Väčšina študentov sa zamýšľa nad tým, kam ísť na vysokú školu, až na strednej škole. Deviatačka Veronika má už vďaka svojmu úspechu to svoje miesto na jednej slovenskej vysokej škole isté.
Riešila problém, ktorý deti zväčša nezaujíma
Nie všetky deti o sebe hovoria, že ich škola nebaví a chodia tam nerady. Mnohé sa snažia na sebe pracovať, zaujímajú sa o nové veci, zapájajú sa do rôznych inovatívnych projektov či súťaží a bádajú po veciach, ktoré by vás ani nenapadli. V škole sa cítia ako ryby vo vode. Takým príkladom je aj deviatačka Veronika Babalová, ktorá chodí na Základnú školu Andreja Hlinku v Ružomberku. Na 51. ročníku Celoslovenskej biologickej olympiády získala za svoje poznatky a verejnoprospešný projekt striebornú medailu.
Veronikin projekt riešil problém škodlivosti solenia ciest na vývoj a rast flóry v okolí miest, kde dochádza k častým posypom. Tento problém Veronika spozorovala aj v ich rodnom meste. Zaujímalo ju, či nie je možné nájsť šetrnejšiu alternatívu k existujúcim praktikám a čo aktuálne solenie ciest v mestách spôsobuje.
Venovala tomu 2 roky
Rôznymi pokusmi skúmala, ako soľ vplýva na korene rastlín. Pokus robila s koreňom petržlenu, ktorý namáčala do rôznych roztokov. Pokusy realizovala 2 roky. Pomocnú ruku v tomto bádaní jej podala aj učiteľka, čo jej napomohlo prísť s alternatívným riešením. Tým bolo využitie ekologického posypu, ktorý podľa jej pokusov nemá až tak výrazne negatívne vplyv na korene rastlín a vstrebávanie vody, či živín do pôdy.
Jej ďalším návrhom bola výsadba odolných, a teda solomilných rastlín, ktoré zvládajú vplyv soli oveľa lepšie.
Veronika za svoj projekt získala diplom, medailu a možnosť prezentovať svoju prácu v angličtine v zahraničí. Perličkou na záver bolo jej prijatie na Prírodovedeckú fakultu Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Hoci je táto ponuka podľa Veroniky veľmi lákavá, podľa jej slov je zatiaľ jej srdcovou záležitosťou učiteľská kariéra.