Čo oddeľuje úspešných ľudí od tých neúspešných? Talent to jednoznačne nie je.
Angelina Lee Duckworth opustila dobré zamestnanie v poradenskej firme a rozhodla sa začať venovať práci učiteľky matematiky na štátnej základnej škole. Rýchlo prišla na to, že IQ nie je jediná vec, čo odlišuje jej najlepších študentov od tých, čo tesne prechádzali z ročníka do ročníka. Vedela, že schopnosť učiť sa rýchlo a ľahko tým tiež nie je. Rozhodla sa preto, že zistí, čo stojí za tým, že sa niekomu darí v škole či v živote lepšie ako tomu druhému.
Odišla zo školstva a dala sa na štúdium psychológie. Otázkou jej výskumu bolo: „Kto je úspešný a prečo ?“ Skúmala najrozličnejšie prostredia. Zašla do vojenskej akadémie, na celoštátnu súťaž v hláskovaní, pozorovala nových učiteľov v naozaj drsných štvrtiach a pokúšala sa predvídať, ktorí z nich tam nielen zostanú do konca roka, ale dokážu s deťmi urobiť i najväčšie pokroky. Pracovala s obchodnými spoločnosťami a pýtala sa, ktorí z predajcov si udržia svoju pozíciu a ktorí zarobia najviac peňazí. Vo všetkých týchto odvetviach sa jej ukázala jedna jediná vec ako významný faktor úspechu. Nebola to ani sociálna inteligencia, ani fyzický výzor, ani dobrá kondícia či IQ. Bola to VYTRVALOSŤ.
„Vytrvalosť je vášeň pre skutočne dlhodobé ciele. Vytrvalosť znamená mať výdrž, priľnúť ku svojej budúcnosti deň čo deň. Nie na týždeň, na mesiac, ale na roky. A znamená to tvrdo makať, aby sa budúcnosť stala realitou. Vytrvalosť znamená žiť život akoby to bol maratón a nie šprint," hovorí Duckworth.
Ukázalo sa, že v každej jednej oblasti, a hlavne v školách, je táto charakteristika veľmi dôležitá. Rodičia sa pýtajú: Ako u detí pestovať vytrvalosť? Ako naučiť deti slušnej pracovnej morálke? Ako ich mám motivovať na dlhšie obdobie? Je zarážajúce, ako málo o tomto veda dnes vie. Každopádne to však nie je talent, čo vás dokáže urobiť úspešným. Angela hovorí: „Dáta ukazujú veľmi jasne, že existuje množstvo talentovaných jednotlivcov, no nie sú schopní svoje záväzky dotiahnuť do konca. Talent nijako nesúvisí s vytrvalosťou, prípadne je dokonca v úplne opačnej miere k vytrvalosti.“
Ako u detí podporiť vytrvalosť?
Učte deti rastovému mysleniu
Teória rastového myslenia je teória, ktorá bola rozvinutá na Standfordskej univerzite profesorkou Carol Dweckovou a tá tvrdí, že schopnosť učenia nie je pevne daná. Je možné ju zmeniť vlastným úsilím. Dwecková dokázala, že keď deti čítajú a učia sa o mozgu, ako sa mení a rastie, ak sa dostanú k výzve, majú omnoho väčšiu šancu vytrvať, keď zlyhajú pretože neveria, že ich zlyhanie je permanentný stav. Skúšajú to znova a znova s cieľom uspieť.
Radosť z výziev pomohla vysvetliť, prečo si niektorý študenti mysleli, že majú nedostatočné schopnosti a to iba preto, že ich zastavila prekážka. Zdravý rozum hovorí, že schopnosti podnecujú sebadôveru. Ale takto je iba do chvíle, pokiaľ to ide ľahko. Prekážky menia všetko. Dwecková zistila, že deti s dokonalým sebaovládaním sú skutočne odhodlané niečo sa naučiť. Podľa nej „vedomostné ciele“ podnecujú úplne inú reťaz myšlienok a správania ako „ciele výkonnostné.“
Študenti, pre ktorých je výkon najdôležitejší, chcú vyzerať za každú cenu šikovní aj pokiaľ to znamená, že sa počas procesu nič nenaučia. Pre nich je každá úloha výzvou týkajúcou sa ich osobného imidžu a každá prekážka pre nich znamená hrozbu, preto sa jej radšej vyhnú. Naopak študenti, ktorí majú ciele vedomostné podstupujú nevyhnutné riziko, pretože pre nich znamená príležitosť niečo sa naučiť. Študenti s vedomostnými cieľmi majú rastový názor na inteligenciu. Veria, že môže byť rozvinutá.
Rastové myslenie je teda skvelou myšlienkou, ako budovať vytrvalosť. Musíme zmerať svoj úspech, zlyhať, nemať pravdu, aby sme sa mohli poučiť z chýb. Inými slovami: „Potrebujeme byť vytrvalí v tom, aby sme urobili naše deti vytrvalejšie,“ vyzýva Carol Dwecková.
Definujte si ciele
Poznať cieľ cesty, kam sa chceme dostať je dôležitý v každej oblasti nášho života. Ak sa dieťa naučí rozmýšľať týmto spôsobom, ľahšie si osvojí aj vytrvalosť, ktorá mu bude pomáhať na ceste k svojim cieľom.
Definujte, čo vytrvalosť znamená
Každý si dokáže vo svojom bežnom živote predstaviť pod vytrvalosťou niečo iné v závislosti od cieľov, aké máme. Pre niekoho to môže byť návšteva športových tréningov bez ich vynechania, ak na to neexistuje vážny dôvod, pre iného odovzdávanie zadaní deň pred deadlinom alebo návšteva rodiny či priateľov. Všetky tieto činnosti vedú k úspechu v niečom inom, teda k iným cieľom. Ak na sebe tvrdo pracujete v športe, vyhrávate súťaže, ak robíte v práci zadania podľa očakávaní nadriadených, môžete byť povýšení a ak navštevujete pravidelne rodinu či priateľov, vybudujete si pevné a odolné vzťahy. Vyzvite deti, aby oni sami definovali, čo vytrvalosť znamená v ich živote.
Budujte vytrvalosť malými výhrami
Mentálna sila sa nebuduje len v extrémnych situáciách. Na tie by sme sa mali pripravovať postupne, aby sme ich zvládli. Takýto tréning môže spočívať aj v tom, že dieťa naučíme, aby sa nebálo opýtať otázku navyše, hoci by bolo v danej chvíli jednoduchšie niekoho tvrdenie akceptovať. Alebo urobiť jedenásť drepov namiesto desať či prečítať 25 strán v knihe, namiesto 20. Existujú tisíce možností, ako bojovať so sebou každý jeden deň a budovať si svoju mentálnu silu.
Vybudujte si silné návyky a nečakajte na motiváciu zvonka
Mentálne silní a úspešní ľudia nemusia byť talentovanejší či inteligentnejší. Často sú len dôslednejší. A táto dôslednosť vychádza práve z ich zvykov. Spoliehajú sa vždy na seba, aby sa držali svojho plánu a nie na to, že ich motivuje niekto iný.
Nechajte deti niesť zodpovednosť za svoje činy
Ak sa deťom v niečom nedarí, radi im pribehneme na pomoc a riešime úlohu za nich. Byť nápomocní nie je to isté, ako vyriešiť problém za dieťa. Nechajte ich nájsť riešenia a doprajte deťom niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Ukážte im, že dôverujete ich schopnostiam. Tak posilňujete aj ich sebavedomie a odvahu robiť akékoľvek kroky v živote.