Dyslexia a dysgrafia sú poruchy, ktoré obe spadajú do kategórie špecifických porúch učenia. Dyslexia sa primárne týka problémov s čítaním, pri dysgrafii ide zase o problémy s písaním, no ľudia si ich často mýlia. Aké sú medzi nimi rozdiely?
Na prvý pohľad sa môžu zdať veľmi podobné, preto sa aj veľa ľuďom pletú a tieto pojmy si navzájom zamieňajú. Dokonca sa vo veľa prípadoch vyskytujú aj naraz. Hoci sú ich symptómy podobné, nájdu sa aj také, ktoré sú príznačné pre jednu poruchu a je dobré ich vedieť rozlíšiť. Nižšie nájdete stručnú charakteristiku oboch porúch, kde je vidno spomínané rozdiely.
Rozdiely si prehľadne môžete pozrieť aj v prehľadnej tabuľke - Rozdiel medzi dyslexiou a dysgrafiou
Čo znamená daný pojem?
Dyslexia
Ide o poruchu týkajúcu sa ťažkostí v čítaní. Problematické čítanie môže tiež ovplyvniť písanie, konkrétne pravopis ale aj plynulé hovorenie. Pre deti je ťažké izolovať zvuky, zosúladiť zvuk s konkrétnym písmenom alebo aj spájať zvuky so slovami.
Dysgrafia
Ide o problém týkajúci sa písania, či už jeho fyzickej alebo obsahovej podoby. Dieťa má ťažkosti s písaním, s vyjadrovaním myšlienok pomocou písania ale taktiež s vyjadrovaním a organizovaním svojich myšlienok všeobecne.
Príznaky dyslexie a dysgrafie
Dyslexia
- Ťažkosti pri výslovnosti niektorých slov.
- Problémy so zapamätaním slov.
- Tendencia vyhýbať sa čítaniu nahlas.
- Nedostatky v hláskovaní a gramatike.
- Časté je nerozumenie tomu, čo dieťa práve prečítalo.
- Ťažkosti s uvedomením si poradia písmen.
- Problémy s nasledovaním inštrukcií, ktoré prichádzajú v určitej sekvencii.
- Vyskytujú sa aj ťažkosti s usporadúvaním myšlienok pri hovorení.
Dysgrafia
- Nesprávny a ťažko čitateľný až nečitateľný rukopis.
- Pomalé a náročné písanie.
- Miešanie tlačených a písaných písmen.
- Nedostatky v hláskovaní a gramatike.
- Nesprávna interpunkcia.
- Problém s organizovaním informácií pri písaní.
Možný sociálny a emocionálny dopad poruchy
Dyslexia
Vďaka svojim problémom s čítaním môžu mať deti pocit, že nie sú dostatočne dobré, múdre, že sú nešikovné. S ich problémom s vyjadrovaním myšlienok, s používaním sarkazmu, ktorému zväčša nerozumejú, či plynulou konverzáciou, zvykne súvisieť ich nedostatok sociálneho kontaktu, ktorému majú tendenciu sa vyhýbať. Tieto deti zvyknú byť radšej ticho a v úzadí, akoby sa mali nahlas prezentovať, pretože podobné prejavy im spôsobujú stres.
Dysgrafia
Keďže je väčšina (ak nie každá) písomných prác detí veľmi chybová, neusporiadaná, nečitateľná a pod., bývajú tieto deti často označované ako menej inteligentné, lenivé či nedbanlivé. Zmätok a frustrácia sú emócie, ktoré deti zvyčajne v škole zažívajú, keď sa stretávajú s podobnými komentármi. Môže to mať dopad na ich celkovú osobnosť, môžu stratiť odvahu skúšať nové veci, presadiť sa v živote a celkovo majú znížené sebavedomie.
Čo pomáha zlepšiť stav?
Dyslexia
- Pracovná terapia zameraná na vybudovanie jemných motorických zručností, ktoré sa neskôr zúžitkujú pri písaní.
Dysgrafia
- Multisenzorický princíp, ktorý je založený na učení sa pomocou všetkých zmyslov dieťaťa.
Ako sa poruche prispôsobiť v školskom prostredí?
Dyslexia
- Znásobiť čas na čítanie a písanie.
- Učiteľ môže zjednodušovať pokyny, alebo dať individuálne pokyny danému dieťaťu, aby im čo najľahšie porozumelo.
- Odporúča sa používať zvukové nahrávky učivo (dieťa môže učivo počúvať a nemusí sa trápiť pri čítaní) .
Dysgrafia
- Znásobiť čas na písanie testov či iných písomných úloh.
- Učiteľ môže dávať jemný náznak, akúsi inštrukciu dieťaťu, aby vedelo, ako začať jeho písomný prejav (niekedy to deťom zvykne pomôcť, vedia sa ľahšie odraziť pri písaní a nepociťujú až takú úzkosť).
- Dať deťom možnosť reagovať aj inými spôsobmi ako len formou písania (písomného prejavu).
Ako sa poruche prispôsobiť doma?
Dyslexia
- Čítajte s dieťaťom nahlas, či už jeho domáce úlohy ale aj bežné veci ako napríklad rozprávky na dobrú noc.
- Povzbudzujte svoje dieťa, aby počúvalo audioknihy.
- Ak je dieťa v predškolskom veku, recitujte s ním básničky, vytlieskavajte si rytmus, pesničky a pod.
Dysgrafia
- Trénovanie písania písmen do vzduchu (dieťa si tak môže natrénovať, ako sa píše dané písmeno bez toho, aby používalo pero a papier).
- Vyzývanie ku kresleniu, aby sa zlepšovala grafomotorika dieťaťa.
- Povzbudzovanie a dodávanie odvahy dieťaťu, čo sa písania týka .