Pridávajú sa ďalšie európske krajiny, ktoré chcú poslať deti do škôl v máji

Dánske deti v triede po otvorení školy v čase pandémie.
Dánske deti v triede po otvorení školy v čase pandémie. / Foto: Emile Ducke/The New York Times

28.4.2020 - Rakúsko, Francúzsko, Holandsko alebo Švajčiarsko sú ďalšie z krajín, ktoré najnovšie oznámili, že od mája posielajú deti do škôl.

 

Európske krajiny postupne uvoľňujú obmedzenia. Najnovšie hovoria o otvorení škôl aj Rakúšania, Francúzi, Holanďania či Švajčiari. Na Slovensku máme otváranie škôl naplánované až v štvrtej fáze uvoľňovania obmedzení. Ak vláda neprehodnotí svoje plány, najskôr by sa tak deti mohli vrátiť do škôl v júni.

 

Prečo školy otvárať?

Jedným z častých argumentov v prospech opätovného otvorenia škôl je skutočnosť, že u malých detí je menej pravdepodobné, že sa u nich objavia vážne príznaky ochorenia COVID-19. Aj testovanie na Islande tento mesiac ukázalo, že nakazenie u detí mladších ako 10 rokov je ďaleko nižšie než u staršej populácie. Ďalšia nedávno publikovaná štúdia spomína prípad chlapca, ktorý sa nakazil vírusom SARS-CoV-2 na lyžiarskom výlete s rodinou, no nikto, s kým prišiel do kontaktu, sa od neho nenakazil ani pri úzkej interakcii v škole, vrátane jeho súrodencov. To podľa vedcov naznačuje odlišnú dynamiku prenosu infekcie u detí.

 

Russell Viner, profesor inštitútu detského zdravia Great Ormond Street, ktorý v apríli vydal prehľad štúdií o zatvorení škôl v časopise Lancet (Child and Adolescent Health) dospel k záveru, že školy nie sú rozhodujúcou premennou pri šírení nákazy. „Celkovým záverom je, že zatvorenie škôl nie je najväčším hráčom pri kontrole COVID-19,“ povedal pre Financial Times.

 

Vyššie riziko otvorenia škôl sa predpokladá v krajinách, kde žije viacero generácií spolu a deti by mohli ohroziť starých rodičov. Krajiny, kde starí rodičia bežne žijú vo vlastných domácnostiach, nie je riziko prenosu vysoké.

 

Ekonómovia stále viac upozorňujú, že zatvorenie škôl má ničivý dopad na ekonomiku. Znemožňujú rodičom návrat do práce a navyše pokračuje prehlbovanie priepasti vo vzdelávaní detí. Varujú, že škodlivý dopad to bude mať najmä na tie najzraniteľnejšie skupiny.

 

Európa sa prebúdza

Viaceré európske krajiny preto prehodnocujú svoje opatrenia vzhľadom na epidemiologickú situáciu a dopady na ekonomiku. Hoci sa všetci obávajú druhej vlny nákazy, opatrne pristupujú k uvoľňovaniu obmedzení. Postupne zverejňujú, čo je možné otvoriť a aj to, pre aký systém návratu do škôl sa rozhodli. Dostatočne vopred pripravujú verejnosť i školy na to, že život sa vracia do normálu. Dobrá komunikácia plánovaných opatrení je taktiež kľúčová, aby sa všetci aktéri, ktorých sa opatrenia dotknú, dokázali včas pripraviť a návrat do škôl nesprevádzal chaos.

 

Treba dodať, že žiadny systém uvoľňovania nemožno aplikovať jednotne na všetky krajiny. Dokonca aj v rámci jednotlivých krajín je potrebné prihliadať na situáciu v regiónoch a podľa toho pristupovať k uvoľňovaniu. Aj na nasledovných príkladoch vidieť, že európske krajiny si nevolia rovnaký prístup. Takmer jednotné pre všetky štáty zostáva zachovanie hygienických opatrení na pôde vzdelávacích inštitúcií.

 

Návrat do škôl plánujú v máji

Viaceré krajiny už školy otvorili alebo oznámili, že tak urobia v najbližších dňoch.

 

Francúzsko

Napríklad Francúzi plánujú návrat detí do škôl od 11. mája. V triedach by mali byť  maximálne v 15 členných skupinách, píše denník Guardian. Francúzsky minister školstva Jean-Michel Blanquer povedal, že návrat by mal byť „postupný“ a zdôraznil, že to „nebude návrat ako za normálnych okolností“. Portál The Local fr uvádza, že zatiaľ ide len o ministrove myšlienky, ktoré sú momentálne na úrovni plánovania a ešte nič nie je isté, pretože rokovania s učiteľskými a rodičovskými organizáciami stále prebiehajú.

 

Podľa plánu, ktorý komunikovali verejnosti by sa prvý týždeň mali vrátiť do škôl deti z posledných ročníkov materských škôl a žiaci prvého stupňa. Ďalej minister navrhuje, že francúzski stredoškoláci a žiaci druhého stupňa základných škôl by mohli zasadnúť do školských lavíc o týždeň neskôr, teda 18. mája. Všetci žiaci by mali byť postupne v školách do 25. mája. Návrat žiakov základných škôl plánujú v malých skupinkách. Podľa ministra školstva to bude v jednej skupine pravdepodobne menej ako 10 detí. Dodal, že to môže byť náročné hlavne pre štátne školy, kde je v triedach aj viac ako 30 detí.

 

Podľa francúzskeho krízového štábu by rodiny mali mať možnosť si vybrať, či chcú aby sa ich deti vrátili do školy ihneď po otvorení škôl alebo neskôr. Pokiaľ by však s návratom do školy nesúhlasili, keďže je vzdelávanie povinné a žiaka od neho nemožno oslobodiť, rodičia musia dieťaťu zabezpečiť denné vzdelávanie, upozornil minister školstva. Ako to budú kontrolovať, zatiaľ nešpecifikoval.

Rozvrh by mal byť upravený tak, aby sa deti z rozličných vekových skupín v škole nestretávali a obed by mali jesť priamo v triedach namiesto jedální, uvádza TA3.

 

Hoci ministerstvo pripraví viaceré usmernenia, miestnym a regionálnym orgánom poskytne veľkú flexibilitu. „Samozrejme, školám bude poskytnutá veľká autonómia, aby bola zohľadnená realita v každej škole,“ uviedol. Dodal, že predpokladajú, že v určitých oblastiach bude pokračovať obmedzenie pohybu a bude tam zabezpečené vyučovanie z domu.

 

Holandsko

Základné školy by sa mali otvoriť znovu 11. mája aj v Holandsku, oznámil to holandský predseda vlády Mark Rutte. Podľa názoru Inštitútu pre kontrolu infekčných chorôb v krajine by bolo riziko infekcie pri otvorení škôl „zvládnuteľné“. Guardian píše, že v Holandsku je od 15. marca miera prenosu vírusu menej ako jedna, teda jeden človek nakazí vo svojom okolí menej ako jednu osobu. Pacientov pod 20 rokov je menej ako 1 percento, pričom táto veková skupina predstavuje až 22 percent celej populácie.Vedci preto dospeli k záveru, že hoci sa otvorením materských, základných a špeciálnych škôl očakáva väčší prenos medzi deťmi a ich rodičmi, sú presvedčení, že to nebude mať za následok vyššiu dodatočnú starostlivosť a zvýšený nápor na nemocnice. Každopádne poradcovia plánujú brať do úvahy aj dáta z iných škandinávskych krajín ako Dánsko a Nórsko, ktoré už svoje školy otvorili.

 

Rakúsko

Rakúski susedia oznámili uvoľnenie v piatok (24. apríla). Väčšina žiakov pôjde do škôl 18. mája, informuje VOA News. Triedy na základných školách by mali byť rozdelené na dve skupiny a každá z nich bude chodiť do školy v inom čase, aby v triedach dokázali zabezpečiť dostatočný priestor na požadovaný odstup lavíc. V praxi to bude vyzerať tak, že jedna skupina bude týždeň chodiť do školy doobeda a druhá poobede. Po týždni sa budú meniť. Alebo jedna skupina bude chodiť do školy od pondelka do stredy a druhá zvyšok týždňa a nasledujúci týždeň sa vymenia. Detaily už ponechá vláda na samotné školy, aký systém im bude vyhovovať viac. Počas dní, kedy budú deti doma, budú mať domáce vyučovanie.

 

V Rakúsku nastúpia do škôl ako prví študenti končiacich ročníkov, teda stredoškoláci, ktorí potrebujú ukončiť svoje vzdelanie a získať titul, píše Kronen Zeitung. V druhej fáze od 18. mája nastupujú do škôl žiaci od 6 do 14 rokov. Ak sa bude situácia vyvíjať dobre, bude nasledovať tretia fáza, počas ktorej svoje brány otvoria ostatné triedy stredných škôl a tiež vysoké školy.

 

Zdôrazňujú, že bude potrebné dodržiavať hygienické opatrenia ako umývanie rúk, odstupy alebo nosiť rúška. Za absolútne nevyhnutné považujú rúška na ceste do školy, na chodbách a počas prestávok. Zakrývanie úst a nosa nebude potrebné v triedach, pretože učenie v nich je pre deti náročné. Výnimky budú mať aj menšie deti, tvrdí minister školstva Heinz Faßmann. Rakúske ministerstvo školstva dokonca poslalo rodičom list, kde okrem iného uvádza princípy, ktorými sa budú riadiť procesy v školách. Minister školstva tiež píše, že si uvedomuje, že táto cesta je chôdza po tenkom lane, no je to výsledok, ktorý sa snaží vyvážiť ochranu zdravia a povinnosti zabezpečiť deťom vzdelávacie a kariérne príležitosti. Prosí o pomoc aj rodičov, aby sa im na tejto ceste darilo.

 

Belgicko

Belgická premiérka Sophie Wilmes oznámila, že školy v Belgicku plánujú otvárať postupne od 18. mája. Začať chcú poslednými ročníkmi základných škôl a stredných škôl. Každá trieda bude do 10 študentov a pripustila, že materské školy tento školský rok neotvoria.

 

Poľsko

Poliaci nechávajú zatvorené všetky školy do 24. mája, pričom pôvodne mali byť zatvorené do 26. apríla. V piatok (24. apríla) poľská vláda vyhlásila, že pred nimi môže byť druhá vlna pandémie. A hoci Poľsko zaznamenalo doteraz relatívne málo úmrtí na ochorenie COVID-19, vláda odolala tlaku na okamžité otvorenie škôl a to aj napriek tomu, že ekonómovia Citibank Handlowy v apríli upozornili, že zatvorené školy každý mesiac znížia hospodársky rast Poľska o 0,1 - 0,3%.

 

Minister zdravotníctva Lukaš Szumowski naznačil, že sa musíme pripraviť na to, že obmedzenie budú trvať dlho a jeseň bude taktiež náročná. Povedal novinárom, že neexistujú žiadne dôkazy, ktoré by naznačovali, že do jesene COVID-19 zmizne. Myslí si, že nás čakajú ťažké časy, kedy budeme bojovať aj s inými ochoreniami, napríklad s chrípkou. Očakáva preto, že počet pacientov sa v tom období môže zdvojnásobiť.

 

Najmenšie deti už chodia do školy v Dánsku aj v Nórsku

Dánsko sa stalo prvou krajinou západného sveta, ktorá minulý týždeň opäť otvorila materské a základné školy pre deti do 12 rokov. Z dánskeho systému sa tak stalo ostro sledované laboratórium, ako môžu školy fungovať v čase pandémie. Tisíce detí sa vrátili do svojich tried a začínajú sa vracať k bežnému životu.

 

Dáni sa poctivo na otvorenie pripravovali počas veľkonočných sviatkov a taktiež zaviedli viacero pravidiel, ktoré dodržiavajú:

  • Dvakrát denne umývajú lavice dezinfekčnými prostriedkami, rovnako aj dvere, kľučky, ihrisko či iné kritické miesta.
  • Príchody a odchody zo školy sú naplánované tak, aby sa jednotlivé ročníky nestretávali.
  • Deti prichádzajú do triedy s dôkladne umytými rukami a používajú dezinfekčné prostriedky na ruky, ktoré sú umiestnené pred vchodmi do tried.
  • Deti so symptómami musia zostať doma 48 hodín. Tie, ktoré prichádzajú do školy s príznakmi choroby, sú okamžite poslané domov, čo sa v období peľových alergií ukázalo ako problematické.
  • Zamestnanci sa obmedzujú na prácu iba s jednou alebo dvoma triedami a obmedzujú sa na určité budovy.
  • Každá trieda je rozdelená do dvoch skupín a niektoré dokonca používajú na učenie vonkajšie priestory.
  • Asistenti učiteľov pomáhajú triednym učiteľom pokryť obe skupiny a väčšina zamestnancov na čiastočný úväzok teraz pracuje na plný úväzok.
  • Deti zo skupín sa môžu hrať len vo vymedzených priestoroch a iba s deťmi zo svojej skupiny.
  • Všetky deti musia byť počas celého dňa sebestačné a priniesť si zabalený obed, nápoje a peračník, pretože si nemôžu požičať nič od nikoho iného.
  • Rodičia a návštevníci nesmú vstupovať do priestorov školy.

 

 

Upozornenia pre deti na hygienické opatrenia v škole / Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

 

A ako sa deti vyrovnávajú s obmedzeniami v škole? Podľa riaditeľky Shirley Jacobsen z Medzinárodnej základnej školy na Rygaards International School v Kodani, sa im darí veľmi dobre a napriek mnohým zmenám zaznamenali veľa pozitívnych zmien. Uvádzajú, že s úlohami u detí rastie ich zodpovednosť a keďže nesmú mať nablízku učiteľa, učia sa byť samostatnejšie. Snažia sa dodržiavať odstupy aj vonku v parku a vymysleli si dokonca nové typy hier.

 

 

Nórsko

Nórsko minulý týždeň otvorilo ako prvé materské školy. Deti do 3 rokov sú v skupinkách po troch pod dohľadom jedného dospelého. Deti vo veku od 3 do 6 rokov sú v skupinkách po šiestich, píše RTE. Nóri hlásia, že svoju epidemiologickú situáciu majú momentálne pod kontrolou, a preto pristúpili aj k otváraniu základných škôl pre deti vo veku 6 až 10 rokov. Triedy majú maximálne po 15 žiakov. Rozdelili si aj školské ihrisko a veľkú pozornosť venujú hygiene. Uvádzajú, že v dôsledku opatrení pribudol aj počet zamestnancov na triedu, takže teraz sú v každej triede dvaja dospelí.

 

Nórska premiérka Erna Solberg ukazuje, ako možno niekoho pozdraviť s dodržaním odstupu. / Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

 

Prednosť dali najstarším študentom

Česko

Susedné Česko má otváranie škôl tiež rozfázované na viac etáp so začiatkom od 20. apríla. Hoci pôvodne premiér Andrej Babiš hovoril, že ako prvé by sa mali do škôl vrátiť najmenšie deti podobne ako v Dánsku, nakoniec zverejnili harmonogram, kde prednosť dostali najstarší študenti. Verejnosť so svojím plánom vláda oboznámila po veľkonočných sviatkoch. V prvý týždeň začali na vysokých školách individuálne konzultácie a 27. apríla už povolili otvorenie všetkých ročníkov vysokých škôl naraz, nielen posledného ročníka, ako sa pôvodne plánovalo. V termíne od 11. mája sa vrátia do škôl maturanti, študenti záverečných ročníkov konzervatórií a vyšších odborných škôl.

Od 25. mája bude možná osobná prítomnosť žiakov prvých stupňov základných škôl na vzdelávacích aktivitách formou školských skupín. Táto účasť však nebude pre žiakov povinná. Ostatní žiaci sa už do škôl tento školský rok nevrátia. U nich sa plánuje pokračovať vo vzdelávaní na diaľku.

 

Nemecko

Nemecko začalo s postupným otváraním škôl taktiež 20. apríla. Podobne ako v Česku, aj Nemci upriamili pozornosť na študentov záverečných ročníkov. Do lavíc preto prví zasadli študenti, ktorých čakali záverečné skúšky. Nemeckí odborníci a vláda dospeli k záveru, že opatrenia, ktoré prijali, dostatočne spomalili nákazu a to im umožňuje urobiť krok vpred. Školy v celej krajine plánujú otvoriť od 4. mája.

 

Švajčiarsko

Návrat detí do škôl avizovalo aj Švajčiarsko. Ak sa počet nakazených výrazne nezvýši, od 8. mája by mali byť sprístupnené aj učňovské a vysoké školy, uvádza TASR. Od 11. mája plánujú otovoriť základné školy.

 

Stále sú krajiny, ktoré školy vôbec nezavreli

Škandinávske krajiny boli od začiatku o niečo uvoľnenejšie a netrpeli obavami, že školy by mohli byť miestom, ktoré by zohralo významnú úlohu pri šírení nového koronavírusu SARS-CoV-2.

 

Švédsko a Island

Švédsko a Island sú napríklad krajiny, ktoré sa od začiatku vybrali inou cestou ako väčšina Európy. Základné školy v nich zostali otvorené po celý čas, hoci pribúdali nakazení i mŕtvi. Vládne tu presvedčenie, že prínosy nezatvorenia škôl prevažujú nad rizikami, ktoré iné krajiny vnímali ako hrozbu.

 

Švédske úrady odolali výzvam na zatvorenie škôl a zdôrazňovali potrebu, aby boli všetky opatrenia v priebehu času udržateľné. Varovali tiež pred vážnymi negatívnymi účinkami tvrdohlavého prístupu tak na hospodárstvo, ako aj na zdravie ľudí, píše Reuters. Hoci sa môže zdať, že ich život sa vôbec nezmenil, Švédi tvrdia opak. Vláda s obyvateľmi pravidelne komunikovala a vydávali odporúčania o umývaní rúk, dodržiavaní vzdialenosti a tiež vyzývali obyvateľov na prácu z domu. Doteraz vo Švédsku zomrelo približne 2300 ľudí.

 

Má zmysel otvoriť školy na chvíľu?

Návrat do škôl ešte stále zvažuje viacero európskych krajín. Napríklad Fínsko, ktorého vzdelávací systém ostro sleduje celý svet, nevydalo v období mimoriadnej situácie žiadne záväzné vyhlásenie. Podľa posledných známych informácií stále zvažuje variant, či otvoriť školy po 13. máji.

 

V mnohých krajinách budú niektoré školy alebo ročníky otvorené len pár týždňov, nakoľko v júli začínajú prázdniny. Väčšina štátov, ktoré sa ale pre tento významný krok rozhodli, je presvedčená, že to má zmysel.

 

Na Slovensku sa stále medzi rodičmi a učiteľmi diskutuje o tom, či plánovaný júnový termín načrtnutý v 4. fáze predsa len neplánuje krízový štáb zrušiť úplne. Najnovšie ale šéf rezortu školstva prišiel s novinkou, že u nás do úvahy pripadajú aj tzv. letné školy. Znamenalo by to, že deti by na dobrovoľnej báze mohli navštevovať školy aj počas leta. Ak by školy uvažovali o pokračovaní poskytovania služieb aj v letných mesiacoch, hoci na dobrovoľnej báze, v takom prípade by neskorý júnový návrat do škôl dával väčší zmysel.

 

Opatrenia, ktoré plánujú dodržiavať školy vo viacerých krajinách

 

  • Triedy sa delia na menšie skupiny detí po 10-15 detí. Pri deťoch materských škôl sú počty nižšie.
  • Deti sa držia len vo svojich skupinkách aj mimo triedy, napr. na ihrisku.
  • Vyučovanie tried prebieha na smeny. (napr. Týždeň doobeda skupina A, poobede skupina B. Alebo tri dni verzus dva dni celý deň vyučovanie.)
  • Posunuté sú aj začiatky a konce hodín v jednotlivých ročníkoch, aby sa deti nestretávali ani počas prestávok.
  • Družina nie je.
  • Pred triedami, vstupmi do školy a podobne sú dezinfekčné prostriedky.
  • Aj počas dňa sa dezinfikujú lavice, kľučky a dvere.
  • Lavice sú v triedach od seba vzdialené 2 metre.
  • Deti sa po celý čas snažia dodržiavať od seba odstup, neobjímajú sa a nedotýkajú.
  • Deti nenosia rúška počas vyučovania, len cez čas prestávky na chodbe a cestou do školy, hlavne v MHD.
  • Čo najviac vyučovacích hodín prebieha vonku na školskom dvore a v prírode.
  • Deti si nosia vlastnú stravu, pitie, aj pomôcky na vyučovanie. Nič si nesmú požičiavať.
  • Jedálne nefungujú.
  • Deti so symptómami posielajú ihneď domov.
  • Učitelia učia jednu skupinu detí, resp. čo najmenej skupín.
  • Rodičia ani návštevy nesmú vstupovať do škôl.
Čítajte viac o téme: Koronavírus
Zdieľať na facebooku