Kedy a ako môže byť sledovanie obrazoviek pre malé deti prínosné?
Pre dnešných rodičov a opatrovateľov detí je prirodzené, že uvažujú o tom, akú úlohu zohrávajú obrazovky v živote detí, ktoré milujú. Pretože v konečnom dôsledku sa dnes deti rodia do sveta, kde sú obrazovky a ľudská interakcia často hladko prepojené. Väčšina dnešných detí je pripojená k zariadeniam, ako sú televízory, herné konzoly, tablety a smartfóny. Technológia je súčasťou života. Pokiaľ ide o deti, televízia a filmy môžu mať zlý vplyv, ale so zdravými návykmi pri sledovaní a rodičovským dohľadom môže byť obmedzený čas pred obrazovkou pre deti pozitívnou skúsenosťou. Výsledky výskumu poukazujú na to, že deti, ktoré majú dva roky a menej, sa môžu učiť z televízie a filmov, ale len za mimoriadne obmedzených okolností, vďaka čomu majú obrazovky minimálny úžitok. Po dvoch alebo troch rokoch však kognitívny vývoj detí dosiahol bod, kedy sa môžu naučiť z televízie a filmov zmysluplné lekcie, najmä ak sú programy primerané veku a povzbudzujú deti k vytváraniu sociálnych vzťahov s postavami.
Ako sa môžu deti učiť z cez digitálne technológie
- Televízia môže pomôcť deťom učiť sa o rôznych predmetoch. Detské relácie, bez ohľadu na to, či sa považujú za „vzdelávacie“ alebo nie, môžu ponúknuť príležitosti na podnietenie učenia. Dokumentárne a prírodné filmy sú tiež zábavné a vzdelávacie pre deti.
- Prostredníctvom médií môžu deti objavovať miesta, zvieratá alebo veci, ktoré by inak nevideli. Väčšina detí nemôže navštíviť dažďový prales alebo vidieť žirafu vo voľnej prírode, ale mnohí videli tieto veci v televízii. Existuje veľa relácií a filmov, ktoré umožňujú divákom vidieť úžasné zábery prírody, zvierat, spoločnosti a iných kultúr. Deti aj dospelí sa môžu učiť z tohto typu médií a získať viac informácii o svete.
- Dobré vzory a príklady v televízii môžu pozitívne ovplyvniť deti. Deti sú ovplyvnené ľuďmi, ktorých vidia v televízii, najmä inými deťmi. Je zrejmé, že to môže mať negatívny výsledok, ale môže byť aj pozitívny. V poslednej dobe začali detské televízne stanice propagovať niektoré pozitívne programy, ako je zdravý životný štýl a environmentálne povedomie. Keď deti uvidia svoje obľúbené postavy, ako sa pozitívne rozhodujú, budú ovplyvnené dobrým spôsobom. Rodičia môžu tiež poukázať na pozitívne vlastnosti, ktoré postavy prejavujú, a tým ich posunúť tým správnym smerom.
- Správy, aktuálne udalosti a historické programy môžu pomôcť zvýšiť povedomie detí a mladých ľudí o iných kultúrach a odlišnostiach ľudí. Môžu sa ľahšie naučiť históriu tým, že sa pri učení zapojí viacero zmyslov. Verte, že učivo pozreté v televízii si zapamätajú skôr, ako keby si ho čítali z učebnice dookola.
- Sledovanie filmov môže pomôcť deťom stať sa lepšími čitateľmi. Z nových filmov, ktoré vychádzajú každý rok sú viaceré z nich založené na knihách. Môžete vyzvať deti, aby si prečítali knihu s prísľubom, že po jej dokončení pôjdete do divadla, kina. Alebo môžu vidieť film, ktorý sa im zapáči natoľko, že sa rozhodnú prečítať si knihu. Diskutujte o rozdieloch medzi knihou a filmom, aby ste im pomohli rozvíjať myslenie.
- Sledovanie televízie spoločne s deťmi otvára dvere všetkým možným rozhovorom na akékoľvek témy.
- Televízne relácie môžu deti inšpirovať, aby vyskúšali nové aktivity, nové koníčky. Všimnite si, ako sa ich obľúbené postavy zaoberajú aktivitami, ktoré nikdy predtým nevyskúšali, s väčšou pravdepodobnosťou budú chcieť tieto veci vyskúšať tiež. Televízia tiež poskytuje príležitosť dozvedieť sa o rôznych povolaniach a môže pomôcť inšpirovať deti a dospelých k novým kariérnym cestám.
Ako a prečo si vytvoriť tzv. rodinný mediálny plán?
Vytvorenie rodinného mediálneho plánu je spôsob, ako byť proaktívny, pokiaľ ide o úlohu, ktorú by mali digitálne technológie zohrávať vo vašej rodine, a spôsob nastavenia stratégií, ktoré vám pomôžu dodržať ich. Plán pomáha rodičom a opatrovateľom rozhodnúť, koľko času ich deti strávia s médiami, určiť miesta a časy bez obrazovky a určiť, aké druhy médií budú deti môcť konzumovať. Dokončenie tohto plánu zabezpečí, že všetci v rodine budú mať rovnakú stránku o používaní médií na obrazovke a že mediálne vystavenie detí bude pravdepodobnejšie zmysluplné a vhodné. Pokiaľ ide o rodinný mediálny plán, neexistuje žiadna univerzálna možnosť. Pamätajte, že najefektívnejšie dohody sú tie, kde sa rozhodujete pri vyjednávaní so svojimi deťmi. Strávte preto spoločný čas rozprávaním sa o tom, prečo je dôležitá rodinná dohoda, aby bolo jasné, že vašou prvoradou úlohou je pomôcť im zostať zdraví a v bezpečí a zabávať sa. Na vytvorenie takéhoto plánu môžete využiť aj online tvorbu mediálneho plánu na stránke www.healthychildren.org.
Je dôležité vybrať relácie a filmy, ktoré poskytujú lekcie navrhnuté pre vek a vývojové štádium vašich detí. Je dôležité urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme ochránili naše deti pred určitými vecami, ktoré vidia v televízii, no ani pri najlepšom úsilí ich nedokážeme ochrániť pred všetkým. Okrem toho by rodičia a opatrovatelia mali modelovať zdravé používanie médií a v prípade dojčiat a predškolákov spolu s deťmi sledovať televízne programy a videá a po vzhliadnutí diskutovať o obsahu, aby sa ich učenie zlepšilo.