Články: Pre študentov
O projekte

 

Prečo si dnes mnohé deti nič nevážia? O peniazoch hovoríme v zlých súvislostiach

Zuzana Gránska
Autor článku
Foto: Pexels
S deťmi by sme mali hovoriť viac o hodnote vecí v ich živote. / Foto: Pexels

Aj vás občas prepadne pocit beznádeje, že si vaše dieťa nič neváži? Že ste niekde vo výchove spravili chybu? V dobe, keď nájdete v regáloch obchodov takmer všetko, veci sa dejú na počkanie a túžby sú už takmer neznámym pojmom, je to náročné. Ako vychovávať deti tak, aby chápali hodnotu vecí okolo seba?

 

Mnohí rodičia dnes bojujú s pocitom viny, že ich deti si nič nevážia a urobili kdesi vo výchove chybu. V dobrej viere im dávajú všetko, čo oni sami nikdy nemali. Už od útleho detstva nakupujú jednu hračku za druhou a neprestávajú s tým ani neskôr. Nenechávajú deti čakať a túžiť, často im doprajú veci, na ktoré ukážu prstom, takmer okamžite. Nemecký psychiater Michael Winterhoff v jednom z rozhovorov povedal, že pre „tabletovú generáciu“ je to prirodzené. Kliknutím na tlačítka obrazoviek dostávajú všetko ihneď, a tak to očakávajú aj v reálnom živote. A aj to dostávajú. Následky ale nie sú pozitívne. Schopnosť čakať má v našom živote nezastupiteľnú úlohu. Učí nás o veciach uvažovať a vážiť si ich.

 

Falošný obraz v médiách

Vidieť hodnotu vecí deťom nepomáha ani obraz v médiách. Priveľa dnes hovoria o luxuse, pozlátku a celebritách, čo sa zrodili zo dňa na deň. Byť bohatý a robiť „len to, čo chcem“, je dnes podľa detí (a raperov ) IN. Celebrity sa stávajú detské vzory a deti prirodzene sledujú aj to, ako narábajú s peniazmi. Na piedestáli obdivovaných osobností sú aj slávni športovci. A hoci tí môžu byť vo veľa veciach pre deti vzorom, nakladanie s peniazmi to práve nie je. Mnohí z nich aj po miliónových prímoch ročne v zahraničných kluboch končia na konci kariéry s prázdnymi účtami v bankách a prichádzajú o všetko.

 

Deti však vidia len pozlátko, instagramové dokonalé fotografie s nablýskanými luxusnými autami, jachtami, topánkami, kabelkami a k tomu predstava, že život je jedna veľká párty. Taký sa zdá život raperov, youtuberov, športovcov, modeliek i hercov v televízii, časopisoch, na YouTube a hlavne Instagrame – novom virtuálnom domove detí a mladých. Nie sú to ale vzory, ktoré by mali deti slepo nasledovať. Tento typ ľudí míňa peniaze na mnohé povrchné veci a nepozerá sa do budúcnosti. Ľudia, ktorí poctivo rokmi vybudovali obrovské firmy a rozumejú peniazom, sa navonok prezentujú i správajú úplne inak. Tiež míňajú mnoho peňazí, ale investujú rozumne a vracajú tiež niečo spoločnosti.

 

Ako viesť deti k tomu, aby vnímali hodnotu vecí a rozumeli peniazom?

Rozumieť peniazom nie je jednoduché. Hlavne, ak vás v ich porozumení okolie nepodporuje. Naši 15-roční žiaci v posledných testovaniach finančnej gramotnosti PISA pohoreli na plnej čiare. V rizikovej skupine sa ocitlo až 34,7 percenta detí. Znamená to, že takmer 40 percent nie je schopných v základných súvislostiach riešiť a aplikovať v praxi otázky a problémy týkajúce sa financií.

 

Nešťastný stav, ako deti a mladí ľudia rozumejú peniazom, potvrdzuje aj hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková. Zároveň ale dopĺňa, že by stačilo pár jednoduchých zmien, aby sa pohľad detí na veci okolo nich začal meniť a ich finančnú gramotnosť by sme významne začali zlepšovať. Čo bežným deťom môže pomôcť?

 

5 tipov, ako deti o peniazoch učiť lepšie

Lýdia Žáčková si myslí, že by to mohlo byť aj týchto 5 vecí:

 

1 | Zlepšime vyučovanie v školách

Záchrannou sieťou pre finančnú gramotnosť by mala byť škola. Ak sa tak ale nedeje, negramotnosť v tomto smere sa môže nafúknuť. „V čase, keď sú výsledky detí v medzinárodných testovaniach v oblasti finančnej gramotnosti podpriemerné, musíme niečo zmeniť. A to, čo dokážeme urobiť najrýchlejšie, je posilniť túto tému v školách,“ vysvetľuje Lýdia Žáčková. „Najväčší dosah majú po rodičoch na deti učitelia a my veríme, že je medzi nimi veľa kvalitných osobností, ktoré dokážu túto tému citlivo a zaujímavo podať. Aj preto sme sa rozhodli podporiť zaujímavé projekty finančnej gramotnosti na základných a stredných školách, ktoré budú môcť využívať pri učení tejto témy aj ďalšie školy,“ dodáva.

 

„Poštová banka poskytne učiteľom a školám v rámci grantu Nápad pre školy 50 000 eur. Prihlásiť môžu svoje projekty do 15.1.2019,“ upozorňuje Žáčková.

 

Mzda, hrubý a čistý príjem, sporenie, poistenie, dane, odvody, úvery, hypotéka, dlh, úroky, istina, to nie sú výrazy, s ktorými sa deti stretnú len v teste a zaškrtnú nejakú odpoveď. Sú to veci, ktoré budú znamenať ich každodenný život a je nesmierne dôležité, aby reálne pochopili, čo znamenajú.

 

2 | Hovorme s deťmi o zodpovednosti

„Zodpovednosť je vlastnosť, ktorú je potrebné u detí posilňovať nielen v správaní v rodine voči jej členom, priateľom, povinnostiam v škole, ale aj s ohľadom na financie,“ pripomína Lýdia Žáčková.

 

Povrchné zobrazovanie míňania peňazí v spoločnosti vedie nielen deti, ale aj dospelých k tomu, že míňajú ďaleko viac, ako si môžu dovoliť a k mylnej predstave, na čo sú úvery a hypotéky z bánk.

 

Psychológovia odporúčajú, že ideálnym prostriedkom, ako učiť deti zodpovednosti už od útleho veku, je pomoc v domácnosti alebo vreckové. „Zažiť zodpovednosť na vlastnej koži, je tá najlepšia forma učenia, akú deťom môžeme poskytnúť v rodinách. V školách si zase môžu učitelia zvoliť rôzne interaktívne projekty, kde sa budú musieť deti fiktívne rozhodovať, ako naložiť s peniazmi.“

 

A čo by malo mať z pohľadu učenia efektívne vreckové? „Dieťa by nemalo peniaze, ktoré dostane, iba minúť a dostať ďalšie. Malo by si časť z nich sporiť a dohodnúť sa, na čo nasporené peniaze môže minúť. Toto vedie k zodpovednému správaniu,“ vysvetľuje L. Žáčková. Upozorňuje tiež, že rodičia často po minutí vreckového doložia deťom ďalšie peniaze len tak. „Toto sa ale absolútne míňa výchovnému účinku. Odporúčam, aby v takomto prípade dieťa muselo počkať, alebo by si od rodičov peniaze navyše mohlo zaslúžiť za malé pomocné práce, napr. pomôže navyše rodičom so starostlivosťou o mladšieho súrodenca. Až potom môže byť výchovný efekt pozitívny.“

 

3 | Učme deti vďačnosti

Prečo učiť deti vďačnosti? Nie je to prirodzené? Nie, nie je. Dnes máme okolo seba toľko podnetov, že aj samotné zastavenie po každom dni si vyžaduje našu námahu a sústredenie. „Takéto chvíľky zastavenia môžu viesť práve k tomu, že si spolu s deťmi uvedomíme, že veci okolo nás nie sú samozrejmosť a akú majú hodnotu,“ myslí si Lýdia Žáčková. Hovoriť by sme s deťmi pri tejto príležitosti nemali len o hmotných veciach, ale aj o zdraví, rodine, priateľoch a veciach, ktoré sa v živote za peniaze kúpiť nedajú. Deti si tak vytvárajú jeden z najlepších životných návykov, ktorý ich navyše vedie k spokojnému a naplnenému životu.

 

4 | Predstavujme im reálnu hodnotu peňazí

Podľa Lýdie Žáčkovej si veľa ľudí myslí, že rozumie peniazom, no prieskumy ukazujú čosi iné. Je preto dôležité viesť deti k finančne zodpovednému správaniu už od malička.

 

Ďalším z príkladov, ako naučiť deti vážiť si veci okolo nich je aj to, že im priblížime, ako vyzerá reálne naša práca, za čo dostávame od zamestnávateľa peniaze a koľko taký bežný plat priemerného Slováka predstavuje. Potom deti zapájať do bežných nákupov do domácnosti, aby vnímali, že jedlo, strecha nad hlavou, ani teplo nie sú zadarmo.

 

5 | Učme deti pýtať sa: Potrebujem to alebo chcem?

Nie je jednoduché v dobe, keď je v obchodoch všetko na dosah ruky, odolať. „Situácia je taká, že slovenské domácnosti sa za posledné roky zadlžujú príliš rýchlo a niektoré možno úplne bezhlavo. Znamená to, že míňajú viac, ako si môžu dovoliť a nevytvárajú si dostatočné rezervy, aby prežili v horších časoch,“ hovorí Lýdia Žáčková.  Pre ľudí je ale dôležitá schopnosť, aby dokázali odlišovať svoje túžby od skutočných potrieb a podľa toho aj reagovali. Zamerať by sme sa preto mali aj na tieto návyky u detí čo najskôr.

 

Máte nápad, ako učiť deti o peniazoch lepšie? Získajte grant Nápad pre školy od Poštovej banky. Svoje projekty môžete zasielať do 15.1.2019 (vrátane) na stránke www.napadpreskoly.sk.


Článok vznikol v spolupráci s Poštovou bankou.

Čítajte viac o téme: Granty, Finančná gramotnosť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.