________________________________________________
MYKAŤ________________________________________________________
MIHAŤ _________________________________________________________
8.Slová rozdeľ do skupín podľa toho, z koľkých slabík sa skladajú.
jazyk, chlp, krokodíl, ucho, deň, vráta, cibuľa, vlk, prskavka, machuľa, kniha
JEDNOSLABIČNÉ | DVOJSLABIČNÉ | TROJSLABIČNÉ |
|
|
|
9. Vymysli 5 slov, ktoré súvisia s ročným obdobím zima a potom ich zoraď podľa abecedy.
________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Napíš, ktoré 3 písmena chýbajú v abecede
Chýbajú :
11. Spoj slová opačného významu.
veľký biely
silný tučný
chorý zdravý
chudý malý
čierny vysoký
nízky slabý
12. Od ktorých vybraných slov sú odvodené slová.
prepych ___________________
hmyzožravec ___________________
rybník ___________________
syrokrém ___________________
zlozvyk ___________________
13.Napíš, čo je oznámenie a správa.
Stručná a výstižná informácia o niečom, čo sa stalo. Je to _________
Stručná a výstižná informácia o udalosti, ktorá sa stane. Je to _________