Vedia už čítať, no nechcú. Ako priviesť deti k čítaniu?

Motivovať deti k čítaniu je pre niektorých rodičov v dnešnej dobe úplne nepredstaviteľné. Tvrdia, že proti elektronike nemajú šancu, a tak to vzdávajú priskoro.
Motivovať deti k čítaniu je pre niektorých rodičov v dnešnej dobe úplne nepredstaviteľné. Tvrdia, že proti elektronike nemajú šancu, a tak to vzdávajú priskoro. / Foto: Bigstock

„Mami, mami, toto musíš počuť,“ smejúc sa na posteli s knihou v ruke na mňa volá môj 8 ročný syn a číta mi nahlas úryvok z anglickej knihy Captain Underpants. O chvíli sa už smejeme spolu. Ľahnem si k nemu a chcem dopočúvať kapitolu, lebo sa naozaj z chuti bavíme. Milujem tie chvíle, keď sa rozprávame o tom, čo sa dočítal alebo keď sa dohodneme, že si také Mikulášove dobrodružstvá musíme prečítať cez prázdniny celé ešte raz spolu, aby ani mne žiadna sranda neunikla.

Pre mnohých rodičov scény, ktoré nikdy nezažili. Povedia, že ich deti knihy proste nebavia a o deťoch, ktoré dnes čítajú, majú skôr predstavu, že sú akési „iné.“ No je to naozaj tak alebo je problém niekde inde?


Podiel na tom majú rodičia i školy

Bežne sa pýtam rodičov menších školákov, čo ich deti práve čítajú. V drvivej väčšine však zostanú zaskočení, akoby som sa pýtala na niečo ilegálne. V sekunde premostia na inú tému, lebo evidentne v ich domácnosti knihy veľa neznamenajú. Či si to chceme priznať alebo nie, u mnohých rodičov chýba trpezlivosť tento vzťah detí ku knihám vybudovať. V dnešnej digitálnej dobe sa totiž nevytvorí prirodzene. Netrvá to pár dní, ani mesiacov, aby dieťa knihy začalo milovať. Pre mnohých rodičov na niečo také nie je jednoducho čas. Presne tak, ako na mnoho ďalších, no v našich životoch veľmi užitočných a potrebných, vecí.

Veľký podiel na tejto situácii majú určite i školy. U detí je potrebné vytvoriť zvyk čítania. Ak sa tak nestane, kým sú deti malé, nikdy samostatne túto činnosť vyhľadávať nebudú. A školy by mohli byť v tomto smere skvelí pomocníci. Vo Fínsku sa napríklad vo veľkej miere podporuje čítanie aj v škole. Deti majú hodiny čítania, kedy nerobia nič iné, len sa venujú vybranej knihe a individuálne si čítajú. Pravidelne. Zdokonaľujú sa, obohacujú a tak ani deti, ktorých rodičia nemajú na ne čas, nestrácajú s knihami kontakt. Vo fínskej škole totiž platí jedno krásne pravidlo: „Úlohou školy je mazať rozdiely medzi deťmi tak, aby časom nikto nevedel zistiť, z akej rodiny dieťa pochádza.“

Aj u nás sa nájdu školy, kde sa čítaniu na prvom stupni venuje dostatočná pozornosť. Podľa mojich rozhovorov s rodičmi je ich však málo. A pritom je to vynikajúca podpora pri osvojení si tejto ušľachtilej činnosti. No je to práca navyše – pre učiteľov, pre deti a do určitej miery aj pre rodičov. Pritom stačí tak málo: aby sa jeden triedny učiteľ rozhodol, že každé dieťa prečíta do dvoch týždňov/mesiaca jednu knihu, ktorú si samé vyberie a napíše jej rozbor. Presne toto je vec, na ktorej by mali učitelia na prvom stupni neoblomne trvať. Toto sú aktivity, ktoré sa vrátia nielen deťom pri štúdiu, ale aj celej spoločnosti.


Čítanie má množstvo benefitov

Dôvodom na to, aby deti čítali nemá byť len to, aby netrávili priveľa času na tabletoch hraním hier a pri televízii. Čítanie má mnoho výhod, ktoré by ste mali poznať:

  • Čítanie kníh je pre rozvoj ľudského mozogu stimulujúcejšie ako čítanie informácií z elektronických obrazoviek. Ľudský mozog sa pri surfovaní na internete nerozvíja tak, ako keď čítame knihy. Pri surfovaní totiž texty reálne nečítame, iba ich skenujeme očami, teda nimi prechádzame bez toho, aby sa v mozgu vytvárali nové spojenia.
  • Deti, ktoré sa dobre naučia čítať s porozumením do 3 ročníka základnej školy, nemajú problémy s učením.
  • Majú lepšiu schopnosť riešiť problémy.
  • Sú inteligentnejšie.
  • Majú viac informácií a dokážu ich spájať a vnímať s nadhľadom.
  • Čítanie rozvíja kreativitu.
  • Skoré čítanie pomáha deťom stávať sa nezávislým a sebavedomým.
  • Matúšov efekt v čítaní hovorí, že ak sa dieťa skoro a dobre naučí čítať, predpovedá to jeho neskoršie úspechy. Naopak, ak dieťa číta zle, bude mať so štúdiom problémy.
  • Deti, ktoré čítajú, majú lepšiu slovnú zásobu a gramatiku.
  • Lepšie zručnosti v písaní kreatívnych textov, ale i diktátov.
  • Čítanie s dieťaťom alebo dieťaťu je jedným z najlepších okamihov zbližovania a upevňovania vzťahov medzi rodičmi a deťmi.

 

 

Ako možno deťom k čítaniu pomôcť?

 

1) Obmedzte čas pred obrazovkami

Rodičia si často hľadajú výhovorky, že veď ani niet kedy čítať. Deti pri tom na tablete a pred televíziou strávia počas dňa niekoľko hodín. Obzvlášť cez prázdniny tento argument neobstojí. Ak deťom limitujete množstvo času, ktoré počas dňa môžu stráviť pri televízii alebo s tabletom, časový priestor sa určite nájde. Vytvoriť v rámci dňa alebo aspoň počas víkendov pravidelný priestor na takéto prospešné činnosti je naozaj úloha rodičov. Ak je to potrebné, sadnite si k dieťaťu aj vy a venujete sa tejto činnosti spolu. Dieťa naozaj nemôže vedieť, o čo sa do života ochudobní, ak nebude čítať.

TU nájdete niekoľko tipov, ako začať.

 

2) Urobte z čítania rutinu

Čítajte v ten istý čas, na tom istom mieste. Ideálne pred spaním alebo po zobudení v posteli, na gauči. Mať pri čítaní komfort je dôležité.

 

3) Nikdy do čítania nenúťte, radšej ho spravte zábavné

Čítanie by nemala byť  činnosť, do ktorej by sme deti nútili. Skôr ich povzbudzujte, zastavte sa s nimi v kníhkupectve a dovoľte im vybrať knihu, čo ich zaujala. Nájdite si chvíľku, aj keď už dieťa dokáže knihy čítať samé a zasmejte sa spolu na vtipných častiach knihy.

 

4) Priatelia môžu pomôcť

Dôležitú úlohu zohrávajú pri vytváraní vzťahu k čítaniu aj priatelia. Ak sú medzi nimi aj deti, ktoré vo voľnom čase čítajú, je vyššia pravdepodobnosť, že sa o rôznych knižných tituloch budú baviť. Presne tak to bolo i s naším synom. S priateľmi a spolužiakmi si dnes odporúčajú a požičiavajú knihy. Zväčša sú to vtipné životné príbehy chlapcov v ich veku, ktorí majú podobné radosti i starosti.

 

5) Výber vhodnej literatúry je kľúčový

Sústreďte sa na témy a záujmy, ktoré má vaše dieťa rado. Nájsť zaujímavé témy a štýl autora, ktorý vášmu dieťaťu sadne, je základom úspechu. Rovnako je dôležité, aby bola kniha veku primeraná. Ak nie je, jej jazyk môže byť pre dieťa nudný a nezrozumiteľný.  Dajte si preto na výbere knihy záležať.

Čítanie je skvelá vec. Je to ten najkrajší únik z reality, aký môžete už ako malé dieťa spoznať. Smutné však je, že mnohé deti na prvom stupni základnej školy tento fantastický pocit nikdy nepoznali. Vaše deti sa s knihami spriateliť môžu. Je len na vás, čo sa stane vašej rodine prioritou.

Zdieľať na facebooku