Môžu sa malé deti niečo naučiť z obrazoviek?

Učenie detí z obrazoviek ovplyvňuje aj ich vek.
Učenie detí z obrazoviek ovplyvňuje aj ich vek. / Foto: Bigstock

Kedy a ako môže byť sledovanie obrazoviek pre malé deti prínosné?

 

Pre dnešných rodičov a opatrovateľov detí je prirodzené, že uvažujú o tom, akú úlohu zohrávajú obrazovky v živote detí, ktoré milujú. Pretože v konečnom dôsledku sa dnes deti rodia do sveta, kde sú obrazovky a ľudská interakcia často hladko prepojené. Väčšina dnešných detí je pripojená k zariadeniam, ako sú televízory, herné konzoly, tablety a smartfóny. Technológia je súčasťou života. Pokiaľ ide o deti, televízia a filmy môžu mať zlý vplyv, ale so zdravými návykmi pri sledovaní a rodičovským dohľadom môže byť obmedzený čas pred obrazovkou pre deti pozitívnou skúsenosťou. Výsledky výskumu poukazujú na to, že deti, ktoré majú dva roky a menej, sa môžu učiť z televízie a filmov, ale len za mimoriadne obmedzených okolností, vďaka čomu majú obrazovky minimálny úžitok. Po dvoch alebo troch rokoch však kognitívny vývoj detí dosiahol bod, kedy sa môžu naučiť z televízie a filmov zmysluplné lekcie, najmä ak sú programy primerané veku a povzbudzujú deti k vytváraniu sociálnych vzťahov s postavami. 

 

Ako sa môžu deti učiť z cez digitálne technológie

  1. Televízia môže pomôcť deťom učiť sa o rôznych predmetoch. Detské relácie, bez ohľadu na to, či sa považujú za „vzdelávacie“ alebo nie, môžu ponúknuť príležitosti na podnietenie učenia. Dokumentárne a prírodné filmy sú tiež zábavné a vzdelávacie pre deti.
     
  2. Prostredníctvom médií môžu deti objavovať miesta, zvieratá alebo veci, ktoré by inak nevideli. Väčšina detí nemôže navštíviť dažďový prales alebo vidieť žirafu vo voľnej prírode, ale mnohí videli tieto veci v televízii. Existuje veľa relácií a filmov, ktoré umožňujú divákom vidieť úžasné zábery prírody, zvierat, spoločnosti a iných kultúr. Deti aj dospelí sa môžu učiť z tohto typu médií a získať viac informácii o svete.
     
  3. Dobré vzory a príklady v televízii môžu pozitívne ovplyvniť deti. Deti sú ovplyvnené ľuďmi, ktorých vidia v televízii, najmä inými deťmi. Je zrejmé, že to môže mať negatívny výsledok, ale môže byť aj pozitívny. V poslednej dobe začali detské televízne stanice propagovať niektoré pozitívne programy, ako je zdravý životný štýl a environmentálne povedomie. Keď deti uvidia svoje obľúbené postavy, ako sa pozitívne rozhodujú, budú ovplyvnené dobrým spôsobom. Rodičia môžu tiež poukázať na pozitívne vlastnosti, ktoré postavy prejavujú, a tým ich posunúť tým správnym smerom. 
     
  4. Správy, aktuálne udalosti a historické programy môžu pomôcť zvýšiť povedomie detí a mladých ľudí o iných kultúrach a odlišnostiach ľudí. Môžu sa ľahšie naučiť históriu tým, že sa pri učení zapojí viacero zmyslov. Verte, že učivo pozreté v televízii si zapamätajú skôr, ako keby si ho čítali z učebnice dookola. 
     
  5. Sledovanie filmov môže pomôcť deťom stať sa lepšími čitateľmi. Z nových filmov, ktoré vychádzajú každý rok sú viaceré z nich založené na knihách. Môžete vyzvať deti, aby si prečítali knihu s prísľubom, že po jej dokončení pôjdete do divadla, kina. Alebo môžu vidieť film, ktorý sa im zapáči natoľko, že sa rozhodnú prečítať si knihu. Diskutujte o rozdieloch medzi knihou a filmom, aby ste im pomohli rozvíjať myslenie. 
     
  6. Sledovanie televízie spoločne s deťmi otvára dvere všetkým možným rozhovorom na akékoľvek témy. 
     
  7. Televízne relácie môžu deti inšpirovať, aby vyskúšali nové aktivity, nové koníčky. Všimnite si, ako sa ich obľúbené postavy zaoberajú aktivitami, ktoré nikdy predtým nevyskúšali, s väčšou pravdepodobnosťou budú chcieť tieto veci vyskúšať tiež. Televízia tiež poskytuje príležitosť dozvedieť sa o rôznych povolaniach a môže pomôcť inšpirovať deti a dospelých k novým kariérnym cestám.

 

Ako a prečo si vytvoriť tzv. rodinný mediálny plán?

Vytvorenie rodinného mediálneho plánu je spôsob, ako byť proaktívny, pokiaľ ide o úlohu, ktorú by mali digitálne technológie zohrávať vo vašej rodine, a spôsob nastavenia stratégií, ktoré vám pomôžu dodržať ich. Plán pomáha rodičom a opatrovateľom rozhodnúť, koľko času ich deti strávia s médiami, určiť miesta a časy bez obrazovky a určiť, aké druhy médií budú deti môcť konzumovať. Dokončenie tohto plánu zabezpečí, že všetci v rodine budú mať rovnakú stránku o používaní médií na obrazovke a že mediálne vystavenie detí bude pravdepodobnejšie zmysluplné a vhodné. Pokiaľ ide o rodinný mediálny plán, neexistuje žiadna univerzálna možnosť. Pamätajte, že najefektívnejšie dohody sú tie, kde sa rozhodujete pri vyjednávaní so svojimi deťmi. Strávte preto spoločný čas rozprávaním sa o tom, prečo je dôležitá rodinná dohoda, aby bolo jasné, že vašou prvoradou úlohou je pomôcť im zostať zdraví a v bezpečí a zabávať sa. Na vytvorenie takéhoto plánu môžete využiť aj online tvorbu mediálneho plánu na stránke www.healthychildren.org

 

Je dôležité vybrať relácie a filmy, ktoré poskytujú lekcie navrhnuté pre vek a vývojové štádium vašich detí. Je dôležité urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme ochránili naše deti pred určitými vecami, ktoré vidia v televízii, no ani pri najlepšom úsilí ich nedokážeme ochrániť pred všetkým. Okrem toho by rodičia a opatrovatelia mali modelovať zdravé používanie médií a v prípade dojčiat a predškolákov spolu s deťmi sledovať televízne programy a videá a po vzhliadnutí diskutovať o obsahu, aby sa ich učenie zlepšilo.

Zdieľať na facebooku