Štúdia ukázala, ako môže čerstvé mamičky ovplyvňovať Facebook

  Zdroj: Shutterstock

Každý máme priateľov, ktorí na Facebooku zdieľajú svoj súkromný život. Niektorí viac a iní menej. No najaktívnejší sú na Facebooku čerství rodičia, ktorí neprestávajú uverejňovať fotografie a videá svojich detí aj niekoľko krát za deň. Raz v klobúčiku, potom bez neho, v nových tepláčikoch alebo s nagélovanými vláskami. Nebolo by na tom nič zlé, ak by toto pričasté zdieľanie ich detí nemalo aj negatívne účinky.

 

Nová štúdia Univerzity v Ohio sa pozrela na psychologickú motiváciu, ktorá spôsobuje, že mamičky zverejňujú tak veľa statusov na sociálnych médiách a ako ich to ovplyvňuje.

Zistila, že mnohé mamičky tu hľadajú potvrdenie svojej hodnoty, ktorá však nemôže byť prijímaná zvonka. „Ak matky uverejňujú na Facebooku statusy, aby sa uisťovali, že robia dobrú prácu a nedostanú toľko lajkov a pozitívnych komentárov ako očakávali, môže to byť problém. Môže to končiť tým, že sa naopak cítia horšie,“ povedala psychologička Sarah Schoppe-Sullivan z Štátnej univerzity v Ohio.

Štúdia uvádza, že matky, ktoré zverejňovali na Facebooku viac príspevkov, mali skôr tendencie trpieť príznakmi depresie po 9 mesiacoch rodičovstva v porovnaní s ostatnými matkami.

 

Schoppe-Sullivan a jej tím sledovali počas dlhodobej štúdie vzorku 127 matiek v Ohio od času, keď boli tehotné až pokiaľ sa ich deti narodili. Matiek sa pýtali počas 3. trimestra otázky, ako veľmi veria, že spoločnosť si myslí, že budú dokonalými rodičmi.

Po pôrode boli testované na to, ako intenzívne sa zžili so svojou rolou matky a ako veľmi súhlasia s tvrdením: „Viem, že ľudia si vytvárajú úsudky, akým dobrým rodičom/matkou som podľa toho, ako dobre sa starám o domácnosť a rodinu.“

Účastníčkam tiež sledovali Facebook po pôrode a všímali si frekvenciu aktivít a ako často nahrávali fotografie ich bábätiek. Zároveň nahrávali emocionálne reakcie na komentáre priateľov a lajky k ich facebookovým statusom.

Vedci zistili, že  ženy, ktoré verili, že spoločnosť má väčšie očakávania od nich ako od matiek a silno sa identifikovali s rolou matky, boli vysoko senzitívne na reakcie ľudí na svoje posty na sociálnych sieťach.

„Tieto matky venovali intenzívnu pozornosť komentárom k obrázkom svojich detí, ktoré zverejnili,“ povedala členka tímu Jill Yavorsky.

„Cítili sa hodnotné, keď získali veľa lajkov a komentárov, ale zároveň sa cítili zle alebo znepokojené, keď bola reakcia ľudí horšia, ako očakávali.“

 

Zistenia druhej štúdie tiež ukázali, ako neuveriteľne všadeprítomný Facebook je, ak sa pozrieme na zdieľanie informácií a fotografií bábätiek. Až 98 percent matiek v štúdii zverejňovalo fotografie svojich detí na stránku a 80 percent týchto mám si nahradilo svoju osobnú profilovú fotografiu fotkou ich dieťaťa.

„To, čo tieto matky hovoria je, že centrom mojej identity je dieťa, prinajmenšom nateraz,“ povedala Schoppe-Sullivan.

 

Iný výskum zistil, že priemerný rodič v Amerike zverejní na sociálne siete okolo 1000 fotografií svojho dieťaťa, kým dovŕši 5 rokov.

Výsledky týchto výskumov by mali byť akýmsi upozornením, že  zatiaľ čo môžu byť sociálne médiá dobrým nástrojom na udržiavanie kontaktu medzi rodinou a priateľmi, mali by sme si dávať pozor, aby nám nediktovali, ako sa vo svojom živote máme cítiť. Obzvlášť, ak príde na niečo tak dôležité, ako je výchova vlastných detí.

„Je úžasné, ak tu môžete zdieľať svoje zážitky a obrázky detí, ale spoliehať sa na Facebook, aby som sa cítil vo svojej role dobre, je rizikové,“ upozorňuje Schoppe-Sullivan.

 

Mali by sme dokázať striktne oddeľovať náš súkromný život od života na sociálnych sieťach. Ak ovplyvňujú negatívne naše nálady a správanie, radšej sa zamyslime, či nie je čas tieto činnosti zo svojich každodenných aktivít vynechať. Nikto na Facebooku nám predsa nedokáže poskytnúť reálny obraz o tom, akou sme mamou. To môžeme v skutočnosti vedieť iba my a naši najbližší.

 

Čítajte viac o téme: Sebavedomie, Výskum, Sociálne siete
Zdieľať na facebooku