Učenie je neoddeliteľnou súčasťou života človeka. A preto mnoho ľudí premýšľa nad tým, ako sa učiť čo najlepšie a najefektívnejšie. Našťastie kognitívne vedy sústavne uskutočňujú výskum zameraný na učenie a výsledky sú prekvapivé a veľmi užitočné. Aj deti by mali poznať najdôležitejšie stratégie, ktoré by im mohli pomáhať v učení. Pozrime sa na niektoré z nich.
1. Zručnosti sa učia jednoduchšie po menších kúskoch
Ak sa chcete naučiť hrať na harmonike, nemyslite hneď na to, aké to je celé ťažké. Najprv si dajte menšie ciele, napríklad sa naučte pár akordov. Takýmto spôsobom sa posúvajte vpred. Časom všetky tieto malé ciele vytvoria jeden celok a vy nadobudnete úžasnú zručnosť. Táto technika sa ale dá praktizovať skoro na každý druh učenia.
2. Multitasking nefunguje pri zapamätávaní informácií
Mnoho ľudí si myslí, že multitasking je reálny a dá sa využívať aj vtedy, ak sa učíte nové veci. Mozog sa však nedokáže venovať dvom veciam naraz a dávať im rovnakú pozornosť. Sústreďte celú svoju pozornosť na každý krok samostatne. Keď sa necháte rozptýliť, trvá približne 25 minút, aby ste svoju pozornosť dostali naspäť. Neskôr vám multitasking môže vyhovovať ako dobrá vec pre získavanie čiastočných informácií o rôznych zručnostiach, ale ak sa úplne na niečo nesústredíte, nenadobudnete takú hĺbku a úplne nepochopíte danú problematiku.
3. Písanie pomáha zapamätávaniu
Ak chcete pretransformovať informácie do vedomostí, výskum odporúča prepisovať si tieto informácie rukou na papier. Štúdia z roku 2014 zistila, že študenti, ktorí si poznámky písali ručne na papier, si toho aj viac zapamätali na rozdiel od študentov, ktorí si učivo spoznámkovali do notebooku. Prvá skupina študentov si taktiež rýchlejšie zapamätala nové informácie, komplexne a rýchlejšie riešila problémy. Vedci hovoria, že fyzické dotknutie sa pera a papiera vytvára silnejšie kognitívne prepojenie medzi vedomosťami a učebným materiálom ako písanie na notebooku, lebo písanie do notebooku sa deje veľmi rýchlo a mozog si to nestíha dobre všetko zapamätať.
4. Chyby by ste mali akceptovať a učiť sa z nich
Hlavným bodom učenia je robiť chyby, padnúť a novu nájsť cestu a ponaučenie z chýb. Mozog má pripravený priestor pre chyby, ktoré robíte. Neskôr môžete tieto spomienky využiť, aby ste sa v rovnakej situácii zachovali inak, správne a neurobili chybu opäť. Ak rodičia učia deti, že nikdy nemôžu spraviť chybu alebo ich potrestajú, ak chybu spravia, deti s tým prestanú a prichádzajú o bohatstvo, ktoré im učenie môže priniesť.
5. Optimizmus pomáha k úspechu
Stres a negatívny vplyv pri výchove môžu spôsobiť ich uviaznutie v mentálnom rozvoji. Úzkosť a pochybnosti o sebe samom sú toxické pre učenie. Úzkosť človeku zabraňuje skúmať problémy do hĺbky, a tým prichádzate o ich úplne pochopenie a následné vymyslenie riešenia. Roky výskumu potvrdzujú, že prichádzať k problémom s otvorenou mysľou zaručuje ich pozitívne a úspešné riešenie.
6. Vzrušujúce témy sa naučíte skôr ako nudné
Deti sa prirodzene učia rýchlejšie, ak sú im informácie podávané novým a niekedy až divným spôsobom. Každý sa rýchlejšie učí, ak danú vec zažije a spojí si ju so zážitkom. Taktiež k zapamätaniu pomáhajú aj vône. Vždy, keď zacítite nezvyčajnú vôňu, mozog si okamžite spomenie na moment, jedlo alebo priestor, kde túto vôňu prvýkrát cítil.
7. Rýchle čítanie umocňuje silu učenia
Ak dokážete rýchlo čítať, dokážete sa aj rýchlejšie učiť. Môže sa vám zdať, že rýchle čítanie vyžaduje viac snahy ako normálne, ale natrénovanie svojho mozgu na vyššiu rýchlosť chápania slov vám pomôže aj v ich predstavovaní.
8. Opakovanie je matka múdrosti
Silný, opakujúci sa zvyk má skutočný vplyv na mozog. Štúdia z roku 2004, publikovaná v Nature potvrdila, že napríklad žonglérom počas trénovania, zdokonaľovania a neustáleho opakovanie rovnakých úloh sa zväčšovala šedá kôra mozgová. Ak s tým prestali, šedá kôra sa zmenšila. Nie je dôležité, že žonglovali, ale že robili opakujúcu sa úlohu.
9. Použite, čo viete, aby ste sa naučili, čo neviete
Ak majú deti problém s pochopením, rodičia alebo učitelia by im mali vysvetliť veci na príkladoch, ktoré deti obľubujú. Hovorí sa tomu, že je to asociatívne učenie. Ak dieťa obľubuje šport , ale má problém s matematikou alebo fyzikou, ľahšie niečo pochopí, ak si pri rátaní rýchlosti predmetu vo vzduchu predstaví, ako kopol loptu a teraz letí na bránu. Všetko sa ľahšie chápe, ak vieme nájsť prepojenie medzi teóriou a našimi skúsenosťami.
10. Učenie ostatných je takmer najlepší spôsob, ako si niečo osvojiť
Ak vezmete nejakú informáciu a chcete ju podať druhému, musíte ju najprv pochopiť a potom povedať vlastnými slovami. Nezreprodukujete len danú informáciu, ale vysvetľujete ju. Štatisticky sa stáva, že starší súrodenci sú múdrejší, lebo veci najprv pochopia a odovzdávajú ich mladším. Toto je jeden zo spôsobov, ako druhým pomôcť a hlavne sa aj zdokonaliť.
ZDROJ: businessinsider.com