Reklama dnes útočí veľmi intenzívne aj na deti. Ako ich môže ovplyvniť?
Deti sa stretávajú s reklamou v mnohých formách – v televízii, na YouTube, v rôznych aplikáciách, rádiu, na billboardoch, v časopisoch, novinách, filmoch, na internete, v textových správach či na sociálnych sieťach. Reklamy môžu mať na deti trvalý vplyv. Deti mladšie ako osem rokov sú v podstate bezbranné voči reklamám, pretože nerozumejú ich zámerom. Vo všeobecnosti deti nedokážu pochopiť pojem niečoho, čo sa im predáva so skrytým zámerom, a mnohokrát to, čo počujú a vidia, berú doslova. Ak reklama hovorí, že nový robot je najlepšia hračka všetkých čias, deti môžu veriť, že je to pravda. Je čas ísť obťažovať mamu a otca, aby si kúpili najlepšiu hračku všetkých čias. Je pravdepodobné, že čím častejšie sledujú televíziu, tým viac hračiek budú chcieť a žiadať. Preto je dôležité, aby sa naučili, že reklamy sa vás snažia prinútiť niečo kúpiť. Reklamy sa snažia ovplyvniť spôsob, akým premýšľate alebo zmeniť názor na niečo. To, ako deti naložia s reklamou, môže závisieť od viacerých vecí, vrátane ich veku, vedomostí aj skúseností. Môžete im pomôcť naučiť sa zvládať vplyv reklamy tým, že im dáte príležitosť spochybňovať a hovoriť o tom, čo vidia v médiách. Pre deti je to dôležitá životná zručnosť.
Reklama môže mať na deti pozitívne, ale aj negatívne účinky na základe obsahu, kvality a prezentácie reklamy. Hoci nepriaznivé účinky sledovania reklám môžu prevážiť nad pozitívami, nie všetky reklamy sú zlé a niektoré môžu deti aj pozitívne ovplyvniť.
Pozitívne účinky reklamy na deti
- Môžu byť zdrojom informácií. Niektoré reklamy, najmä oznámenia verejnej služby, predstavujú inovácie a technologické míľniky, ktoré môžu deťom ponúknuť dobrú príležitosť na vzdelávanie. Okrem toho ich tiež vzdelávajú o nových produktoch na trhu.
- Správne propagovaný výber zdravých potravín môže tiež podnietiť detí, aby sa rozhodli pre vyváženejšiu a zdravú stravu.
- Reklamy, ktoré predstavujú iné deti v podobnom veku, ktoré sa zapájajú do aktivít, ako je napríklad pomoc v domácnosti, môžu ich ovplyvniť, aby robili to isté.
- Reklamy na ochranu životného prostredia tiež upozorňujú deti na problém a môžu ich povzbudiť, aby boli súčasťou a tiež chránili životné prostredie.
- Varovné reklamy, ktoré zobrazujú následky rôznych závislostí napríklad alkoholu či fajčenia, môžu deťom pomôcť pochopiť súvisiace riziká a nabádať ich, aby sa vyhýbali takýmto látkam a predišli závislosti.
Negatívne účinky reklamy na deti
- Vo veľkej väčšine sú inzerované potraviny zaradené k nezdravým jedlám a sú vizuálne veľmi príťažlivé. Tie môžu ovplyvniť stravovacie návyky detí, a tým podporovať nezdravý životný štýl.
- Reklamy môžu výrazne ovplyvňovať výber hračiek, oblečenie alebo luxus.
- Môžu v deťoch rozvíjať aj materialistickú predstavu o svete. Keď sú pravidelne vystavované obsahu, ktorý zobrazuje, že mať tie najlepšie veci je nevyhnutné pre pohodlný a plnohodnotný život, môže to viesť k tomu, že deti pripisujú neprimeranú dôležitosť materiálnemu bohatstvu. Týmto sa môže ich hodnotový systém uberať nesprávnym smerom.
- Môže podporiť rozvoj rizikového správania. Televízne hry a videohry často ukazujú správanie ako pitie alkoholu, drogovanie, fajčenie cigariet a sex v mladom veku ako niečo cool, zábavné a vzrušujúce. Keď sa tieto veci zdajú prijateľné, deti a dospievajúci môžu byť v pokušení ich vyskúšať. To môže viesť k problémom so zneužívaním návykových látok a štúdie ukazujú, že tínedžeri, ktorí sledujú veľa sexuálneho obsahu, s väčšou pravdepodobnosťou začnú so sexuálnou aktivitou skôr.
- Niektoré reklamy zobrazujú kaskadérske prvky, ktoré môžu byť pre deti veľmi nebezpečné. Hoci prichádzajú aj so zákonným varovaním, často sa môže ignorovať a deti sa môžu pokúsiť napodobniť tieto reklamy, kaskadérske prvky hlavne zo zvedavosti.
Čo môžu urobiť rodičia, aby znížili negatívny vplyv reklám na deti?
- Skráťte čas strávený pred obrazovkou. Obmedzte čas, počas ktorého môžu deti sledovať televíziu alebo počítač.
- Sledujte obsah, ktorý vaše deti pozerajú.
- Keď požiadajú o nejaký konkrétny produkt, začnite s nimi hovoriť o tom, prečo chcú daný produkt. To vám dá šancu vysvetliť im, ako funguje reklama.
- Nepodľahnite požiadavkám detí hneď, hlavne keď ste presvedčení, že to je nesprávne.
- Poukážte na nedostatky v reklamách a dajte im realistický obraz. To môže pomôcť rozvíjať kritický úsudok u detí.
- Naučte ich rozdiel medzi „potrebami“ a „želaniami“, a taktiež ich žiadať len niečo, čo naozaj potrebujú.
Deti dnes majú široký prístup k technológiám a marketingovej komunikácii a je evidentné, že deti sú čoraz mediálne gramotnejšie. Sú zraniteľným publikom s obmedzenými schopnosťami spracovania informácií, ktoré obmedzujú ich skoré pochopenie podstaty a účelu televíznej reklamy. Kvôli týmto obmedzeniam sú malé deti ľahšie ovplyvniteľné ako staršie deti či dospelí. Dôverujú reklamným tvrdeniam a odvolaniam a sú náchylnejšie na komerčné presviedčanie.